Ruis van een nieuwe NR1603 + YouTube video

Gestart door CBdicX, november 14, 2012, 18:03:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, ik heb een splinter nieuwe NR1603.
De 1603 heeft een ruis die hoorbaar word bij 50% volume en duidelijk harder word naarmate het volume omhoog gaat, piekt bij 70% tot 100%.

Zie: (geluid even wat harder zetten op de PC svp)

https://www.youtube.com/watch?v=PxFC6I3PWe8

Dit komt van de 1603 af in alle audio mode standen, met en zonder bronnen aangesloten, BEHALVE Direct en Direct Pure, in deze standen is de receiver muis stil.
Zodra er een andere mode word gekozen, en het maakt niet uit welke, dan begint de ruis weer, ook in Stereo.
Is dit iets van een "goedkopere" receiver of hebben alle HT receivers hier toch in meer of mindere maten last van?


sattie

Is de ruis hoorbaar op alle kanalen ?
Zodra hij niet in pure direct staat krijg je de surround verwerking en dat kan inderdaad wat ruis opleveren, wil je het zeker weten even vergelijken bij de dealer met dezelfde speakers.

CBdicX

Citaat van: sattie op november 15, 2012, 20:18:26
Is de ruis hoorbaar op alle kanalen ?
Zodra hij niet in pure direct staat krijg je de surround verwerking en dat kan inderdaad wat ruis opleveren, wil je het zeker weten even vergelijken bij de dealer met dezelfde speakers.

Is inderdaad hoorbaar op alle kanalen, en heb dit ook met verschillende speakers getest maar de ruis blijft met alle audio modes.
Receiver is via Internet gekocht dus daar kan ik niet naar toe gaan, wel zou ik bij Mediamarkt kunnen gaan kijken en eens luisteren naar een ander model, wie weet........
Er zal toch best wel een andere 1603 gebruiker zijn op dit forum, lijkt mij ?
Ben toch ook benieuw of iemand met bijvb. een 5007/7005/7007 dit geruis ook hebben......

Exxar

Ik denk dat jouw receiver dan last heeft van een defect in het voorversterkergedeelte. Vooral als je Direct of Pure Direct inschakelt, want dan wordt alle voorbewerking van het signaal uitgeschakeld.

Zelfs als je die via internet gekocht hebt, heb je recht op garantie. En mij lijkt dit op een doa.

CBdicX

#4
Citaat van: Exxar op november 16, 2012, 10:55:12
Ik denk dat jouw receiver dan last heeft van een defect in het voorversterkergedeelte. Vooral als je Direct of Pure Direct inschakelt, want dan wordt alle voorbewerking van het signaal uitgeschakeld.

Zelfs als je die via internet gekocht hebt, heb je recht op garantie. En mij lijkt dit op een doa.

Bedankt voor de reactie.
In de test is het wel zo dat het volume vol open staat, 98.5%

Beneden de 50% moet je met je oor bij de speaker zitten, bij 70% is het op de luisterplek zeer licht hoorbaar, 80% en hoger is het hoorbaar.
VIRTUAL is de meest storende en als ik een niet actieve bron pak dan hoor je op 80% overspraak.
Als ik de receiver op Blu Ray zet (80%) dan hoor ik heel zacht door het geruis de Internet radio.

Zou dit niet iets zijn waar iedere HT receiver last van heeft, zeker de "goedkopere" serie ?
Vraag mij dus af of een SR5007 dit ook zal hebben, of zelfs een SR7007, en of het nut heeft deze om te ruilen voor een andere 1603 ?

JohnWx

Citaat van: Exxar op november 16, 2012, 10:55:12
Ik denk dat jouw receiver dan last heeft van een defect in het voorversterkergedeelte. Vooral als je Direct of Pure Direct inschakelt, want dan wordt alle voorbewerking van het signaal uitgeschakeld.

Zelfs als je die via internet gekocht hebt, heb je recht op garantie. En mij lijkt dit op een doa.

nee D staat echt voor Dood

dit is een reparatie
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Exxar

Citaat van: John Wx op november 16, 2012, 11:21:41
nee D staat echt voor Dood

dit is een reparatie

Maar als het defect reeds bij de eerste werking aanwezig was (of in België binnen de 6maand na aankoop), kun je daar ook aanspraak op maken en een nieuw toestel vragen/eisen.



Ik ga deze namiddag eens mijn NR1402 vol open zetten en eens zien wat deze doet. Maar ik denk niet dat mijn receiver daar last van heeft, aangezien ik deze altijd 5 à 10 minuten laat opwarmen voordat ik naar een film begin te kijken, en dan staat het volume ook meestal reeds op -50 tot -30dB.

CBdicX

#7
Citaat van: Exxar op november 16, 2012, 12:13:49
Maar als het defect reeds bij de eerste werking aanwezig was (of in België binnen de 6maand na aankoop), kun je daar ook aanspraak op maken en een nieuw toestel vragen/eisen.



Ik ga deze namiddag eens mijn NR1402 vol open zetten en eens zien wat deze doet. Maar ik denk niet dat mijn receiver daar last van heeft, aangezien ik deze altijd 5 à 10 minuten laat opwarmen voordat ik naar een film begin te kijken, en dan staat het volume ook meestal reeds op -50 tot -30dB.

Ik ben benieuwd, maar een hedendaagse receiver opwarmen ?
Lijkt mij niet echt nodig en betwijfel of dat iets met ruis of wat dan ook te maken zal hebben.
De 1402 en 1603 zullen qua geluid nagenoeg het zelfde zijn dus zal die van jou ook ruisen als dat binnen dit ontwerp zit.
Is die van jou wel stil op vol volume dan is er iets met mijn unit aan de hand en gaat deze retour leverancier en bestel ik een nieuwe.
Ik heb helaas niets om te vergelijken.

Exxar

Een hedendaagse auto rij je toch ook eerst warm?


Maar mijn NR1402 is dus compleet stil, zelfs bij +18dB, met of zonder bron ingeschakeld, in pure direct of met audyssey en wat nog allemaal ingeschakeld.

CBdicX

#9
Ik heb zo juist een 1603 neer gezet van een collega en die is inderdaad stil.
Tenminste, op ingangen waar niets aan zit.
Een nagenoeg niet te horen ruis, met mijn oor tegen de speaker en het volume geheel open, maar dan moet ik erg mijn best doen !
Als ik mijn BD speler en een UPC box aansluit dan gaat het ruis nivo voor die ingangen wel omhoog, maar dat word pas hoorbaar bij 80% en hoger.

CBdicX

#10
Ruis veroorzaker gevonden !!  hello

Wat ik zowiezo vreemd vond was dat ik ruis had op Blu Ray en Sat Box.
Op andere sources had ik deze ruis niet dus ben ik gaan zoeken wat er nu "anders" was.
Wat mij opviel was dat wanneer ik BD of SAT selecteerde er in het display AUTO kwam te staan, terwijl bij andere bronnen er HDMI staat (links boven op het display).
AUTO of HDMI was de indicatie wat of hoe het ingangs signaal is.
Bij AUTO waar de receiver zelf kijkt ontstaat er dus ruis, bij HDMI is de receiver muis stil !
Dus de ruisende bronnen op HDMI gezet en presto, geen ruis.

Ter info, hier is deze instelling te vinden in het menu:

Ingangs selectie
Ingangs modus

daar HDMI selecteren en die staat standaard op AUTO vermoed ik.


Exxar

Strange, bij mijn NR staat dat allemaal op auto, en toch geen ruis.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

CBdicX

#13
Zeker vreemd, maar dat interesseert mij verders niet waar die selectie op staat, als het maar stil is  :wink:
Als bij jou receiver alles op auto staat worden deze twee modellen toch anders afgeleverd door Marantz, want ik heb hiervoor niets veranderd in dit menu.
Dat ruis nivo schiet echt omhoog bij de auto instelling, vreemd maar waar.
Ook mijn collega even gebeld en hij constateerd exact het zelfde op zijn 1603, ook stil met hdmi en ruis met auto.
Denk dat misschien het verschil zit ik het punt dat de 1603 Internet heeft waar de 14 dat niet heeft.

Ach, electronica.............

JohnWx

Citaat van: CBdicX op november 17, 2012, 10:43:11
Zeker vreemd, maar dat interesseert mij verders niet waar die selectie op staat, als het maar stil is  :wink:
Als bij jou receiver alles op auto staat worden deze twee modellen toch anders afgeleverd door Marantz, want ik heb hiervoor niets veranderd in dit menu.
Dat ruis nivo schiet echt omhoog bij de auto instelling, vreemd maar waar.
Ook mijn collega even gebeld en hij constateerd exact het zelfde op zijn 1603, ook stil met hdmi en ruis met auto.
Ach, electronica.............

daarom geven merken ook geen ondersteuning op hardware en software van andere merken (kleine letters)

maar hij doet het en GAAN
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject