Zo heb ik gisteren op proef een Musical Fidelity DAC M1 op proef in huis staan. Aangesloten met een optical cable van Monster op de Marantz SACD 7003. Waarom zullen veel forum vrienden zich afvragen? Ik wil niet investeren in een nieuwe SACD speler, maar ik zoek het meer in een voor mij budgetverantwoorde upgrading. Tot zo'n € 600,00 zijn wel een paar DAC's te koop. Zo heb ik een Metrum Quad NOS Mini Dac voorbij zien komen en een BLOCK DAC. Laatstgenoemde heb ik niet veel over kunnen achterhalen, en ja, luisteren is eigenlijk het devies in deze. Toch ga je, althans ondergetekende, vaak af op recenties welke door mensen zijn geschreven die er meer verstand van hebben.
Zo is de recentie in
HiFi.nl erg lovend over de Musical Fidelity, nog meer over de Metrum Quad Mini Dac. De Metrum wordt helemaal de hemel in geprezen en daar wordt zelfs een vergelijking gemaakt met DAC's die tot € 2.000,00 een geduchte concurrent van de Metrum zouden zijn. Echter is de Metrum niet zo in de winkel of thuis te beluisteren. Het merk Musical Fidelity icm het artikel in
HiFi.nl heeft mij over de streep getrokken om deze thuis eens te beluisteren.
Ik heb er nu 7 luisteruren opzitten en ja, hoorbaar zijn er positieve verschillen. De DAC van de Musical Fidelity klinkt met name transparanter dan de eigen DAC van de Marantz. Is dit dan alles? Nee, ik merk op dat de plaatsing van de instrumenten strakker worden neergezet, dat de stemmen 'echter' klinken en het laag gecontroleerd door de NAIM luidsprekers klinkt. Anders, mooier in mijn beleving.
Opvallend is het volgende: mijn van den Hul interlinks had ik in eerste instantie aangesloten op de DAC en dan zo de PM 7004 in. Het nadeel is dat je dan geen SACD's meer kan beluisteren. Dus de interlinks naar de SACD 7003. Wat een openbaring! Ineens wordt er een veel breder en dieper beeld neergezet. Bijzonder, ik dacht dat als je een directe vebinding maakt vanuit de DAC naar de versterker, dus de SACD speler is dan echt alleen maar een loopwerk, dit de beste verbinding zou moeten zijn. Integendeel dus, als de interlinks gewoon op de SACD speler aangesloten zijn, creëert de DAC gewoon een veel beter geluidsbeeld. Bijkomend voordeel is dat je nu ook gewoon de SACD's kunt afspelen.
Ik heb vandaag en morgen nog om te luisteren. Op zich een prima huwelijk, de Musical Fidelity M1 DAC en de Marantz SACD 7003. Toch zit dat artikel van
HiFi.nl nog in mijn geheugen, dat artikel over de Metrum QUAD NOS Mini DAC. Zou het nog beter kunnen?