CD6002 vs. CD6004 bevindingen.

Gestart door Speeddemon, augustus 10, 2012, 13:37:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speeddemon

Sinds gister een CD6004 binnen, aangezien m'n CD6002 eigenlijk onderdeel is van m'n 'classic Marantz set'.
Aangezien beide spelers op 1 afstandbediening reageren én m'n vriendin een CD dubbel heeft, was het leuk A/B-en geblazen.

Qua functionaliteit zijn ze ook redelijk vergelijkbaar, hoewel de CD6002 de USB/Ipod ingang mist en de CD6004 heeft de pitch-control functie niet (welke mij het leven als gitarist vaak makkelijker maakte; geen zin om een andere gitaar in Eb ipv E gestemd te pakken als ik meespeel met muziek, pitch op +6 en spelen maar).
Een verschil is dat de EX2 Sound Mode bij de CD6004 wél het display uitzet, maar bij de CD6002 niet.

Eerste indrukken:
Mechanisch is de lade van de CD6004 stiller, stabieler en sneller met openen/sluiten.
Alleen in de 1e track vinden of bij tracks skippen, is de CD6002 vaak de snellere.
Test CD's = Nightwish - Century Child (symfonische metal met vrouwelijke 'opera' zang, voor wie 't niet kent. Erg goed geproduceerde plaat).

CD6002 speelt een tikkie luider (stuurt harder uit). Daarnaast lijkt ie ook wat meer up-front te klinken. Niet schreeuwerig, maar wel met een haartje meer mid en mid-hoog. De CD6004 klinkt hoorbaar warmer/rustiger.
Let wel, dit zijn echt kleine verschillen en ik kon A/B(X)-en op een snel schakelende versterker.
Ik heb tussendoor de interlinks ook nog eens verwisseld, om er zeker van te zijn dat die niet de beïnvloedende factor waren. Het klankverschil bleef.
Ik denk dat als je niet 2x dezelfde CD had, die je exact tegelijk op 2 spelers kon laten draaien, het giswerk zou worden.

Naderhand heb ik een 3 tal Pink Floyd albums (320kbps mp3) op USB stick gezet (16Gb, FAT32) en die op de CD6004 getest. Klinkt ook zeer behoorlijk.
1 technisch minpuntje=als de CD gestopt is met spelen, en je speelt vanaf de USB stick, dan stopt de USB-muziek óók, wanneer je de CD uit het apparaat wil halen. Ik zou denken, lekker door laten spelen, zodat je CD's kan wisselen en later die weer afspelen.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Speeddemon

Citaat van: John Wx op augustus 11, 2012, 11:21:51
dus nu 2 mooie spelers  :-D
Yep, en sinds gister een Logitech SBT erbij, dus de CD6004 zal 't moeilijk krijgen.  :oops:
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Robino

Nightwish is mijne faviriete band byebye

Maar dit soort muziek gaat op een NAD wel lekkerder dan op een Marantz. NAD is ritmisch, puncy, tempo; exact wat je bij deze muziek nodig hebt. Met Marantz klinkt het gewoon niet.

WimPeu

Citaat van: Robino op augustus 13, 2012, 14:23:19
Nightwish is mijne faviriete band byebye

Maar dit soort muziek gaat op een NAD wel lekkerder dan op een Marantz. NAD is ritmisch, puncy, tempo; exact wat je bij deze muziek nodig hebt. Met Marantz klinkt het gewoon niet.

Jammer dat je van je favoriete band niet meer kunt genieten nu je net een dure Marantz set hebt gekocht. Ik had dan zeker NAD gekozen.  :-o
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin


Speeddemon

Citaat van: Robino op augustus 13, 2012, 14:23:19
Maar dit soort muziek gaat op een NAD wel lekkerder dan op een Marantz. NAD is ritmisch, puncy, tempo; exact wat je bij deze muziek nodig hebt. Met Marantz klinkt het gewoon niet.
Nou, gezien m'n speakers (Focal) en amp (Rega), denk ik niet dat een NAD een goede match zou zijn (te helder). Heb relatief gezien al genoeg detail, tempo en ritmiek.   :angel:
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Robino

Ben het met je eens dat NAD helderder is dan Marantz (hoewel op andere forums soms juist NAD als warmer wordt betiteld :-o). Maar juist de muziek van Nightwish heeft tempo, punch en attack nodig. Dit zul je met Marantz nooit krijgen. Marantz betrekt je ook niet bij de muziek. Blijft afstandelijk. Eigenlijk geldt voor Marantz nog steeds; prima spul, maar dan wel voor jazz en klassiek.

Speeddemon

Citaat van: Robino op augustus 13, 2012, 18:24:58
Ben het met je eens dat NAD helderder is dan Marantz (hoewel op andere forums soms juist NAD als warmer wordt betiteld :-o). Maar juist de muziek van Nightwish heeft tempo, punch en attack nodig. Dit zul je met Marantz nooit krijgen. Marantz betrekt je ook niet bij de muziek. Blijft afstandelijk. Eigenlijk geldt voor Marantz nog steeds; prima spul, maar dan wel voor jazz en klassiek.
Ai, laat John het maar niet horen.
Juist omdat Marantz niet zo analytisch klinkt (even generaliserend), is het veel muzikaler/aangenamer. Nee, het is geen audio-perfectie, maar wat verwacht je van een CD speler onder de 500 euro?
Maar als jij bij mij zou komen luisteren op m'n set en bij Nightwish (of Primal Fear of Maiden trouwens) zou klagen van "tja, 't klinkt leuk hoor, maar het mist echt punch en tempo. Je CD-speler moet eruit", dan
A) heb je Rega en Focal nog nooit gehoord
B) overschat je het belang van een CD-speler in de totale keten.

Kijk, ik ben het met je eens wanneer ik een CD6004 op een PM5004 (de 5 serie!!!) en een stel Monitor Audio BX5's of B&W 684's zou combineren, dat dat niet de meest punchy, strakke set voor rock en metal is. Maar dan heb je het over een andere versterker, en vooral andere boxen. Ik ben juist voor Focals gegaan, omdat Rock en Metal er zo heerlijk 'live/rock'nroll' maar ook gedetailleerd door klinkt.

Dit alles gezegd hebbende geloof ik best dat er betere CD spelers zijn dan de CD6004, maar ik heb net een Squeezebox toegevoegd, dus een nieuwe/andere CD-speler staat niet echt hoog meer op de prioriteitenlijst.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

RP

Ik heb toch het vermoeden dat je het beter in de interlinks kunt zoeken want dat leverdt bij mij een wereld van verschil op.
Bovendien hen ik de indruk (met nadruk op indruk) dat een cdspeler ook moet inspelen.
Het mag misschien gek klinken maar ik heb de cd6004 nu een half jaar en na gebruik van de usstick voor de eerste keer (pakweg een maand geleden ) had ik weer de indruk dat het geluid veranderde (lees meer punch).
Wat speakerkabel betreft gebruik ik nu weer de gewone 6.00 kwadraat koperkabel na eerst 4.00kwdraat te hebben gebruikt.
Bij de 4.00kwadraat werd het geluid echt schel en dat is nu niet meer het geval en de 6.00kwadraat gewoon zonder banaanpluggen op de speakers (monitor Audio bronze bx2) aangesloten en dit met beide lengtes van 7 meter.(  beetje lastige opstelling speakers t.o v de versterker  nopompom)
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

JohnWx

#10
Citaat van: Speeddemon op augustus 13, 2012, 18:36:09
Ai, laat John het maar niet horen.
Juist omdat Marantz niet zo analytisch klinkt (even generaliserend), is het veel muzikaler/aangenamer. Nee, het is geen audio-perfectie, maar wat verwacht je van een CD speler onder de 500 euro?
Maar als jij bij mij zou komen luisteren op m'n set en bij Nightwish (of Primal Fear of Maiden trouwens) zou klagen van "tja, 't klinkt leuk hoor, maar het mist echt punch en tempo. Je CD-speler moet eruit", dan
A) heb je Rega en Focal nog nooit gehoord
B) overschat je het belang van een CD-speler in de totale keten.

Kijk, ik ben het met je eens wanneer ik een CD6004 op een PM5004 (de 5 serie!!!) en een stel Monitor Audio BX5's of B&W 684's zou combineren, dat dat niet de meest punchy, strakke set voor rock en metal is. Maar dan heb je het over een andere versterker, en vooral andere boxen. Ik ben juist voor Focals gegaan, omdat Rock en Metal er zo heerlijk 'live/rock'nroll' maar ook gedetailleerd door klinkt.

Dit alles gezegd hebbende geloof ik best dat er betere CD spelers zijn dan de CD6004, maar ik heb net een Squeezebox toegevoegd, dus een nieuwe/andere CD-speler staat niet echt hoog meer op de prioriteitenlijst.

:-D


betere spelers of anders klinkende  :wink: ik denk dat kwaliteit zo hoog is vandaag de dag je zelfs van een "instapper" kan genieten


zelf zou ik niks kunnen bedenken wat een speler van 500 meer kan dan een van 2500 euro
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Cornelis1921

#11
Citaat van: Robino op augustus 13, 2012, 18:24:58
Ben het met je eens dat NAD helderder is dan Marantz (hoewel op andere forums soms juist NAD als warmer wordt betiteld :-o). Maar juist de muziek van Nightwish heeft tempo, punch en attack nodig. Dit zul je met Marantz nooit krijgen. Marantz betrekt je ook niet bij de muziek. Blijft afstandelijk. Eigenlijk geldt voor Marantz nog steeds; prima spul, maar dan wel voor jazz en klassiek.
nonono Porcupine Tree (rock/metal) klinkt geweldig, zeer rythmisch en dito punchy en over attack zal jij mij ook niet horen klagen, over de all marantz keten, weleswaar/ook  met uiteidelijk Harbeth speakers (polypropylene conus + soft dome tweeter) of de AKG K701. HB "...het es moar net woat juh gewent bent...." ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Ik zal uitspraken over muzikale voorkeur  van een versterker wel nooit begrijpen. 
Het maakt dat ding geloof ik weinig uit of het 500hz van een instrument is of dat er een koe staat te schijten.


--Verstuurd zonder netwerk--

WimPeu

Citaat van: John Wx op augustus 13, 2012, 20:28:24
:-D


betere spelers of anders klinkende  :wink: ik denk dat kwaliteit zo hoog is vandaag de dag je zelfs van een "instapper" kan genieten


zelf zou ik niks kunnen bedenken wat een speler van 500 meer kan dan een van 2500 euro

Dat je van een instapper al kunt genieten daar ben ik het volkomen mee eens. Nou ben ik niet zo enorm van verschillen tussen IC's netkabels en zelfs versterkers maar tussen bronnen hoor ik wel grote verschillen. Zo heb ik ook de Meridian Dac vergeleken met de interne Dac van de Integra. Weer de 2 digitale uitgangen van de SB gebruiken. 1 naar de Pre en 1 naar de Dac en dan switchen maar. Zelfde bron zelfdeb liedje. Echt een behoorlijk anders geluid. Niet harder oid...anders....mooier. Verschillen waren zelfs voor mijn vrouw waarneembaar in het voordeel in mijn en haar oren voor de Meridian Dac. Niet dat het over de Integra Dac's beroerd klinkt maar wel minder mooi. Verschil kan iedereen volgens mij horen. Zelfe ervaring had ik met de SA11s1 tov mijn toenmalige BR speler (weet niet meer welk type ik toen had staan  redface  :-D ).
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: WimPeu op augustus 15, 2012, 08:45:20
Dat je van een instapper al kunt genieten daar ben ik het volkomen mee eens. Nou ben ik niet zo enorm van verschillen tussen IC's netkabels en zelfs versterkers maar tussen bronnen hoor ik wel grote verschillen. Zo heb ik ook de Meridian Dac vergeleken met de interne Dac van de Integra. Weer de 2 digitale uitgangen van de SB gebruiken. 1 naar de Pre en 1 naar de Dac en dan switchen maar. Zelfde bron zelfdeb liedje. Echt een behoorlijk anders geluid. Niet harder oid...anders....mooier. Verschillen waren zelfs voor mijn vrouw waarneembaar in het voordeel in mijn en haar oren voor de Meridian Dac. Niet dat het over de Integra Dac's beroerd klinkt maar wel minder mooi. Verschil kan iedereen volgens mij horen. Zelfe ervaring had ik met de SA11s1 tov mijn toenmalige BR speler (weet niet meer welk type ik toen had staan  redface  :-D ).

je bent dronken  :-D

ik spreek over anders ipv beter heer Peu niet iedereen heeft de zelfde smaak het is geen popcorn ZOET of ZOUT  8-)

waar zit je nu in de echte zon of hier in de zon
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject