het fast principe

Gestart door mountainbiker, november 26, 2012, 15:00:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mountainbiker

Onderstaande kwam ik tegen op een website van speakerland. Het gaat om een actieve 2 weg systeem bestaande uit een kleine fullrange speaker ondersteund door een subwoofer aangestuurd door 2-weg Hypex actieve versterkermodules met ingebouwde DSP's.
Hoe zou zoiets klinken en hoe werkt het precies?Nadelen, voordelen?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Maus

Een kleine breedbander heb ik hier in een Zigmahoorn constructie.


Foto van google.

Klinkt erg leuk, zeer strak en een mooie 'stage' omdat alles uit dezelfde driver komt. Je hebt geen hoogteverschil omdat de tweeter meestal hoger zit. In een kleine ruimte waar ze bij mij bijvoorbeeld staan, is dat heel fijn.
Dat laag zal mooi ondersteunen. Ik heb daarvoor speciaal een mooie Rel gekocht maar die bleek stuk.

Ik denk dat de bovengenoemde kastjes ook wel mooi klinken. De nadruk ligt op het middengebied, moet je van houden denk ik.

JohnWx

Volgens mij gaan we daar steeds verder naar toe als mensen geen HT receiver met inregelsystemen nemen of een andere vorm van aanpassing van de akoestiek
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Citaat van: Maus op november 26, 2012, 15:07:14
Een kleine breedbander heb ik hier in een Zigmahoorn constructie.


Foto van google.

Klinkt erg leuk, zeer strak en een mooie 'stage' omdat alles uit dezelfde driver komt. Je hebt geen hoogteverschil omdat de tweeter meestal hoger zit. In een kleine ruimte waar ze bij mij bijvoorbeeld staan, is dat heel fijn.
Dat laag zal mooi ondersteunen. Ik heb daarvoor speciaal een mooie Rel gekocht maar die bleek stuk.

Ik denk dat de bovengenoemde kastjes ook wel mooi klinken. De nadruk ligt op het middengebied, moet je van houden denk ik.
Het ziet er een beetje teer en kwetsbaar uit maar ook speciaal en dat alles zegt natuurlijk helemaal niks over het geluid.heb je ook specs zo bij de hand?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 26, 2012, 15:00:21
Onderstaande kwam ik tegen op een website van speakerland. Het gaat om een actieve 2 weg systeem bestaande uit een kleine fullrange speaker ondersteund door een subwoofer aangestuurd door 2-weg Hypex actieve versterkermodules met ingebouwde DSP's.
Hoe zou zoiets klinken en hoe werkt het precies?Nadelen, voordelen?
Voordeel .
Je kan een kleine breedband speakertje gebruiken en die ontlasten van lage tonen waardoor die beter klinkt en luider kan omdat ie nog nauwlijks beweegt  , breedbander wordt dan vaak ingezet vanaf 250hz / 500hz .
De woofer die eronder zit doet de lage tonen , als de breedbander al met 250hz mee gaat spelen dan is de impuls vaak van breedbander en woofer tegelijk .

Nadelen
Blijft flink  bundelen bij hogeren frequenties , is ook duurder dan een enkele breedbander want woofer en filter komt erbij .

Zoldar

is dat niet het hele idee van een breedbander? zonder filters het signaal weergeven?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maus

Die breedbanders die ik heb, hebben een filter(tje). Doet iets, geen idee precies wat maar ik heb ze niet zelf gebouwd. Ik was wel bij het in elkaar zetten en de eerste test.



















Een idee van de karakteristiek en wat het filter in ideale omstandigheid zou doen:


Citaat van: mountainbiker op november 26, 2012, 19:25:56
Het ziet er een beetje teer en kwetsbaar uit maar ook speciaal en dat alles zegt natuurlijk helemaal niks over het geluid.heb je ook specs zo bij de hand?

Geen echte specs, maar wat degelijkheid betreft: De kasten zijn stevig gebouwd zoals ook de foto's laten zien, het geheel is met stelschroeven recht te zetten.
Je moet er niet tegenaan lopen, want dan gaan ze om. En meer dan een watt of 5 is het niet, dus oppassen met de volumeknop :)

Sub kán, maar je went wel een beetje aan het geluid. Maar heel diep gaat het niet.

Maus

Citaat van: John Wx op november 26, 2012, 18:29:50
Volgens mij gaan we daar steeds verder naar toe als mensen geen HT receiver met inregelsystemen nemen of een andere vorm van aanpassing van de akoestiek

Ik snap niet waar je heen wilt :)

bas focal marantz

Citaat van: Zoldar op november 26, 2012, 23:06:47
is dat niet het hele idee van een breedbander? zonder filters het signaal weergeven?
nee .

F>A>S>T 

Fullrange And Subwoofer Technology 


fulrange met subwoofer



Maus

Aha :)
Ik heb nog een kapotte Rel T5 dus zodra die het doet kan ik er meer over zeggen :)
De Oh zo beveiligde versterker geeft DC en de speaker gaf het eerder op dan de zekeringen dus eigenlijk alleen de houten kast is nog goed ;).

SmauG

Het filter dat bij de breedbander systemen hoort is een z.g.n. notch filter.
Dit filter is afgestemt op de resonantiefrequentie van het drivertje in een bepaald systeem en filtert dit weg met een hele stijle flank aan beide kanten van de afstemfrequentie (hoge Q). hierdoor blijft het impedantieverloop mooier en blijft het drivertje heel wanneer het echt voor fullrange wordt gebruikt.

Echter.
In FAST zoals ik zojuist geleerd heb, met gebruik van een subwoofer, is dit totaal overbodig omdat de verschillende speakers binnen het systeem aktief gefilterd worden door de receiver.

Marvin

Citaat van: Maus op november 26, 2012, 23:33:12
Die breedbanders die ik heb, hebben een filter(tje). Doet iets, geen idee precies wat maar ik heb ze niet zelf gebouwd. Ik was wel bij het in elkaar zetten en de eerste test.



















Een idee van de karakteristiek en wat het filter in ideale omstandigheid zou doen:


Geen echte specs, maar wat degelijkheid betreft: De kasten zijn stevig gebouwd zoals ook de foto's laten zien, het geheel is met stelschroeven recht te zetten.
Je moet er niet tegenaan lopen, want dan gaan ze om. En meer dan een watt of 5 is het niet, dus oppassen met de volumeknop :)

Sub kán, maar je went wel een beetje aan het geluid. Maar heel diep gaat het niet.


Mooi verslag....  8-)

Marvin

Vraag me nu wel af of de demping met mandarijnen gedaan is, misschien tijd om de Amstel vaarwel te zeggen...  :-D



TurboMarco

Citeer
Nadelen
Blijft flink  bundelen bij hogeren frequenties , is ook duurder dan een enkele breedbander want woofer en filter komt erbij .




Meerdere breedbanders of een notch toepassen ,een FRS8 heeft eigenlijk helemaal geen filter nodig .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Cool!  8-)



Een oldskool Fostex FE103  notworthy
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)