Hoe een subwoofer aansluiten op Marantz Pearl Lite

Gestart door danny47, oktober 17, 2012, 17:04:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

danny47

Het is alweer een poosje geleden dat ik op het forum zat, omdat ik eenvoudigweg niets te vragen had. Je kan maar tevreden zijn met wat je heb, dus vandaar, maar nu toch weer een vraag, ik heb dus de Pearl Lite en heb sinds kort een sub van BK de XXLS400, je kan hem op verschillende manieren aansluiten, zowel high als low level. High level gaat dan met een Neutrik Speakon stekker op de sub en met 3 draden naar de speaker uitgang van de versterker, parallel op de uitgang waar al speaker op aangesloten zijn of op speakeruitgang B, dan kan je de sub zelf bij zetten of niet, maar je heb ook een pre-out op de versterker en op de sub een ingang in stereo, bij die laatste mogelijkheid moet de sub iets harder staan, verder niet veel verschil, wat is audiofiel gezien nou het beste om te doen? Graag jullie mening.

Marvin

Gewoon die Neutrik aansluiting gebruiken op A of B.
Je sub heeft vast ook een aan en uit schakelaar.
Dit is trouwens high-level,
What's in a name?!


--Verstuurd zonder netwerk--

danny47

In een ander topic zegt de een high level en de ander weer via pre-out, de meningen zijn dus verdeeld, wil dat zeggen dat het een persoonlijke voorkeur is of is het voor de versterker en sub toch belangrijk de juiste aansluiting te gebruiken?

still life

het meest efficiente pad is over pre-out (low-lvl)
kun je de sub heel specifiek mee aansturen..

hi-lvl is imho meer voor een passieve sub, of bij gebrek aan pre-out op de amp
daarbij komt een full-range signaal toe op je sub, die enkel nood heeft aan bvb < 40Hz
alles daarboven gaat dus verloren..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin


danny47


danny47

het werkt inderdaad nu prima via de pre out met een audioquest kabeltje, bedankt voor jullie reactie

Tijn

Gebruik makend van jou post  :evil:, hope you don't mind. Gezien hetzelfde onderwerp.

Ben vrij nieuw in dit wereldje en zit een beetje te stuntelen qua aansluiting. Heb een PM15S1 voorversterkt met een Rotel RB-1070 (Marantz Pre-Outs gebruikt voor mijn Rotel). Nu heb ik een nieuwe woofer gekocht als toevoeging (B&W ASW610XP; Zowel Line als Speaker ingangen) echter kan ik de pre-out niet meer gebruiken. Nu heb ik hem in de speaker uitgangen van Marantz gestoken echter geeft hij geen geweldig geluid. Wanneer ik hem via de Line-ingang aansluit op de Rec-Out (op de marantz) doet hij dit wel. Wat nu de beste oplossing ?? Moet ik met tulpsplitters gaan werken op mijn Pre-Out. Voor voorversterker helemaal weghalen ??

Maus

De rec uitgang is niet volume afhankelijk. Simpel gezegd staat de sub dan gewoon vol gas te geven.

Wat hoor je precies als je hem via de speakeraansluitingen mee laat lopen?

Tijn

Een heel onduidelijk licht signaal; net of hij niet genoeg binnen krijgt. Ook vroeg ik af, omdat ik mijn oude center nu in de lege speakeruitgangen gestoken heb (in de Marantz) of ik die in dezelfde uitgangen kan plaatsen(de Woofer). Gezien ik alle plekken nodig heb ??

Maus

Je moet de sub aansluiten bij de aansluitingen van de front speakers, dus op de Rotel.

Tijn

Om vervolgens dan de "normale" speakers in de Marantz te steken of kan ik deze gewoon laten zitten en hier de woofer bijsteken ??

Maus

Daar kan de woofer gewoon bij ja.
Dit kun je overigens alleen met een actieve woofer doen, dus waar een versterker in zit! Die jij hebt dus.

Nooit andere speakers zomaar op dezelfde aansluiting aansluiten.

Tijn

- Heb jij overigens wel het idee dat de Rotel voorversterker (die op de pre-out van mijn marantz zit) een meerwaarde is op deze manier ??

- Kan ik de center gewoon in de marantz laten zitten ??

Maus

Citaat van: Tijn op november 05, 2012, 20:36:01
- Heb jij overigens wel het idee dat de Rotel voorversterker (die op de pre-out van mijn marantz zit) een meerwaarde is op deze manier ??

Dat moet je zelf beluisteren :) De meningen zijn hier op dit forum verdeeld, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat er geluidsverschil zit in versterkers.

Citaat van: Tijn op november 05, 2012, 20:36:01
- Kan ik de center gewoon in de marantz laten zitten ??

Jep geen probleem, zolang je maar niet meerdere speakers op één aansluiting doet, dat kan namelijk problemen/schade geven.