Receiver vermogen per kanaal

Gestart door CBdicX, april 30, 2023, 13:01:47

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Leuk al die opgegeven vermogens "per kanaal" maar daar heb je weinig aan als je alle kanalen gebruikt.
Voor mijn Cinema 50 zegt Marantz dat deze 110 watt per kanaal levert, 2 kanalen aangedreven, dus in Stereo.
Als ik dat wil koop ik wel een Stereo amp  :wink:

Deze 110 watt kan je dus vergeten en komt er een geheel ander cijfer uit als je de boel werkelijk gaat opdelen voor 9 kanalen.
De C50 levert 680 watt totaal, daar kan je grofweg de helft vanaf halen voor gebruik om de receiver te laten werken, moederborden, processors, videokaarten, DAC, internet ect.ect.

Dan hou je 340 watt versterker vermogen over om je speakers aan te sturen, dus voor 9 kanalen +/- 37 watt per kanaal.
Dit kan je redelijk aanhouden, Front en Center zullen meer willen dan die 37 watt, Surround en Height weer minder.
Vandaar ook het nut van een subwoofer, als je die niet gebruikt moeten de Fronts het LFE kanaal doen en zullen (veel) meer weg snoepen van de andere speakers.
Maar die 37 watt voor de C50 is meer dan genoeg, meestal pruttelen de kanalen rond de 10 watt en pieken kort stondig  :lol:

Dus nu de discussie wat te denken van Front, Center en Surround speakers die 150 / +200 watt aan kunnen.
Of een laag frequenite kunnen van 30-40-50 Hz terwijl je een crossover toe past van 80........

Marantz Cinema 40 (7.x.4)   Front = Kef R5  -  Center = Kef R2C  -  Surround + Rear = 4x Hava Flat Panel 40W  -  Atmos = 4x Hava Flat Panel 40W  -  Audyssey App  -  Sony 77" OLED  -  Zappiti ONE 4K  -  Sony 4K BD speler  - (nog steeds geen subwoofer)

RHK

Dat is de reden dat ik 2 subs heb draaien en de subs zorgen dan voor een voldoende aanvulling.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3* Klipsch RP-260F* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII* Hepta Expression*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected* Next box.

CBdicX

Citaat van: RHK op april 30, 2023, 15:52:46Dat is de reden dat ik 2 subs heb draaien en de subs zorgen dan voor een voldoende aanvulling.

Nou, alleen maar een Klipsch 12" en zo'n oudegediende Hepta Bariton ?  :-D  :wink:

Ik denk dat jij over moet naar een Cinema serie receiver en dan 4 subs neer zetten.
En het mooie is nu dat dan iedere sub zijn eigen speakers toegewezen krijgt.
Dus sub links doet alle links voor speakers, sub rechts doet alle rechts voor speakers, en voor subs achter het zelfde (Directional).

Ook hoeven de subs niet het zelfde te zijn, iedere subs krijgt ook zijn eigen Audyssey callibratie mee.
Voor Dirac is dat een ander verhaal, alles meer dan 1 subwoofer moet extra voor betaald worden, de basis licentie is voor 1 subwoofer  :no:

Marantz Cinema 40 (7.x.4)   Front = Kef R5  -  Center = Kef R2C  -  Surround + Rear = 4x Hava Flat Panel 40W  -  Atmos = 4x Hava Flat Panel 40W  -  Audyssey App  -  Sony 77" OLED  -  Zappiti ONE 4K  -  Sony 4K BD speler  - (nog steeds geen subwoofer)

marvin

Ja de eeuwige leugen van vermogen per kanaal.
Volgens mij worden die wattages voornamelijk met 1 kanaal gemeten.
Ze doen maar, het is meestal wel voldoende. 

Ik ben wel tevreden met die eindversterkers eraan.
Die leveren ook maar een watt of 45 per kanaal, maar dat is echt meer dan genoeg. 
Zit soms nog wel te kijken naar iets stevigers voor de fronts, maar nodig is het niet.

CBdicX

Citaat van: marvin op april 30, 2023, 17:10:57Ja de eeuwige leugen van vermogen per kanaal.
Volgens mij worden die wattages voornamelijk met 1 kanaal gemeten.
Ze doen maar, het is meestal wel voldoende. 

Ik ben wel tevreden met die eindversterkers eraan.
Die leveren ook maar een watt of 45 per kanaal, maar dat is echt meer dan genoeg. 
Zit soms nog wel te kijken naar iets stevigers voor de fronts, maar nodig is het niet.

Klopt, als je de boel nog verder in de maling wilt nemen dan meet je vol vermogen op 1 speaker  :-o  :no:

Frits Denon

Geef mij maar good old stereo. Vermogen zat. En ook bij een film knalt het er over. En ja er is wat minder effect, maar de kwaliteit maakt dat meer dan goed, bij mij.
Speakers Elac: FS 249.3, BS 403 (2x), Hepta Gem
Subs: Elac ESP 2040 (3x), Rel Q200E,
Versterkers: Accuphase E-270, Denon PMA 2000 en 2010ae, Scott A436
CD Denon: SACD DCD 2000ae, DVD DBT 3313UD, CD Kenwood DP-880SG
Tuners: Denon DNP 720ae (2x), Scott T526

RHK

Citaat van: CBdicX op april 30, 2023, 16:37:14Nou, alleen maar een Klipsch 12" en zo'n oudegediende Hepta Bariton ?  :-D  :wink:

Ik denk dat jij over moet naar een Cinema serie receiver en dan 4 subs neer zetten.
En het mooie is nu dat dan iedere sub zijn eigen speakers toegewezen krijgt.
Dus sub links doet alle links voor speakers, sub rechts doet alle rechts voor speakers, en voor subs achter het zelfde (Directional).

Ook hoeven de subs niet het zelfde te zijn, iedere subs krijgt ook zijn eigen Audyssey callibratie mee.
Voor Dirac is dat een ander verhaal, alles meer dan 1 subwoofer moet extra voor betaald worden, de basis licentie is voor 1 subwoofer  :no:

Oud of niet  :-D , het gehoor bepaald of het zo goed is of niet. Kan best dat ik nog eens wijzig in de toekomst. Mijn subs staan diagonaal tegenover elkaar, en zo doe ik toch links en rechts van de speakers aanvullen. Het laag is kamervullend zo. En ik heb allebei de subs gecalibreerd, met...........ja, inmiddels ruimschoots genoemd.Die oude apparatuur was zn tijd dus toch aardig vooruit.  8-)

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3* Klipsch RP-260F* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII* Hepta Expression*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected* Next box.