Ik heb het volgende probleem/uitdaging:
Ik wil vanaf mijn NAS, via Airplay muziek (Wav/FLAC) streaken naar een analoge stereo versterker.
De gebruikte apparatuur:
- Synology DS212+ NAS
- Apple TV2 tav Airplay
- Muse Mini DAC TDA1543 (en een nieuwe CYP AU-D3 DAC, omdat ik dacht dat de DAC kapot was)
- Marantz PM-80 stereo versterker
Manier van aansluiten:
- NAS op router en daarvan naar Apple TV2 met kabels aangesloten (ook via Wifi getest)
- Optische kabel (Toslink) vanaf Apple TV2 naar Muse DAC
- Analoge stereo RCA (tulp) interlink naar CD input op PM-80 versterker
- luidsprekers op de versterker
Het probleem dat ik ervaar is het volgende:
- wegvallend geluid op 1 van de kanalen en drop-outs
- lager volume dan normaal
Dit, nadat het een avond goed heeft gewerkt!)
Wat heb ik getest/geprobeerd om de oorzaak te vinden en de schuldige uit te sluiten:
- 2 verschillende DAC's
- 3 verschillende optische kabels
- 3 verschillende interlink kabels
- meerdere inputs op de versterker geprobeerd
- verschillende stroomkabels, stopcontacten en stekkerblokken
Wat werkt goed:
- cd speler rechtstreeks op de versterker aangesloten (met dezelfde interlinks) werkt goed, op alle inputs
- cd speler via beide DAC's zowel optisch Toslink als met coax SPDIF aangeloten werkt prima met zowel dezelfde digitale als analoge interlinks naar alle inputs op de PM-80 versterker
- de Apple TV2 werkt rechtstreeks via optisch (dezelfde kabels) en HDMI naar een moderne receiver (Marantz SR7005)
- de Apple TV2 werkt via dezelfde DAC's en kabels wel goed naar een analoge input op de SR7005 reciever
Als ik dus alles vanaf de bron t/m de PM-80 versterker hetzelfde laat (optische kabel, DAC, interlink en input op PM-80), werkt het niet als de Apple TV2 aan de optische kabel hangt en wel als de cd speler aan diezelfde kabel zit.
Dan denk je al snel dat de Apple TV2 de veroorzaker is (optische uitgang kaduuk?).
Deze werkt echter perfect op een andere receiver met dezelfde optische kabels en ook via dezelfde DAC!
Dus: PM-80 versterker werkt, dac's werken, Apple TV2 werkt, kabels zijn ok.
Maar niet in de volgende combinatie: Apple TV2 - DAC - PM-80?
Rara wat kan dit veroorzaken? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Ik word er een beetje kriegelig van...