Kabels voor streaming

Gestart door kdt, november 14, 2012, 12:44:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Citaat van: Janver op november 16, 2012, 18:57:30
UDP Protocol heeft minder parity checks e.d. Dus het hoeft niet per se gecheckt te worden.

Maar hier ook een scepticus; maar volgens mij is dit best wel eens uit te proberen. Ik heb gehoord dat deze kabel ongeveer 5 euro per meter zou kosten, dus voor een paar meter ga je ook niet meteen failliet om even te testen.

Laatst in de winkel meldde de verkoper dat hij het ook niet geloofde maar toch daadwerkelijk zou hebben gehoord. Misschien had iemand toch aan de instellingen gezeten ;-)
ik weet nu even niet of bij streaming udp of tcp wordt gebruikt. Gebruikte hardware zal ook een rol spelen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Even zitten zoeken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Streaming_media
Hieruit blijkt dat veelal RTP wordt gebruikt

http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_Transport_Protocol
Hieruit blijkt dat TCP als transport wel wordt gebruikt, maar voornamelijk UDP.

http://en.wikipedia.org/wiki/User_Datagram_Protocol
Daarbij wordt gebruik gemaakt van checksums

http://en.wikipedia.org/wiki/Checksums

Betrouwbaarheid UDP:
CiteerLacking reliability, UDP applications must generally be willing to accept some loss, errors or duplication. Some applications such as TFTP may add rudimentary reliability mechanisms into the application layer as needed.[3]
Most often, UDP applications do not employ reliability mechanisms and may even be hindered by them. Streaming media, real-time multiplayer games and voice over IP (VoIP) are examples of applications that often use UDP. In these particular applications, loss of packets is not usually a fatal problem. If an application requires a high degree of reliability, a protocol such as the Transmission Control Protocol may be used instead.
Packet loss zou kunnen optreden, maar dat heeft niet snel wat met kabels te maken. Dit heeft eerder te maken met routeringsproblemen, switches, etc. De software (kernel) aan de ontvangende kant zal met gebruik van de checksum controleren of het bestand compleet is overgekomen en anders deze trachten te repareren. Daarna zal de audiosoftware het databestand gaan omzetten naar audio- en videosignalen.

Indien je een NAS gebruikt en een streamer die je beiden met het NFS laat communiceren, dan heb je ook de mogelijkheid om TCP te gebruiken. Packetloss is dan haast niet meer mogelijk, doordat de ontvangende partij net zo lang om alle info staat te vragen tot het deze ook ontvangen heeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Network_File_System

In een thuisnetwerk is over het algemeen het risico op packetloss verwaarloosbaar, maar niets met bekabeling te maken hebben. Het signaal is er digitaal en verandert niet in de kabel. Hooguit kan een switch het pakketje niet doorzetten, waardoor er eentje in de serie ontbreekt. Mocht dit binnen UDP optreden kan er een bliep in het geluid zitten doordat de software die het in audio omzet er niets mee kan. Het geluid zal er echter niet voller van gaan klinken of ruimterlijk of wat dan ook. Een 1 of een 0 klinkt niet, een combinatie van 1en en 0en zullen pas na een D/A conversie gaan klinken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Audiotic

Even een gedachte: ik geloof ook niet echt dat bij digitale overdracht ee veel verschil, of eigen geen verschil kan zijn - bits zijn bits. MAAR: de kabel kan wel stoorsignalen oppakken, en die aan het analoge deel van je set doorgeven. En spanningsfluctuaties geven in de elctronica. Hele goede en goed afgeschermde kabels doen dit misschien minder? Ik heb zelf geen galvanische verbinding tussen mijn (bedraad GBit) netwerk en de audioset, er zit een omvormertje tussen. Zonder dat likt het wel wat onrustiger te worden. Ik moet eens meten.

Hoe dan ook, zou dit een verklaring kunnen zijn? Ook voor cat 7 danwel 6 (afgeschermd) versus 5 (niet afgeschermd?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maurice

Citaat van: Audiotic op november 16, 2012, 21:23:11
Even een gedachte: ik geloof ook niet echt dat bij digitale overdracht ee veel verschil, of eigen geen verschil kan zijn - bits zijn bits. MAAR: de kabel kan wel stoorsignalen oppakken, en die aan het analoge deel van je set doorgeven. En spanningsfluctuaties geven in de elctronica. Hele goede en goed afgeschermde kabels doen dit misschien minder? Ik heb zelf geen galvanische verbinding tussen mijn (bedraad GBit) netwerk en de audioset, er zit een omvormertje tussen. Zonder dat likt het wel wat onrustiger te worden. Ik moet eens meten.

Hoe dan ook, zou dit een verklaring kunnen zijn? Ook voor cat 7 danwel 6 (afgeschermd) versus 5 (niet afgeschermd?
Je begint al logisch na te denken hierover!
Echter maakt voor digitale overdracht een beetje analoge stoorsignalen niets uit, zoek maar eens hoe digitale signalen werken. Dit gaat met binaire coderingen, 0en en 1en. Bij netwerkkabels gaat dat met electriciteit, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal voor meer info hierover.
Digitaal signaal wordt door een hoge spanning en een lage spanning geregeld. Hoge spanning is 1, lage spanning is 0. Een spanning wat ietsje hoger is geworden door een stoorsignaal blijft een 1 (hoge spanning). Een lage spanning die wat hoger wordt door een stoorsignaal blijft een 0, tenzij het stoorsignaal wel erg groot is, dan kan het misschien een 1 worden. Echter worden toepassingen vaak dusdanig ontworpen dat de mogelijk te verwachten stoorsignalen dusdanig klein blijven in verhouding dat dit niet optreedt.

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marvin

Hulde. :-D


--Verstuurd zonder netwerk--

Audiotic

Ja, voor het digitale domein heb je gelijk, zondermeer. Ik bedoelde eigenlijk de storing die die koperdraadjes opvangen en dan aan het analoge deel van je installatie doorgeven. Net als brom die ontstaat als een onafgeschermde interlink (als je die zou hebben) naast je voedingskabel ligt.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maurice

Citaat van: Audiotic op november 16, 2012, 21:52:16
Ja, voor het digitale domein heb je gelijk, zondermeer. Ik bedoelde eigenlijk de storing die die koperdraadjes opvangen en dan aan het analoge deel van je installatie doorgeven. Net als brom die ontstaat als een onafgeschermde interlink (als je die zou hebben) naast je voedingskabel ligt.
Simpel, lees mijn verhaal nog eens door. Die storing wordt niet doorgegeven, net als het hoge signaal niet aan het analoge deel wordt doorgegeven. Anders zou je bij elke 1 een storing in je geluid moeten horen ;)
In het analoge domein is het anders, daar vindt geen signaal conversie plaats, maar wordt het inkomende signaal versterkt. Is er een storing aanwezig dan wordt deze meeversterkt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Audiotic

Conclusie is dan: ja, slechte kabels kunnen (kunnen...) het eindsignaal negatief beinvloesen. Maar ze doen dat niet door "bitrot" :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maurice

Citaat van: Audiotic op november 16, 2012, 22:18:50
Conclusie is dan: ja, slechte kabels kunnen (kunnen...) het eindsignaal negatief beinvloesen. Maar ze doen dat niet door "bitrot" :-)
Als je in slechte kabels bedoelt: kabels die beschadigd zijn en niet meer aan de CAT standaard voldoen, dan ja ;)
Oftewel, alle kabels die je in de winkel kunt kopen zijn goed.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thepioneer

Nou ik ga het binnenkort meemaken hier. Ik heb een reviver besteld voor mijn installatie en daar moet een netwerkkabel op aangesloten worden. Dan komt het geluid echt over de netwerk kabel. Het is dan streaming in de vorm van aes signaal.

Heb hier standaard allemaal cat5e kabels liggen en heb nu een halve meter cat 6 dubbel afgeschermde kabel besteld. Reviver gaat volgende week maandag op de post in Zwitserland en cat kabel is overmorgen binnen.

Ik kan dan eindelijk testen of er verschil is. Het is wel zo dat de cat kabel in setup anders gebruikt wordt als bij normale streaming
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Audiotic

Twitter van Audiofile.nl: "@audiofile_nl: Zo, technisch niet verklaarbaar, nog niet, maar er is gehoortechnisch een duidelijk verschil tussen Cat.5 en Cat.7 Ethernet kabel.Thumbs up!"
Tja, eens zien of ze ook een verklaring hebben...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

Citaat van: Audiotic op november 23, 2012, 15:38:43
Twitter van Audiofile.nl: "@audiofile_nl: Zo, technisch niet verklaarbaar, nog niet, maar er is gehoortechnisch een duidelijk verschil tussen Cat.5 en Cat.7 Ethernet kabel.Thumbs up!"
Tja, eens zien of ze ook een verklaring hebben...

HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

ok ik ben een believer. maar digitale kables die invloed hebben daar geloof ik niks van. heb het ook nooit gehoord. dropveter of vd hull coax. 0 verschil.

mooie uitleg maurice.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Als ik die kabels zou maken en verkopen zou ik ook de wereld gek Tweeten met de miraculeuze werking die we nóg niet kunnen meten en verklaren.
Maar horen doen we het uiteraard wel. 
Die oren van ons toch.....
Knap hoor.

Succes met testen, dat dan weer wel.
Ongeacht de uitkomst, ik geloof niet in een hoorbaar positief effect.
Punt.


--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

Citaat van: Zoldar op november 23, 2012, 17:14:51
ok ik ben een believer. maar digitale kables die invloed hebben daar geloof ik niks van. heb het ook nooit gehoord. dropveter of vd hull coax. 0 verschil.

mooie uitleg maurice.

toch liever dan Hulletje zo ben ik ook wel weer  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.