Uitrekenen watt zelfbouwspeakers

Gestart door erik1950, augustus 05, 2012, 11:32:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

erik1950

Ik ben bezig met een paar speakers zelf te bouwen , heb namelijk wel verstand van timmerwerk
maar ik had graag eens geweten als je een drie weg bouwt , hoe je dan  je wattage uitrekent je zou kunnen denken tel ze samen op , maar denk niet dat dat zo werkt het is een 3weg systeem met 2x woofer 1x midrangs en 1 x twitter , de 2 woofers zijn 4ohm daarom 2x in serieschakeling  de andere 2 zijn 8 ohm
hier een foto ter verduidelijking


Uploaded with ImageShack.us

RP

Leuk initiatief!  en misschien kan je hier wat meer hierover te weten komen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/

Succes!
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Marvin

Wil je nu het maximaal belastbaar vermogen weten ofzo?

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin


Cornelis1921

#5
stupid
Willen de heren John Wx en marvin zich onmiddellijk bij de admin vervoegen wegens het begaan van topicvervuiling! :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

erik1950

het begin hier beetje te gelijken op de kleuterschool met twee lastige kleuters

JohnWx

Citaat van: erik1950 op augustus 06, 2012, 20:50:49
het begin hier beetje te gelijken op de kleuterschool met twee lastige kleuters

een beetje  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

Ik vraag wat maar krijg geen antwoord, zal wel aan mij liggen....
Fijne feestdagen. 

Cornelis1921

#10
Citaat van: erik1950 op augustus 06, 2012, 20:50:49
het begin hier beetje te gelijken op de kleuterschool met twee lastige kleuters
Erik, zeg maar rustig, drie lastige kleuters... :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

erik1950

Kan ook , brengt zeker het forum geen waarde bij , maar er zijn nog andere serieuze forums

TurboMarco

Erik,
Het optellen van de Wattage van de inviduele luidsprekers is totaal niet relevant ,bij het ontwerpen moet je rekening houden met het laagste rendement van een luidspreker ,meestal is dat de woofer en daar stem je mid/hoog op af dmv weerstanden.
Aan de hand van de nominale impedantie ......weerstand dus en het rendement ga je bepalen hoeveel Watt je nodig hebt om de luidsprekers voor huiskamergebruik geschikt te maken ,en bedenk dat een tweeter maar heel weinig nodig heeft om er geluid uit te krijgen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: erik1950 op augustus 07, 2012, 08:08:39
Kan ook , brengt zeker het forum geen waarde bij , maar er zijn nog andere serieuze forums

dat is jouw mening  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Cornelis1921

Citaat van: erik1950 op augustus 07, 2012, 08:08:39
Kan ook , brengt zeker het forum geen waarde bij , maar er zijn nog andere serieuze forums
Erik, het draait allemaal om de balans tussen scherts en ernst. Dat die af en toe zoek is ben ik met je eens. Sommigen onder onder ons hebbeb zowel lange tenen als dat zij hun scherts- en ernstspieren niet onder controle hebben, dat is pas kwalijk. Ik geef toe dat ik ook weleens in de fout ga, vorige week nog toen schoof ik iemand onvoldoende gefundeerd iets in de schoenen. Nu dat heb ik, terecht, moeten bekopen met een terechtwijzing. (Sorry, jij had gelijk.)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *