Q5 Speakers uit elkaar gehaald :)

Gestart door Marantz 81, maart 08, 2009, 21:05:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

ik heb toch nog even foto,s gemaakt van de filters die erin zitten

en van de achterste basspoort

omdat het werdt aangekaart over basspoorten dichtmaken enzo ,heb ik allemaal al uitvoerig getest evenals de de plaatsing van de speakers afstanden van zij en achterwanden ,acoustiek is altijd zelfde gebleven

TurboMarco

Als het aan mij lag werd het hele filter op de schop genomen,met andere woorden beginnen met een compleet nieuw printlayout ,Corobar spoelen voor het laag,Audyn MKP voor het mid,en evt Audyn MKP+ voor het hoog ,door een complete filter wissel ken je de speakers niet meer terug  :yes:

Vraag Thom of hij dit klusje wil klaren,hij is daar de meest geschikte persoon voor  8-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

Citaat van: Marco op maart 11, 2009, 12:05:26
Als het aan mij lag werd het hele filter op de schop genomen,met andere woorden beginnen met een compleet nieuw printlayout ,Corobar spoelen voor het laag,Audyn MKP voor het mid,en evt Audyn MKP+ voor het hoog ,door een complete filter wissel ken je de speakers niet meer terug  :yes:

Vraag Thom of hij dit klusje wil klaren,hij is daar de meest geschikte persoon voor  8-)
jup, wat marco zegt zouw een heel nieuw filter maken het enige wat nog bruikbaar is is eigelijk de weerstand :-P.
zeker de elco's vervangen en een paar nieuwe spoelen doet zeker ook niet kwaat. je zal je speakers iid niet meer herkennen.

als jij er wat in ziet kan je ze lanks komen brengen dan kan ik ze opknappen,( ik woon in vlaardingen) maar je zou ze ook bij speaker en co rotterdam kunnen brengen daar werk ik, op vrijdag.

ik hoor wel of je er wat in ziet

Marvin

hey Thom, als je naar dit filter kijkt..
zou je daar wat in veranderen?
(misschien niet de meest ideale foto, maar toch...)



gr Marvin.

thom

#19
Citaat van: marvin op maart 11, 2009, 12:57:38
hey Thom, als je naar dit filter kijkt..
zou je daar wat in veranderen?
(misschien niet de meest ideale foto, maar toch...)



gr Marvin.
veel eigelijk ook bijna alles, die gelen condesatoren ook vervangen voor mkp's(eventueel mkp+). dat is zeker aan te raden, en de spoel mag ookwel vervangen worden voor een beteren. weerstanden kunnen ook maar levert niet gek veel op maar voor slechts een paar euro's kunnen er al beteren in.

Jantje

Thom,wat voor veranderingen mag je verwachten wanneer je daadwerkelijk de filters verbeterd? En kun je een indicatie geven van wat ongeveer de kosten zijn van een filter upgrade?

Misschien ken je de filters uit mijn Focal speakers, zou je zo uit je hoofd weten wat daar aan verbeterd kan worden wat dat ongeveer mag kosten?
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

Marvin

ik begrijp echt geen donder van die filters....  :-(
die foto is van een Tannoy 12" PA-speaker, daar zou inderdaad wat winst te behalen zijn.
maar ik durf er niet met een soldeerbout bij in de buurt te komen....
ik wil het filter wel aanpakken, nadat de drivers in een grotere kast geplaatst zijn...

thom

qua veranderingen kan ik de standaart dingen noemen, zoals meer detail, meer controlle, klinkt opener. dit zijn de veranderingen die je bijna bij elke speaker heb iig. en zeker als er een zeer standaart filter inzet zoals bovengenoemde.

wat de prijs is durf ik niet echt te zeggen, dit hankt af van hoe je je filter wil opwaaderen. als je met condesatoren onder de 5uf zijn de prijsverschillen niet heel groot , maar bij sommige speakers zijn de ze waarden veel groter dus kan de prijs van een mkp tegenover de van de mkp+ in de tientallen euro's liggen.
zit zelfde is ook bij de spoelen een gewoone intertechnik luchtspoel is niet gek duur rond de 10,- voor een normale waarden maar als je dan weer wat beter's erin zet bijvoorbeeld een ferrobar kan kan de prjs zomaar oplopen naar 45,- boor bijvoorbeeld 8,2mh wat een veel voorkomde waarde is.

maar voor een gemiddelde upgrade schat ik zo rond de 80,- per filter maar zeghet kan er nog een paar tientjes boven of onder zijn.

is maarnet hoe je het zelf wil ook

BernHardN

Citaat van: marvin op maart 11, 2009, 12:57:38
hey Thom, als je naar dit filter kijkt..
zou je daar wat in veranderen?
(misschien niet de meest ideale foto, maar toch...)



gr Marvin.

ik zou het plankje veranderen  :-D

thom

Citaat van: marvin op maart 11, 2009, 15:55:53
ik begrijp echt geen donder van die filters....  :-(
die foto is van een Tannoy 12" PA-speaker, daar zou inderdaad wat winst te behalen zijn.
maar ik durf er niet met een soldeerbout bij in de buurt te komen....
ik wil het filter wel aanpakken, nadat de drivers in een grotere kast geplaatst zijn...
wel oppassen met in een groter kast plaatsen he kan ej heel je geluid mee vergallen. een speaker is gemaakt voor een bepaalde inhoud. ( of eigelijk de kast voor de speaker) en dat kan je niet zomaar vervangen zonder gevolgen. niet dat je speaker eraan kapot gaat maar je geluid wel.

ik raad je wel aan om even naar iemand te gaan die er verstand van heeft, met het upgrade van je filter. zowiso met het vervangen je kan geen waardens zomaar vervangen voor wat ander's moet je gelijk houden. en je moet het goed vervangen, dat wil zeggen laten zitten zoals het zat zegmaar. anders heb je kans dat je je tweeter bijvoorbeeld eruit blaast als je die op het filter op de woofer uitgang plaatst

maar ik denk dat je het zelf wel kan als je even weet hoe het moet is een eenvoudig filter( wat niet zecht dat die slecht is) ik bedoel in componenten.

Marvin

het plan voor de kasten is helemaal klaar en uitgerekend,..
naar oorspronkelijk idee van de hoofd-ing. van Tannoy en de man die deze 12" Duals heeft her-ontworpen in zijn periode.
de kast die ik ga (laten) maken zou naar zijn idee het meeste uit specifiek deze uitvoering van de DC halen.
ook de affiltering van 1khz hebben deze filters al.
maar het zou misschien wat verfijnder kunnen doordat het PA speakers zijn, desondanks zijn ze nu ook al erg fijn om naar te luisteren. eigenlijk niets mis mee, erg strak!

http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy43.htm

de t&s...

thom

Citaat van: marvin op maart 11, 2009, 16:09:20
het plan voor de kasten is helemaal klaar en uitgerekend,..
naar oorspronkelijk idee van de hoofd-ing. van Tannoy en de man die deze 12" Duals heeft her-ontworpen in zijn periode.
de kast die ik ga (laten) maken zou naar zijn idee het meeste uit specifiek deze uitvoering van de DC halen.
ook de affiltering van 1khz hebben deze filters al.
maar het zou misschien wat verfijnder kunnen doordat het PA speakers zijn, desondanks zijn ze nu ook al erg fijn om naar te luisteren. eigenlijk niets mis mee, erg strak!

http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy43.htm

de t&s...
ik kan ej beloven met een nieuw filter gaan het alleen maar strakker worden.

Marvin

maar goed,
ik zit in een concurenten-draadje te posten...
zal met de tijd wel een draadje openen wanneer de speakers in een huis van 150liter wonen....  pompom

Marvin

Citaat van: BernHardN op maart 11, 2009, 16:01:15
ik zou het plankje veranderen  :-D

dat plankje, eigenlijk alles op de linnenranden na, zit er al sinds 1986 in.
lekker vintage, ook het enige hier trouwens..  :-D
als ik hard draai dan ruikt het hier naar een dump-store, muffe lucht uit de poorten vandaan...
dat verander ik uit nostalgisch oogpunt niet....!  clown1

Vlearmoes

Tom kun jij niet eens een speaker(filter) upgrade laten zien dmv foto`s
wat je veranderd en waarom?? maakt niet uit welke speaker

Nieuw topic??  notworthy
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v