d' Appolito principe

Gestart door mountainbiker, november 19, 2012, 14:38:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Gewoon een dikke DC onder de TV, -en rammen maar..... :-D


--Verstuurd zonder netwerk--

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op november 19, 2012, 18:49:45
Dit soort speakers is niet geschikt om als center te gebruiken of als nearfield (monitor) .

Op het moment dat je dichtbij en je oor niet op tweeterhoogte zit dan krijg je looptijd verschillen die het geluid op bepaalde frequenties uitdoven .

Of bij center speaker zie je bij metingen onder een hoek een zeer diep dal in de frequentie kurve onstaan voor het punt waar de tweeter overneemt van de mid-laag units .

En onder een hoek is al merkbaar bij enkele graden .
En als je de tweeter bovenin plaatst en de 2 midwoofers eronder.Dan krijg je toch een ander effect?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op november 19, 2012, 19:02:08
Monitor snap ik maar heeeelll veellll center zijn dapolitiano  :-(  maar die overgang filteren ze toch ? en ze hebben voor deze opstelling vaak gekozen om toch die laag weergave te bereiken 2 kleine ipv 1 ? maar kan het mis hebben

Moet wel zeggen dat ik vaak wel dacht he tweeter zit niet op oorhoogte maar nooit iets van gemerkt qua geluid dus zullen ze dat wel onder de knie hebben
Het probleem ontstaat bij de mid-woofers , geluid zijn golven als die tegelijk bij je oor komen is het goed , maar nu gaat de geluidsgolf van de ene midwoofer ten opzichte van de andere midwoofer door de afstandverschil van de units niet tegelijk ,de golven staan uit fase nu dooft het geluid uit en valt er een diep dal in de frequentie , tot 1000hz gaat het nog maar daarboven wordt het dal onder een hoek steeds ietsje groter , en hoe schuiner je zit hoe diepper het dal wordt.

Citaat van: mountainbiker op november 19, 2012, 21:13:43
En als je de tweeter bovenin plaatst en de 2 midwoofers eronder.Dan krijg je toch een ander effect?
Ik heb daar nooit meetresultaten van gezien dus kan daar geen correct andtwoordt op geven .

Ik denk dat die onder een hoet veel beter meten .



JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op november 19, 2012, 22:20:09
Het probleem ontstaat bij de mid-woofers , geluid zijn golven als die tegelijk bij je oor komen is het goed , maar nu gaat de geluidsgolf van de ene midwoofer ten opzichte van de andere midwoofer door de afstandverschil van de units niet tegelijk ,de golven staan uit fase nu dooft het geluid uit en valt er een diep dal in de frequentie , tot 1000hz gaat het nog maar daarboven wordt het dal onder een hoek steeds ietsje groter , en hoe schuiner je zit hoe diepper het dal wordt.
Ik heb daar nooit meetresultaten van gezien dus kan daar geen correct andtwoordt op geven .

Ik denk dat die onder een hoet veel beter meten .

dus alle merken die het toepassen hebben een slechte speaker ontwikkeld  HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Janver

Citaat van: John Wx op november 20, 2012, 09:54:44
dus alle merken die het toepassen hebben een slechte speaker ontwikkeld  HLP

Jep

En elk merk die twee dezelfde woofers onder elkaar plaatsen ook :evil:

Hier kan uw reclame staan!

JohnWx

Citaat van: Janver op november 20, 2012, 11:01:24
Jep

En elk merk die twee dezelfde woofers onder elkaar plaatsen ook :evil:

dan ga ik maar op zoek naar andere speakers, o nee ik heb alleen een woofer en een tweeter  pompom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

Maar het effect van "uitdoven" onder een hoek door afstand zou toch ook moeten ontstaan bij "normale" 2 en 3 weg speakers omdat er een overlapping van frequenties zou zijn.(bepaalde frequentieswaardes van een midrange worden toch ook weergegeven door de woofer en tweeter bij een 3 weg).Of kan dit met het filter opgelost worden?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Marvin


bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 20, 2012, 13:24:32
Maar het effect van "uitdoven" onder een hoek door afstand zou toch ook moeten ontstaan bij "normale" 2 en 3 weg speakers omdat er een overlapping van frequenties zou zijn.(bepaalde frequentieswaardes van een midrange worden toch ook weergegeven door de woofer en tweeter bij een 3 weg).Of kan dit met het filter opgelost worden?
Stel we gaan onder een hoek meten  bij een 2 of 3 weg   ,steeds op 2 meter afstand en zelfde hoogte  en dan maken we de hoek steeds groter  maar de afstand van de drivers blijft ook onder een hoek hetzelfde , dan bedoel ik afstand van driver naar het gehoor , dus ook de golven blijfen op dezelfde manier aankomen .

Juist bij 2 membramen die het zelfde frequentie weergeven is er snel onder een hoek problemen te verwachten .
2 units verticaal  problemen onder verticalen hoek
2 units horizontaal problemen onder horizon talen hoek .

Wordt de hoek heel groot dan gaan de units bundelen , bundelen treed op als de golflengte kleiner wordt dan de membraam doorsnede .

Bij d'appolito principe zou je het beste wat verderweg van de units kunnen gaan zitten is steeds wat ik lees , bij een goed ontwerp is er echt niets mis mee hoor met die speakers .

Maar een center met d'appolito onder een hoek is dan vragen om problemen .


JohnWx

Nou gelukkig lezen we allemaal wat anders, als we moeten geloven wat we lezen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op november 20, 2012, 23:47:08
Nou gelukkig lezen we allemaal wat anders, als we moeten geloven wat we lezen
Meten is weten , bij metingen zie je zeer duidelijk de effecten die er ontstaan als we een center speaker onder een hoek gaan beluisteren .

Ik hoop dat het met dit plaatje je het een en ander duidelijk wordt .

JohnWx

ja maar wat komt eruit een center vaak beetje bij geluid een gitaartje en de stem als zet je heb op 45graden komt de stem er nog recht uit en het gitaartje ik heb het nog nooit ervaren dat het slecht was na 20 jaar in en verkoop van die troep
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Denk dat je dat toch wat onderschat.
Met films komt daar toch wel een bak met herrie uit.
Dialoog, maar ook een overlopend surround effect. Wat dus van alles en nog wat kan zijn. Van kanonschoten tot alarmbellen.

Maar ik denk dat voor de gemiddelde luisteraar dit kamfilter (?) effect zo goed als niet opvalt.


--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

Citaat van: marvin op november 21, 2012, 10:47:11
Denk dat je dat toch wat onderschat.
Met films komt daar toch wel een bak met herrie uit.
Dialoog, maar ook een overlopend surround effect. Wat dus van alles en nog wat kan zijn. Van kanonschoten tot alarmbellen.

Maar ik denk dat voor de gemiddelde luisteraar dit kamfilter (?) effect zo goed als niet opvalt.


--Verstuurd zonder netwerk--

ik luister muziek meneer eventueel sacd of dvd 5.1  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Dat mag, maar er zijn ook mensen die films kijken. :-D

Maar met de stem die puur uit de center komt wil je toch ook geen uitgedoofde effecten hebben?
Nogmaals, denk dat het gros dit niet eens hoort hoor.
(Inclusief mezelf).


--Verstuurd zonder netwerk--