Auteur Topic: Ohm Ivo's stereoset  (gelezen 33166 keer)

Offline jrm

• Geen leven buiten Marantz
  • Marantz = emotie = genieten
Re: Ohm Ivo's stereoset
« Reactie #180 Gepost op: oktober 18, 2021, 16:36:00 »
Zeker leuk om te lezen!

Offline Ohm Ivo

• Droomt Marantz
« Reactie #181 Gepost op: oktober 20, 2021, 18:59:52 »
Ondertussen nog flink wat geluisterd. Het is echt het helemaal opnieuw ontdekken van de muziekverzameling. Zelfs op opnames die ik al tientallen jaren bezit blijken toch nog nieuwe details te staan. Ik ben nog geen opnames tegengekomen die via de RME minder klonken dan via de Apogee Minidac. Grootste "nadeel" dat ik kan vinden is dat sommige elektronische muziek wat meer ingetogen klinkt, minder sprankelend. Voorbeelden zijn Oxygene van Jean-Michel Jarre, en G-spot van Speedy J. Kraftwerk daarentegen klinkt weer beter. Dus: half stapje terug, 5 stappen vooruit.

Nu zou ik mijn set verder kunnen versimpelen. Ik zou de RME direct via usb aan de laptop kunnen verbinden, dan kan de Zoom audio-interface ertussenuit. Nadeel: dan kan ik geen metingen met de microfoon in REW meer doen. Aan de andere kant: ik ben wel zo'n beetje uitgemeten.

Ook zit ik erover te denken om de Marantz-dr-6000 ertussenuit te halen, maar dan moet ik eerst nog n hoop cd's rippen en op harde schijf zetten. Keuzes, keuzes.

Groet van een hoe dan ook tevreden audioot byebye

Evert

Offline jrm

« Reactie #182 Gepost op: oktober 21, 2021, 17:15:24 »
Gewoon doorgaan  :-D

Zolang je nog keuzes kan maken  8-)

Offline Ohm Ivo

• Droomt Marantz
« Reactie #183 Gepost op: oktober 31, 2021, 19:14:19 »
Foto's van de huidige, versimpelde opstelling; alleen pc, dac,  cd-speler en versterker.

Het zou nog simpeler kunnen: de laptop via USB rechtstreeks op de RME en dan via xlr naar de versterker. Dan kan de interface ertussen uit. Maar dan kan ik dus geen metingen in REW meer doen. Bovendien lees ik op het RME-forum dat er toch wel vaak gedoe is als je de laptop/pc direct aan de dac verbindt via USB-aansluiting. Ik denk dus dat ik het voorlopig zo laat. Dat ik dan niet kan upsamplen tot 768kHz en geen DSD kan draaien zit ik niet mee. Ik zal ook geen firmware-update doen, daar hou ik niet van. Als het werkt, zoals nu, dan ga ik dat niet verpesten met een firmware-update. Bovendien, de dac doet nu al alles wat ik wil, meer hoeft niet.

Waarschijnlijk is mijn opstelling niet bit-perfect, aangezien de Windows-mixer er nog tussen zit. Maar ik heb in het verleden wel eens geklooid met wasapi en asio icm Foobar enzo en ik hoorde het verschil niet. En teveel gedoe.

I am a happy camper!

Groet van Evert byebye

Offline Hoewie Loewie

• Marantz Loony!
  • Een dag zonder muziek, is een dag niet geleefd.
« Reactie #184 Gepost op: oktober 31, 2021, 23:02:01 »
Mooi.  :) Ook voor audio gelden voor mij de slogans: "Keep it Simple" en "Less is more".
Marantz 2216 en 1515 receivers / 2050 en ST-17 tuners / 5010 cassettedeck / 4-G boxen. Heul veul Superscope. Website: www.superscopeaudio .nl

jwx

• Gast
« Reactie #185 Gepost op: november 01, 2021, 07:33:53 »
Draai ook met foobar maar als ik wel is per ongeluk iets opzet via een andere speler van windows of vlc ik hoor het niet

Genieten ++++++++

Offline Ohm Ivo

• Droomt Marantz
« Reactie #186 Gepost op: december 01, 2021, 18:35:31 »
Hallo mede-audiofanaten,

Updeetje.
Ik heb het equalisatieprogramm a APO en de gebruikersinterface Peace  van de laptop gegooid want werd niet goed van die gebruiksonvriendeli jke nerdprogramma's.  frusty :eerie: Na alles zorgvuldig te hebben ingesteld (APO is een 31-bands PARAMETRISCHE equaliser; waanzinnig veel instelmogelijkheden dus) had ik geweldig geluid, maar regelmatig was er wel weer wat; of de eq deed alsof het nog werkte (met signaalsterkte-aanduiding enzo) maar bij het verschuiven van een regelaar gebeurde er dus niks in het geluid. Of een andere preset kiezen (ik heb er 2: een voor de hoofdtelefoon en 1 voor de set) leverde ook geen verandering in het geluid op. Het blijkt dat je na elke Windows-update de kans loopt dat APO niet meer werkt en dus opnieuw ge├»nstalleerd moet worden. Maar dat is dus niet te zien aan APO/Peace. Ik vroeg me al af waarom het geluid zo bassig was geworden...
Na de laatste Windowsupdate was het geluid krakerig. Opnieuw installeren van APO hielp niet. Opnieuw installeren van Peace ook niet. Dus dan maar eraf ermee.

Jammer, maar helaas. Dan maar de eq in de RME ADI-2fs instellen. Eerst eindeloos gezocht naar de eq-settings per kanaal. De "gewone" eq is gemakkelijk genoeg te vinden op het apparaat, maar de eq per kanaal was compleet onvindbaar. Op gegeven moment dacht ik dat het simpelweg niet op mijn RME aanwezig was! Youtubefilmpjes gekeken, handleiding tig keer gelezen, uiteindelijk gevonden maar weet niet meer hoe.

Afijn, de parametrische eq in de RME is slechts 5-bands, maar daarmee kom je gelukkig een heel eind. Zie foto's voor de instellingen, die ik "fonetisch" heb overgenomen van de APO (oftewel, ik had foto's gemaakt van de instellingen in APO en heb de vorm van de frequentiecurve benaderd in de RME. Eindresultaat klinkt niet helemaal hetzelfde als APO, maar gelukkig wel erg goed. Heb ook meteen de hoofdtelefoon ge-eqd (niet per kanaal).

Die RME is een nachtmerrie qua bediening. Ik dacht dat ik wel wat gewend was met de Behringer Ultracurve, maar de RME is voor mensen die zo intelligent zijn dat ze zelfs de timer van een videorecorder kunnen programmeren...

Neemt niet weg dat ik uiterst tevreden ben met de RME. De geluidskwaliteit blijft me verbazen, de magie is nog steeds niet weg... :yes:

Mijn vrouw is weer naar NL voor een maand om in de zorg te werken (3 maanden per jaar werken zorgt dat we het hele jaar in Portugal kunnen leven), dus binnenkort ga ik nog 1x met REW aan het meten. Daarna is het wel klaar geloof ik.

Groet van een tevreden audioot,

Evert byebye

Offline jrm

« Reactie #187 Gepost op: december 03, 2021, 09:46:52 »
Die windows update, duren altijd (te)lang en (te) vaak. Daarna moet je inderdaad van alles en nog wat opnieuw instellen en downloaden.

Daarom ben ik overgestapt naar Apple, ook op zijn tijd veel updates, maar sneller en daarna werkt alles gewoon.