Foobar vs Squeezebox

Gestart door the limp man, september 28, 2012, 17:38:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

the limp man

Beste Forumgenoten,

Ik zou graag willen wat wat beter klinkt (of misschien maakt het niets uit):


Foobar (wasapi) > DAC > Versterker > speakers

Squeezebox (touch) > DAC > Versterker > Speakers

De geluidskaart in de pc doet uiteraard  niet mee. Deze upgrade doe ik puur vanwege het eventuele klankmatige voordeel. Maar als het niets uitmaakt dan behoudt ik liever wat ik nu heb.

Wat is jullie kijk op bovenstaande stelling.


Slashhead

Ik heb foobar nog nooit via (USB/spdif) op een DAC gehoord. Ik zelf vind de Squeezebox Touch niet heel erg sterk via een DAC. Ik heb dan liever de Sonos Connect. Maar dat kan ook aan mijn DAC liggen natuurlijk, dat die voorkeur heeft voor de Connect. (Musical Fidelity M1 DAC)

the limp man

In wel opzicht maakt dat verschil dan? Ik heb altijd gedacht dat het niet zo heel veel uitmaakt hoe het signaal bij de dac aankomt.

Slashhead

#3
Ik heb beide; Squeezebox en Connect.
Via COAX en TOSLINK heb ik met verschillende kabels geëxperimenteerd. Elke keer had ik dezelfde conclusie; de Connect klinkt lekkerder, meer punch en soul om het maar zo te zeggen. De basedrum klinkt lekkerder, de bas klinkt lekker knapperig, snarenwerk heeft een lekker randje. In mijn oren was het verschil behoorlijk groot. Tussen COAX en TOSLINK merkte ik geen verschillen op, ik heb QED reference kabels gebruikt.


the limp man

Eigenlijk is dat toch vreemd? De DAC doet toch al het werk dan. Het moet eigenlijk niets uitmaken welk apparaat signaal naar de DAC stuurt, toch?

JohnWx

Citaat van: the limp man op september 30, 2012, 11:04:37
Eigenlijk is dat toch vreemd? De DAC doet toch al het werk dan. Het moet eigenlijk niets uitmaken welk apparaat signaal naar de DAC stuurt, toch?

dacht ik ook altijd een 1 is een 1 en een 0 is een 0 maar volgens de geleerde toch anders nu
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

the limp man

Dus het zou best kunnen zijn dat als ik een squeezebox koop of een andere streamer, ik een (enorme) verbetering hoor?

pameijer

Citaat van: the limp man op september 30, 2012, 12:56:32
Dus het zou best kunnen zijn dat als ik een squeezebox koop of een andere streamer, ik een (enorme) verbetering hoor?

Een lichte verbetering (beter: verandering) is mogelijk, maar niet in die mate dat je meer van je muziek gaat genieten. Mijn "upgrade" van Apple Airport Express naar de streamer van Naim (SuperUniti) was hoorbaar wanneer je het direct na elkaar luisterde, maar een klein verschil. Zeker gezien het prijsverschil van die 2 (€89 vs. €4000). Ik wijt dit verschil aan de mindere jitter van de Naim en het feit dat Apple de streams codeert naar ALAC en dan weer decodeert.

Dus het antwoord op je vraag: een klankmatig verschil is mogelijk tussen Foobar en de Logitech, maar als je het geld maar 1x wilt uitgeven zou ik een betere DAC kopen. Logitech Squeezebox begint wel een beetje te verouderen, en gezien de gebrekkige inspanningen van Logitech op dit gebied zou ik het maar ff niet doen. Hun streaming line-up is aardig uitgekleed het laatste jaar: geen Squeezebox Boom meer, geen Transporter, geen Duet, alleen nog maar de Touch en een radiootje en propriëtaire software die je absoluut nodig hebt.

Als je toch iets anders wilt, kijk zeker ook eens naar Raumfeld, erg mooi spul!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

the limp man

Een nieuwe (bijpassende) dac zit in de planning, maar ik heb recentelijk een Naim XS gekocht dus dat zal even moet wachten. Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van nieuwe Op Amps voor mijn Tubemagic D2 en dat klinkt erg mooi, maar ook een beetje saai.

Ik lees dat de Rega dac een mooie combo is met mijn naim, maar ik heb nog geen kans gehad om deze te beluisteren. Van de DacMagic was ik niet zo kapot.


Slashhead

Ik zou met die Raumfeld spullen wel een beetje uitkijken. Deze zijn nog niet echt op een niveau waarop ik hem persoonlijk zou kunnen aanraden. De app is alleen in portrait mode te gebruiken en wat resolutie en interface betreft alleen geschikt voor een smartphone.
Als je al struikelt over de software van de Logitech dan kom je er bij Raumfeld helemaal bekaaid af. Overigens ondersteunen ze niet eens Spotify, en dat is natuurlijk helemaal not done...

Slashhead

Citaat van: the limp man op september 30, 2012, 11:04:37
Eigenlijk is dat toch vreemd? De DAC doet toch al het werk dan. Het moet eigenlijk niets uitmaken welk apparaat signaal naar de DAC stuurt, toch?

Er zit verschil in het gebruikte algoritme waarmee FLAC wordt gerenderd. Daarnaast zal elk merk zijn eigen filosofie hebben met betrekking tot de elektronica voor de spdif.

Overigens moet ik wel zeggen, als het om bediening gaat, dat de Squeezebox Touch in combinatie met de Squeezepad applicatie (iPad only) het beste is wat ik tot nog toe tegengekomen ben.
Maar gebruik toch de Sonos Connect  :wink:

ValentinoA

sinds enkele maanden heb ik de RegaDac in bezit, sinds enkele weken de Squeezebox touch, dit icm Marantz PM7003. Mij hoor je alleszins niet klagen betreffende het geluid, zeker als je mp3's met hoge bitrates gebruikt en/of flac. Prachtig gewoon. Het kan natuurlijk altijd beter, maar binnen dat budget vind ik het geluid echt uitstekend
Stereo: Marantz PM 7003 / Marantz CD 5003 / Rega DAC / Logitech Squeezebox Touch / Technics SL-D202
Surround: Panasonic TX-L47FT60 / Marantz SR 7007 / Marantz DV 4003 / Panasonic BD-80 / Sony PS3 / Nintendo Wii

JohnWx

Citaat van: ValentinoA op oktober 21, 2012, 11:16:07
sinds enkele maanden heb ik de RegaDac in bezit, sinds enkele weken de Squeezebox touch, dit icm Marantz PM7003. Mij hoor je alleszins niet klagen betreffende het geluid, zeker als je mp3's met hoge bitrates gebruikt en/of flac. Prachtig gewoon. Het kan natuurlijk altijd beter, maar binnen dat budget vind ik het geluid echt uitstekend

als het goed klinkt en tevreden bent is het top  :yes:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject