Ik bezit zelf een AKG K701 en een Sennheiser HD600. Twee wel heel verschillende hoofdtelefoons qua klankkarakter ofschoon zij beide tot het "open" type behoren.
De K701 heeft duidelijk opener en transparanter geluidsbeeld dan de HD600, die zich weer onderscheidt door meer coherentie en betere laagweergave. Waar de K701 klinisch en analytisch is is de HD600 warm en ingetogen.
K701, een echte alleskunner. HD600 ook behoorlijk versatiel doch voelt zich beter thuis bij klassiek en jazz: acoustische muziek in het bijzonder.
Het draagcomfort is bij allebei van bijzonder hoog niveau. Ook qua degelijkheid en uitvoering ontlopen zij elkaar niet echt, alleen bij de HD600 moest het aansluitsnoer 2× vervangen worden na draadbreuk, vooral de moffen van de stekkertjes aan de gehoorschelpen zijn erg kwetsbaar. Wat betreft soortgelijke ervaringen met K701, ik heb hem nog daarvoor te kort in gebruik maar ik heb ook geen klachten daarover in het bijzonder en gefundeerde klachten in het algemeen over deze hoofdtelefoon vernomen.
HD600: gekocht in juni 2003 tegen de winkeladviesprijs toendertijd: €369,00.
K701: vorige maand (tweedehands/ 14 mndn oud) overgenomen van een forumgenoot tegen de prijs van €150,00.
Gebruik: vrijwel dagelijks en vaak 4-6uur.
Hoe: ingeplugt in de versterker (PM7200)
Nu eigenlijk voornamelijk de K701. De HD600 gaat weer terug in zijn (luxe) opbergdoos.
Hiervoor en daarnaast heb ik ook o.a. de SONY MDR SA3000 gehad en de HD40 van Sennheiser. En in een ver verleden een gesloten CD250 (ook van SONY), die nu zijn laatste dagen slijt bij mijn moeder. En ik ben in de jaren zeventig begonnen met een HáPé(tje) bij de audioboer om de hoek vandaan!