Citaat van: Mano op oktober 21, 2012, 15:07:28
Sander,ziet er goed uit heb je hier ervaring mee.Kan je wat vertellen over deze...
Bedankt voor je reactie.
... ik ken de basic Monolith (met andere driver en 300 watt i.p.v. 500); dat is echt een monster bij films, echt heel veel druk kan deze leveren. Voor muziek heb ik die wat minder geschikt ervaren, hetgeen debet is aan het concept ...
Echter, de Monolith + heeft een andere driver welke veel sneller is en beter onder controle door het extra vermogen (500 watt). Deze blijft een beest voor films en speelt indien gewenst ook nog eens muzikaal.
De door jouw opgesomde subs zijn alleen heel verschillend betreft bouw (fysiek) en uitrusting, zijn eigenlijk niet goed met elkander te vergelijken. De drivers verschillen van 10 tot 12", de bouw van DF tot FF, van gesloten tot gepoort en met of zonder EQ ...
In het algemeen:
* wil je heel veel druk, spektakel (film), dan kom je al snel bij een gepoort sub uit, of je gaat heel veel meer betalen dan de €1500,- (bijv. Velodyne DD+ subs),
* een gesloten sub zal in het algemeen strakker, droger spelen (muziek),
* EQ kan van grote meerwaarde zijn, echter is deze er in de vorm van een Antimode ook los bij te kopen,
* Rel & B&W zou ik persoonlijk links laten liggen - daar betaal je teveel voor de hardware (bij de concurrentie is er meer te krijgen voor de euris), of je moet 2e hands een Stadium III kunnen scoren,
* BK heeft m.i. heel veel sub voor het geld, daar zijn echter nog meer outsiders met potente (film-)subs
(XTZ / Nubert / Teufel),
* de grote SVS subs schijnen ook beesten te zijn maar dat heb ik alleen vanuit testen/gebruikerservaringen
(
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=127161.0 ).