Het hoofdtelefoon topic: welke, hoe en hoe vaak, hoe lang en bevindingen?

Gestart door Cornelis1921, augustus 04, 2012, 07:48:52

Vorige topic - Volgende topic

Cornelis1921

stupid :mrgreen:
Eindelijk een topic die zoveel mogelijk aspecten van het audiofiele gebruik van de hoofd telefoon probeert te faciliteren.
Dames en heren, of beter gezegd, jongens en meisjes, breek maar los...!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

In een opwelling ooit een AKG 172HD gekocht, zit goed en prima geluid, ik gebruik hem alleen nooit.
Plan was om deze te gebruiken zodat ik muziek kon luisteren wanneer de rest van gezin TV aan het kijken was, maar in de praktijk kijk ik mee en ga ik niet met een hoofdtelefoon op zitten.

Cornelis1921

Ik bezit zelf een AKG K701 en een Sennheiser HD600. Twee wel heel verschillende hoofdtelefoons qua klankkarakter ofschoon zij beide tot het "open" type behoren.
De K701 heeft duidelijk opener en transparanter geluidsbeeld dan de HD600, die zich weer onderscheidt door meer coherentie en betere laagweergave. Waar de K701 klinisch en analytisch is is de HD600 warm en ingetogen.
K701, een echte alleskunner. HD600 ook behoorlijk versatiel doch voelt zich beter thuis bij klassiek en jazz: acoustische muziek in het bijzonder.
Het draagcomfort is bij allebei van bijzonder hoog niveau. Ook qua degelijkheid en uitvoering ontlopen zij elkaar niet echt, alleen bij de HD600 moest het aansluitsnoer 2× vervangen worden na draadbreuk, vooral de moffen van de stekkertjes aan de gehoorschelpen zijn erg kwetsbaar. Wat betreft soortgelijke ervaringen met K701, ik heb hem nog daarvoor te kort in gebruik maar ik heb ook geen klachten daarover in het bijzonder en gefundeerde klachten in het algemeen over deze hoofdtelefoon vernomen.
HD600: gekocht in juni 2003 tegen de winkeladviesprijs toendertijd: €369,00.
K701: vorige maand (tweedehands/ 14 mndn oud)  overgenomen van een forumgenoot tegen de prijs van €150,00.
Gebruik: vrijwel dagelijks en vaak 4-6uur.
Hoe: ingeplugt in de versterker (PM7200)
Nu eigenlijk voornamelijk de K701. De HD600 gaat weer terug in zijn (luxe) opbergdoos.
Hiervoor en daarnaast heb ik ook o.a. de SONY MDR SA3000 gehad en de HD40 van Sennheiser. En in een ver verleden een gesloten CD250 (ook van SONY), die nu zijn laatste dagen slijt bij mijn moeder. En ik ben in de jaren zeventig begonnen met een HáPé(tje) bij de audioboer om de hoek vandaan!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

Die 701 klinkt wel als een mooiehoofdtelefoon, ziet er ook nog eens mooi uit. Ga je nog eens een aparte hoofdtelefoonversterker aanschaffen?

Cornelis1921

Citaat van: cz79 op augustus 04, 2012, 08:30:30
Die 701 klinkt wel als een mooiehoofdtelefoon, ziet er ook nog eens mooi uit. Ga je nog eens een aparte hoofdtelefoonversterker aanschaffen?
Dat laatste is een misschien voor de (nabije) toekomst. Maar dan zoek ik het  in het instapmodel van Pro-ject of Musical Fidelity, mocht dat enige meerwaarde toevoegen natuurlijk, anders niet. Prijzen respectievelijk €129,00 en €135,00 nu.

Edit, 11-01-2014:
Uiteindelijk, na beluistering, in januari 2014 van een forumgenoot tegen de prijs van €50,00 een Musical Fidelity V-CAN-hoofdtelefoonversterker overgenomen wat i.v.m. de hoofdtelefoon versterking van de PM7200 aan het luisteren via de hoofdtelefoon toch wel een aanzienlijke positieve boost geeft.

cz79

Dat valt opzich nog wel mee dan, je hebt altijd de HD600 als onderpand :-D

Cornelis1921

Zoldar

de hoofdteleffon was vaak de voorbode van een audiofiele reis.

dit was het eerste wat ik bij een echte hifi zaak kocht. ik was 17. 360 gulden om en nabei. bij elkaar gespaard. mooi ding hoor. open, smooth en warm geluid.

nadat ik was gestopt met hifi vanwege ruite gebrek ging het toch jeuken. wat die je dan? juistem weer beginnen met een mooie koptelefoon. dit keer een AKG K701 in de uitverkoop voor 209 euro, ik heb ook een senhieser overwogen maar vond de AKG gewoon veel meer detail en openeheid overbrengen. cor heeft verder goed omschreven hoe de AKG K701. als het een speaker was zou ik het vergelijken met een PMC (gortdroog, goede bass) en Triangle (open, forward soms edgy midden hoog).
na die AKG ging het snel bergafwaarts :)

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Paul

Gebruik zelf deze Sennheiser in combinatie met - hoe kan het anders - een buizen hoofdtelefoon versterker.

Tis niet de top van Sennheiser meer het voldoet aan mijn wensen, de regelbare hooftelefoon versterker heeft twee mini buisjes die op gelijkspanning werken, stroom verbruik is minimaal.

En op zo,n manier hou je de hobby betaalbaar.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

jowa

Schitterend die buizen versterker in een sigaren doos  notworthy

On topic:
Ik heb zelf nu dan ook een AKG K701, zoals al door Zoldar en Cor omschreven klinkt deze zeer droog met veel ruimtelijkheid.

Daarnaast nog een oude AKG K300 die naar een neefje gaat. Jaren mee gedaan. Deze klonk ook het beste op een goede versterker. Aangesloten op een portable klinkt deze muf en saai.

Verder nog een Sennheiser HD480 gehad en wat portable Sony hoofdtelefoons.

Met de AKG K701 ben ik erg tevreden, ik moet wel de volume regelaar van de cd-speler erg ver open zetten.
Ik ga op termijn nog eens naar een andere oplossing kijken, mogelijk een aparte hoofdtelefoon versterker.

Activa

Ik gebruik in feite enkel maar een hoofdtelefoon in combinatie met draagbare audio (Sony MiniDisc of Sony mp3) en dan grijp ik naar mijn erg goed klinkende Grado (model iGrado).
Het ziet er niet uit, het comfort is zozo, maar het klinkt echt onwaarschijnlijk goed en word bijna overal en unaniem erg lovend beoordeeld. Toch een aanrader!

SB_Marantz

Ik heb al jaren een Beyer DT-550 en zal geen andere kopen.
Wel een keer nieuwe pads want foam in je oren is ook niet alles.  :-D
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Akg 701 en een Beyer DT770 pro hier.
De ene voor thuis, de ander voor op 't werk.

Hoofdtelefoonversterker heb ik niet, maar ik wil nog een keer wat zelfbouw ontwerpjes horen want die zijn toch een stuk goedkoper dan een Project ofzo.

Audiotic

Sennheiser RS 220. Ik denk de beste draadloze koptelefoon. Ideaal voor genieten tijdens huishoudelijk werk, eten koken, of je gewoon even afsluiten. Echt een aanrader!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek