Tips'n Tricks aanschaf/onderhoud 104+1070+1150 en 6100

Gestart door Marvius, augustus 22, 2012, 13:47:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marvius

Goedendag allen op dit forum.

Mijn naam is Marvius 33jr en ben nieuw op dit forum.

Heb sinds een maand of twee een nieuwe hobby...Vintage Marantz modellen!!  :mrgreen:

Nu heb ik een leuk setje bijelkaar verzameld en ben benieuwd welke adviezen jullie mij hieromtrent kunnen geven.

Het betreft de  104, 1070(voorversterker), 1150(eindversterker) en 6100. Speakers Wharfedale 10.5
De 1150 is nog niet in mijn bezit maar hoop deze op korte termijn aan mn set toe te kunnen voegen.

Zo niet, wat is dan een goed alternatief?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

104, 1070, 6100 Wharfedale 10.5

SB_Marantz

De 1070 en 1150"zijn geintegreerde versterkers.

Wat wil je precies weten?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvius

Wilde de 1070 als pre gebruiken en de 1150 als eindversterker. Is dit aan te raden? waarom wel of niet?

Algemene ervaring met deze componenten?

Verder heb ik geen ervaring met pickups en onderhoud ervan..wellicht dat hierover wat te melden valt?

104, 1070, 6100 Wharfedale 10.5

SB_Marantz

#3
Dat kan maar zin heeft het niet.

Ik heb met zo goed als elke vintage Marantz versterker ervaring.

Draaitafels behoeven weinig tot geen onderhoudt.
Scheelt er wat aan jou exemplaar?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvius

#4
Zou je me kunnen uitleggen waarom het geen zin heeft?

Had zelf de gedachte dat het juist goed was om de voor en eindtrap te scheiden, maar blijkbaar geld dat niet bij geintregeerde versterkers waarvan je beide trappen kan scheiden.

Wat betreft de draaitafel..die krijg ik morgen binnen waarvan de riem vervangen moet wordenen misschien de naald. Ik lees dat de meeste apparaten van deze leeftijd wel onderhoud nodig hebben vandaar mijn vraag..

Wat zijn de meest voorkomende klachten bij deze apparaten of wat kan ik ter preventie doen.
En oja..kan de versterker denk je mn speakers aan..?
104, 1070, 6100 Wharfedale 10.5

SB_Marantz

Uiteraard hebben apparaten onderhoud nodig.

Snaartje kun je zo op het net bestellen.
Ben je een echte platen man die ook wat hogere eisen aan de weergave kwaliteit steld?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Bij de  1150 kunnen veel  haken en ogen  zitten.  De  1070  is  een  erg degelijk klein  geïntrigeerd versterkertje.

Maar ik begrijp  ook niet waarom je  de  1070  als  pre  en de  1150  als  eind gaat gebruiken.
De  Pre  van de 1150  is  interessanter dan  die van de 1070. 


En de eindversterker van de  1150 is niet de  250 maar de  140.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Marvius

Ben niet echt een platenman, maar wat niet is kan nog komen.

Heb veel muziek van jaren 70 en 80 op cd en computer, maar deze wil ik allemaal op vinyl gaan verzamelen en mn verzameling uitbreiden. Dus denk haast dat het wel een serieuze zaak gaat worden.

Kwaliteit van de  weergave hiervan vind ik belangrijk.

104, 1070, 6100 Wharfedale 10.5

Marvius

Tja waarom Hal9000?? Omdat het kan :|, maar daarom ben ik deze topic ook begonnen om te zien of het wel zo wijs is allemaal wat ik doe. :?

1070 is 2x35  en de 1150 2x75...vandaar mn keuze om de 107o als pre te gebruiken en 1150 als eind, omdat zie meeer vermogen heeft.

En de keuze voor een 250 is simpelweg omdat ik de 140 nog nergens heb kunnen vinden.
104, 1070, 6100 Wharfedale 10.5

SB_Marantz

Volgens mij begrijp je hal niet......?

De eindversterker in de 1150 is feitelijk de 140.

Een 250 is qua topologie heel anders en ook 4 jaar ouder.
Niet dat deze slechter of beter is maar gewoon totaal anders.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Marvius op augustus 22, 2012, 16:43:50
Ben niet echt een platenman, maar wat niet is kan nog komen.

Heb veel muziek van jaren 70 en 80 op cd en computer, maar deze wil ik allemaal op vinyl gaan verzamelen en mn verzameling uitbreiden. Dus denk haast dat het wel een serieuze zaak gaat worden.

Kwaliteit van de  weergave hiervan vind ik belangrijk.


Ok, je gaat dus veel platen kopen en stelt dus ook relatief hoge eisen.
De arm van de 6100 is een middelzware Japanse arm dus zou ik je een AT 440 MLA met shibata naald aan willen raden.
Een topper rond de 200!

Wel even de fouthoek af laten stellen door iemand die daar kaas van gegeten heeft.
Er zomaar onder frotten is zonde.....
En niet te vergeten de overhang.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Heb wat specs van je luidsprekers opgezocht , mocht ik het fout hebben hoor ik het graag maar een 1070 moet hier geen moeite mee hebben lijkt mij.  :wink:

Klik
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvius

Citaat van: SB_Marantz op augustus 22, 2012, 17:21:55

Ok, je gaat dus veel platen kopen en stelt dus ook relatief hoge eisen.
De arm van de 6100 is een middelzware Japanse arm dus zou ik je een AT 440 MLA met shibata naald aan willen raden.
Een topper rond de 200!

Wel even de fouthoek af laten stellen door iemand die daar kaas van gegeten heeft.
Er zomaar onder frotten is zonde.....
En niet te vergeten de overhang.



Dat is nog eens nuttige info SB....thnx!  Zodra die binnen is ga ik ermee aan de slag.

Als de 1070 voldoende is voor mn speakers en de combinatie van de 1070 en 1150  geen nut heeft...weet alleen niet waarom

Hoe kan ik dan het best mn set uitbreiden wat de kwaliteit van het geluid ten goede zal komen?
104, 1070, 6100 Wharfedale 10.5

Marvin

Andere luidsprekers. 


--Verstuurd zonder netwerk--