Mijn ideale muziekmomenten voltrekken zowel binnens- als buitenshuis.
Thuis zijn het er meerdere, zowel die in eenzaamheid als sociaal gedeelte momenten. Maar voorop staat dat het rustig en ontspannen is.
Met John, en ook wel met Marcel, wordt er veelal geluisterd naar jazz, moderne popmuziek en licht klassiek. Met een hapje en een drankje erbij en soms begeleidt door een goed gesprek.
Ben alleen dan zien mijn ideale luistermomenten er geheel anders uit. De overeenkomst is dat ook rustig en ontspannen moet zijn. Bijvoorbeekd geen omgevingsherrie.
De momenten onderscheiden zich door het tijdstip van de dag. Voor 8 uur 's avonds en na 8 uur 's morgens. Tussen binnen dit deze tijdzône luister ik vooral via de Harbeth-speaker op een volume van maxiamaal 10 over half. (Hou niet zo van bulderen, mijn buren moeten niet teveel last van mij hebben.) Overdag draai ik in verhouding veel metal, rock en pop.
Na 8 uur 's avonds gaat het volume een tandje of wat lager en wordt ook de muziekkeuze aangepast: licht klassiek en heel veel jazz, waar John een evenzo groot liefhebber van is.
's Nachts als nadat John (en Marcel) huiswaarts gekeerd is/zijn, neem ik eerst een heerlijke warme douche en posteer mij dan met de hoofdtelefoon op op de bank en een zeer breed scala van muziek binnen handbereik. Heel veel klassiek, vooral symfonisch, maar ook redelijk vaak progrock. Meestal drink ik daarbij een aantal mokkenn dubbele Senseo (huismerk (Extra) Dark Roast) koffiebegeleidt door gekoeld leidingwater. Maar ook de fles cola light (ook huismerk(en)) staat regelmatig binnen handbereik. Als snack eet dan vaak een banaan (hoef ik geen insuline te spuiten).
En dan zijn er nog de momenten buitenshuis. Dat betreffen de klassieke concerten in vooral de Stadsgehoorzaal hier in Leiden, maar ook de Waag en de Aalmarktzaal alhier. Buiten Leiden zijn er in Amsterdam natuurlijk Het Konklijk Concertgebouw en het Muziekgebouw aan 't IJ. In februari a.s. hoop ik dan, voor de eerste keer, de Anton Philipszaal in Den Haag aan te doen voor uitvoering van Mahler's Derde Symfonie.
Helaas is voor mij concertbezoek bijna altijd een eenzame aangelegenheid: ik moet er bijna altijd er alleen op uit en dan zijn vooral de pauzes vervelend. Ik hoop voor Mahler's Derde een buurman te strikken (ook een klassieke muziekliefhebber - zingt in een koor - maar met "weinig tijd").
Zoals gebruikelijk is het weer een heel verhaal geworden, maar goed, goed doen doet goed volgen.
Cor.