Marantz PM-80mkII bias (ruststroom)

Gestart door Tom600, augustus 26, 2012, 16:35:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom600

Hallo,

ik heb een vraag over de bias instelling in klasse A van een Marantz PM-80mkII.

Volgens de Service manual is de afregelings procedure zoals in de bijlage.

Echter bij klasse A kon ik geen 180 mV ( 500 mA) instellen, maar max. zo'n 140 mV.
Na inspectie van de print bleek dat de weerstand die in serie staat met de trimpot voor klasse A niet 12 K ohm te zijn zoals in de manual maar 47 K ohm. Het onderdeel is vrijwel zeker orgineel (is niet gerommeld aan deze versterker) zodat ik aanneem dat Marantz bij deze versie van de PM-80mkII besloten heeft de ruststroom (en hiermee ook het max. vermogen) voor klasse A te beperken i.v.m. schade door te heet worden.
Is er iemand die weet welke ruststroom ik nu in moet stellen?

Ik zelf vermoed dat 110 mV  (110/0,36= 306 mA) redelijk correct is.



HAL9000

marantz  japan is  gek op  modificaties.  Bias  instellingen zijn volgens mij prima  wat ik zo lees. 
Merk je dan dat  is  iets  niet goed lijkt?

Ook is  deze versterker  15+ jaar oud,  deze reageert  anders dan toen die  nieuw  was.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Ik heb er een andere mening over:

Je zou de bias in A nog een stuk hoger moeten kunnen zetten wat betekend dat er iets niet in de haak is.
Verlopen weerstanden / gain verlies van een Tr o.i.d.

Verder maakt het versterkings matig niets uit.

Je gaat er dus niet van horen......

Verder zou ik gewoon in de AB stand spelen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

CiteerOok is  deze versterker  15+ jaar oud,  deze reageert  anders dan toen die  nieuw  was.

CiteerVerlopen weerstanden / gain verlies van een Tr o.i.d

:wink:

Wanneer je  een  circuit  nieuw  dimensioneert zal je al  snel  voor  nieuwe  kleine probleempjes  komen  te  staan.
En de  weerstanden die  hier  worden gebruikt zijn met gouden ring 3% afwijking.   Het zou kunnen dat  er meer  afwijking  is per  individueel weerstandje maar  dat lijkt me  erg  onwaarschijnlijk.

Belangrijkste van het verhaal is dat het, niet of  nauwelijks  uitmaakt voor klank en stabiliteit
Ook  ben ik  eens dat je  deze versterker beter in A/B kan spelen dan A. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Tom600

Hartelijk dank voor de reacties technische heren van dit forum.

Ik denk niet dat de kleurcode van de weerstanden verschoten is van bruin-rood oranje naar geel-violet-oranje, Deze serie weerstanden R749 en R750 beinvloeden alleen maar de ruststroom instel mogelijkheden in klasse A.

De reden dat ik me bezighoudt met deze versterker is omdat hij in z'n beveiliging schoot; één van de eindtrappen werd ook loeiheet.
Met dank aan Hal9000 heb ik op zijn advies de eindprint volledig opnieuw gesoldeerd wat de oplossing bleek te zijn. Ook heb ik hem door gemeten en alle spanningen voldoen aan de opgegeven waarden.
Ik hoopte dat er iemand op dit forum was die mogelijk documentatie had over de ruststroom modificatie.

Persoonlijk vind ik luisterend naar klassiek de versterker schoner klinken bij rustig geluidsvolume in klasse A.

p.s. ik ben professioneel electronicus en weet waar ik mee bezig ben.

SB_Marantz

Je bent een professioneel technicus?!

De versterker versterkt in high bias mode echt niet beter of schoner.
De powertorren worden alleen erg heet.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Tis toch geen echte klasse A maar een truukje dat hij warm word of zoiets  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

#7
Correct JJ.

Werkt dan met een andere voedingsrail / spanning en een hoge bias.

That's it.

Hang er maar eens een vervormingsmeter aan.
Misschien dat deze in de pseudo A mode wat lager is maar is ABSOLUUT niet waar te nemen.
Ook geen grainy geluid in de vorm van cross-over distortion ofzo.
Dat is NOOIT een issue geweest!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Vast hele domme vraag maar wat is of doet een professioneel technicus  HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

In mijn optiek is dat iemand die volleerd is en dus de materie volledig begrijpt.
Dus ook alle soorten ontwerpen. (topologie)

Als je dat beheerst kun je dus ook versterkers ontwerpen.

In mijn geval gaat dat laatste niet werken daar ik geen hogere wiskunde beheers.
Hoewel ik de topologie in grote lijnen wel begrijp.

Ik kan wel de boel nabouwen, niet te verwarren met het opnieuw opbouwen zoals ik een hele tijd terug met een PM-8 heb moeten doen. :-o

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,7031.0.html
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Marantzkit Model 8  :schater: Nu te koop  :-P

Dat is dus het hele  probleem met het onderwijs. Ik kon naar  TU delft voor  elektronica.
Je  krijgt 6 boeken wiskunde, en 2  armoedige magazine achtige  boekjes waar elektronica  in staat. Zegt de  professor bij de  intro  dag van elektronika,  meeste van jullie gaan werken bij banken e.d.   nonono  Omdat je de  volle pond wiskunde  krijgt. 

Ben je  afgestudeerd,  en weet  je het verschil nog niet tussen,  metaalfilm,mika,milar,tantaal etc......
Waarom zou ik hier een FET  gebruiken,  waarom niet een transistor?  heel veel vragen, weinig  antwoorden. En maar  bombarderen met  projecten.  HLP
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

#12
 stupid puke clown1 Down with "Delft"! violent1
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 28, 2012, 03:29:24
stupid puke clown1 "Down with Delft!" violent1

lekker Cor moet ik alle verkiezings programma,s na wie dat heeft  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject