Citaat van: mountainbiker op augustus 29, 2012, 22:41:16
Ik was wat aan het rondsnuffelen uit nieuwsgierigheid op internet naar losse speaker units en kwam zogenaamde full range speakers tegen.Is dat wat en wat zijn de voor en na delen van dergelijke speakers?Iemand ervaring hiermee?
Er zijn zowel voordeel als nadelen met een fullrange speaker .
Kort zal ik er een paar noemen .
Voordeel : puntbron , dus geen looptijd verschillen zoals meerweg systeem en klinken daardoor vaak veel ruimtelijker , veel beter mag je je ook zeggen als je breedband fan bent .
Nadelen zijn er ook , te weinig hoog of te weinig laag ligt vaak aan de grote van de driver .
Kunnen vaak niet allemaal niet luid spelen .
zo zijn er mensen die zweren bij fullrange , anderen een 2-weg of minimaal een 3-weg .
buizen transistor , beetje zelfde discussie .
Bij intresse eens een luisterdag meemaken bij het zelfbouw forum , daar wordt je wijzer van en kan je de verschillen eens horen tussen alle soorten speakers , en versterkers etc .
Ik luister momenteel naar een zeer oude philips 12inch breedbander in bassreflex behuizing .
30cm konus is groot genoeg om laag en luid te kunnen , stemmen echt heerlijk maar tot 12.000hz is max wat ie weergeeft , valt prima mee te leven en zeer hoog rendement dus een lichte versterker is voldoende .