Hoe hard draai jij je muziek?

Gestart door Zoldar, september 03, 2013, 09:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe hard staat de muziek doorgaans bij jou als je lekker een muziek avondje hebt?

Tussen 65db en 70db
4 (11.8%)
tussen de 70db en de 75db
6 (17.6%)
tussen de 75db en 80db
6 (17.6%)
tussen de 80db en de 85 db
8 (23.5%)
tussen de 85db en 90 db
4 (11.8%)
tussen de 90db en 95 db
4 (11.8%)
tussen de 95db en de 100db
2 (5.9%)
tussen de 100db en de 105 db
0 (0%)
harder dan 105db
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 33

RoGEK

Hier een dB of 70 als ik relaxed in de woonkamer zit te luisteren.
Dit is ongeveer -45dB op de versterker.

Soms gaat hij naar -35/-30dB en dat is een dB of 90 meen ik..
Harder als dat komt eigenlijk nooit voor..

Vroeger was het een beetje gekker... Op speed and design in 2001 gemeten op 152.2dB in een auto......
Inmiddels wel wat verstandiger geworden...
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

JohnWx

Citaat van: RoGEK op september 08, 2013, 21:23:44
Hier een dB of 70 als ik relaxed in de woonkamer zit te luisteren.
Dit is ongeveer -45dB op de versterker.

Soms gaat hij naar -35/-30dB en dat is een dB of 90 meen ik..
Harder als dat komt eigenlijk nooit voor..

Vroeger was het een beetje gekker... Op speed and design in 2001 gemeten op 152.2dB in een auto......
Inmiddels wel wat verstandiger geworden...

Bestaat ook niet meer speed en design was altijd leuk met Jos the Boss of voor 10 gulden meedoen aan het F1 avontuur van discount plasma center  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pietjepc

Net even gemeten met een appje via de telefoon. Howlin wolf komt hier nu met zo'n 75 dB binnen. Klinkt wel prima, zo. 's Avonds, wanneer de dames reeds op bed liggen draai ik veel zachter, maar luistert het in mijn beleving toch anders. Waarschijnlijk door de stilte, hoewel ik het idee heb dat het nu ook aardig stil is. Net of hoor ik bepaalde geluiden verder van de luidsprekers af dan overdag :-o
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

pg

Ik heb ook ff app op i phone gezet ga toch naar de 70 db.
Zit er wel meer onder.
Ook ff wat harder gespeeld kwam tot 89 db.
Was hard zat voor me en de buisjes.

Mvg,

thanatos

Citaat van: pietjepc op september 09, 2013, 09:57:48
Net even gemeten met een appje via de telefoon. Howlin wolf komt hier nu met zo'n 75 dB binnen. Klinkt wel prima, zo. 's Avonds, wanneer de dames reeds op bed liggen draai ik veel zachter, maar luistert het in mijn beleving toch anders. Waarschijnlijk door de stilte, hoewel ik het idee heb dat het nu ook aardig stil is. Net of hoor ik bepaalde geluiden verder van de luidsprekers af dan overdag :-o

Omgevingsgeluid is 's avonds veel minder. Daardoor komt je gehoor wat meer tot rust en hoor je wat gedetailleerder  :wink:

RoGEK

Nu even voor mij op stevig volume....
75-80dB....
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Zoldar

Na 20 stemmen ziet het beeld er redelijk verdeeld uit. Er is een kleine uitschieter naar het gebied van 80-85 db maar je kunt niet stellen dat we nu allemaal op hetzelfde niveau luisteren.

Mijns inziens heeft dat ook veel invloed in hoe we muziek beleven. Maar ook op welke manier we de apparatuur beoordelen. Want iemand die op 65db luisterd en iemand die dat doet op 100db doet hebben elkaar weinig te vertellen over hoe de apparatuur presteerd. Althans dat denk ik.

Ik ga in ieder geval een keer blind luisteren naar een budget amp (max 40 watt) en naar een zwaardere (plus 150 watt) op mijn gebruikelijke niveau van zon 85db tot 90 db.




Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Whisper.nl

#82
Hoi Zoldar,

Naar mijn gevoel hangt dit ook samen met het soort muziek die je (be)luistert.

VanHalen speel je niet op b.v. 50 db. Dat moet door de kamer denderen.  :yes:
Taiko drums moet ook op een flink volume worden afgespeeld.

Maar luister ik naar Micheal Hromek, m.n. gitaar, dan gaat ie niet zover open.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Citaat van: thanatos op september 09, 2013, 19:25:38
Omgevingsgeluid is 's avonds veel minder. Daardoor komt je gehoor wat meer tot rust en hoor je wat gedetailleerder  :wink:
Als je alles dicht heb zitten scheelt dat een dB of 2, in de avond ben je wel minder afgeleid betreffende het gezicht, dus op het moment dat je minder visuele prikkelingen hebt des te meer capaciteit beschikbaar voor het gehoor (bijvoorbeeld).

Ik heb overdag en in de avond gemeten met een dB meter maar dat scheelt bijna niets

bas focal marantz

Citaat van: cz79 op september 21, 2013, 12:56:35
in de avond ben je wel minder afgeleid betreffende het gezicht, dus op het moment dat je minder visuele prikkelingen hebt des te meer capaciteit beschikbaar voor het gehoor (bijvoorbeeld).


Daarom altijd luisteren met de ogen dicht.

cz79

Exact, na een aantal minuten al gaat je gehoor zich toespitsen en vallen je gehoormatig meer dingen op

Cornelis1921

Hoi Zoldar,
Complimenten voor de poll; goed gemaakt en ziet er netjes uit. De felicitaties met het resultaat; het is nu veel duidelijker wat het gemiddelde luisterniveau onder de forummers is. hello pompom notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Citaat van: Zoldar op september 04, 2013, 08:41:39
Mee eens. Toch hebik via de ht jongens hier geleerd dat met een simpele spl meter je prima uit de voeten kunt om de speakers af te stellen. En heb je al een audysey mic liggen dan kun je met wat software zelfs mooie analyses maken.

Welke software raad je eigenlijk aan? En kun je de Audyssey-mic gewoon aansluiten op je mic-ingang op de Macbook?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op september 21, 2013, 21:07:20
Welke software raad je eigenlijk aan? En kun je de Audyssey-mic gewoon aansluiten op je mic-ingang op de Macbook?

Zit toch een mic op je macbook
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.