Hoe de WAF soms in jouw voordeel kan werken/advies voor vloerstaanders

Gestart door Peter Kudelstaart, november 19, 2012, 19:30:32

Vorige topic - Volgende topic

Marvin

Zoldar

even een WAF verhaaltje. kijk wat je ermee kunt.

Toen ik nog op zoek was naar vloerstaanders las ik veel hifi blaadjes. Ik had al een soort short lijstje in mijn hoofd gemaakt en het varieerde in lengte nogal van iets onder de meter tot wel 125 cm.
Ik ben gestopt met voorspellen wat zij mooi vind. 

Wilson Sophia's? Ja, zet maar neer.
Avantgarde Uno's? Leuk die hoorns!
PMC 24, lekker klein schat.  Neeehhh saaie kleur.
Triangle Magellan, wel 2.2m. Geweeeldig
Monitor audio, GX300. rond de meter.  Is dat niet wat klein?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Peter Kudelstaart

Mijn "orders" zijn: zo onopvallend mogelijk en zwart. De Driades in kersenkleur met zwart doek werden eigenlijk ook meteen afgekeurd vanwege de kleur.

@ Marvin: muurbeugels lijkt me niks. De 686 heeft een baspoort achter, dus dat komt de geluidkwaliteit niet ten goede lijkt me.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

SmauG

Citaat van: Peter Kudelstaart op november 27, 2012, 20:32:38
Mijn "orders" zijn: zo onopvallend mogelijk en zwart. De Driades in kersenkleur met zwart doek werden eigenlijk ook meteen afgekeurd vanwege de kleur.

@ Marvin: muurbeugels lijkt me niks. De 686 heeft een baspoort achter, dus dat komt de geluidkwaliteit niet ten goede lijkt me.

Laten de meeste driades nou zwart (satijn of glans voor de topmodellen) zijn.
Ik kan er nogsteeds niet bij dat de D70 bij jou vlak heeft geklonken. M.u.v. zijn beperkingen in het laag (wat verwacht je van een kleine driver in een kleine kast) heef dit kleine wondertje bij mij een stel B&W DM640i's de deur uit gespeelt.
Eerlijk moet ik zijn, dat dit toen op een lichtere versterker was, daarmee zijn de B&W's waarschijnlijk nooit helemaal goed uit de verf gekomen.

Peter Kudelstaart

Als jij ze naar volle tevredenheid op een 7001 had dan zou je zeggen dat op een 6004 ook wel zou lukken. Op zolder (studeer en computerhoekje) heb ik de Driade's ook nog even op mijn 7003 aangesloten. Ze klonken gewoon minder dan de Wharfedale 507.2's die ik daar sinds kort heb staan. Zou er dan iets mis zijn met die Driade's?
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590

SmauG

Geen idee.
Maar ik kan het me haast niet voorstellen.
Kijk, er is natuurlijk ook zoiets als persoonlijke voorkeur en smaak. Dit is gewoon niet jullie speaker.

Bij mij hebben de driades D70 uiteindelijk toch ook weer plaats gemaakt voor hun grotere/jongere 2,5weg broer, de D95. Daarmee heeft het geluid duidelijk aan "body" gewonnen, en persoonlijk vind ik de nieuwe vifa tweeter fijner als de peerless tweeter uit de D70.

Vandaar dat ik nog de D75 opperde welke nu op MP staat welke ook deze bezetting heeft.
Alleen is die qua uiterlijk volgens mij niet zo heel mooi meer.

[edit]
Misschien niet geheel overbodig om nog te vermelden, maar ik had en heb mijn driades altijd ondersteund met een subwoofer.

Peter Kudelstaart

Nou, ik ben erachter waarom de Driade niet klinkt. Bij het verplaatsen van een luidspreker moest ik de kast een beetje op zijn kant draaien en hoorde ik iets rollen in de kast. Ik heb het plaatje van de tweeter losgemaakt en wat blijkt: de magneet lag los in de kast. Ik ben totaal niet technisch: weet iemand een adresje van een hobbyist die dit zou kunnen repareren? Ik woon op de grens van noord en zuid holland.

xander32

Citaat van: Peter Kudelstaart op november 29, 2012, 21:38:38
Nou, ik ben erachter waarom de Driade niet klinkt. Bij het verplaatsen van een luidspreker moest ik de kast een beetje op zijn kant draaien en hoorde ik iets rollen in de kast. Ik heb het plaatje van de tweeter losgemaakt en wat blijkt: de magneet lag los in de kast. Ik ben totaal niet technisch: weet iemand een adresje van een hobbyist die dit zou kunnen repareren? Ik woon op de grens van noord en zuid holland.

:schater:

Ga jij maar niet in het goudenoortjes team :-P.

Marvin

JohnWx

constructielijm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Peter Kudelstaart

@Xander 32: Ik heb ook nooit auditie gedaan voor het gouden oortjes team. Zal ook nooit gebeuren! Is inderdaad wel een schaam-momentje. redface

xander32

Citaat van: Peter Kudelstaart op november 30, 2012, 10:41:42
@Xander 32: Ik heb ook nooit auditie gedaan voor het gouden oortjes team. Zal ook nooit gebeuren! Is inderdaad wel een schaam-momentje. redface
... Je bent wel een echte vent want je geeft het gewoon toe :wink:.

SmauG

Hmmm. Met defecte tweeters gaan ze inderdaad niet doen wat ze moeten doen nee.
Ik heb wel eens een woofer naar Audiolab gestuurd ter reparatie. Goed contact en service voor een redelijke prijs denk ik.
Misschien is het in dit geval voordeliger om een nieuw of vervangend type voor deze peerless tweeter te zoeken.
Ik heb de datasheet nog hier (ik heb de neiging om alles wat ik heb open te schroeven om te kijken wat erin zit :) )
Het betreft een Peerless DT100. ID: 811830.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3750

Succes met het herstel van de luidsprekers.
Mocht dit nu niet lukken, heb ik evt. wel interesse in de woofer en het filter van de defecte luidspreker om evt. een center van te maken  :wink:

Peter Kudelstaart

Hallo SmauG,

Ik neem aan dat ik dan op zoek moet gaan naar een tweeter met dezelfde geluidskarakteristiek als de Peerless? Ik zie dat er bij jouw bijlage een grafiekje is opgenomen. Moet de karakteristiek dan een vergelijkbaar verloop hebben? Of weten ze bij Audiolab dan wel wat een goede vervanger is?

Groet Peter

SmauG

Over het algemeen, en zeker bij de eenvoudige tweeweg filtering van de D70 gelden de volgende regels.

Bouwgrootte (uiteraard gelijk)
Impedantie verloop (tussen pakweg 2000 en 4000 hz gelijk) rond 6ohm in dit geval.
SPL (gelijk of hoger) verzwakken kan altijd, versterken niet.
Free air resonance frequency, FS (zo dichtbij mogelijk, liever iets lager dan hoger)

Het is misschien handig om Tymphany of een van de grote zelfbouwketens in nederland te benaderen om een vervangend type voor te stellen. Vergeet niet om gelijk beide tweeters te vervangen. laat je goed informeren over de prijs en maak dan de afweging.
Vergeet niet dat je een high-end scanspeak of seas tweeter geen recht doet in combinatie met de vifa midwoofer en het filter.