De AKG K701, nu met twee van mijn referentie-CDs als bron: Roxy Music's 'Avalon' [Remastered] en Porcupine Tree's 'in absentia'.
Veel detail, voldoende mid-laag, sub-laag - enigzins afwezig, mid/hoog - wat ik al eerder zei: detailrijk en super helder, zeer analytisch (wat geldt voor het gehele spectrum).
Gruizigheid gepaard aan 'minor distortion': aanwezig, doch niet al te storend - valt mee te leven, helaas eigenschap van dit type. Vooral bij hogere volumes is er sprake van lichte oversturing, m.n. in het mid-spectrum: stemmen, electrische gitaren e.d. De 'tutti's' verlopen met de K701 niet vlekkeloos.*2 Maar met de potmeter is de ergste kou uit de lucht te halen maar helemaal 'smooth' wordt het nooit.
Gebrek aan focus: enigzins, doch niet storend - prettige stage, voldoende 'lucht'.
And last but not least: draagcomfort - hoog, doch ik heb prettiger zittende exemplaren in mijn bezit (gehad).
Wie van dit type geluid/hoofdtelefoon houdt, heeft hier, mits je niet het volle pond betaald*, een goede doch geen top hoofdtelefoon aan. Ik ken er niet zoveel, maar die waren gehoormatig soms beter maar die scoorden soms qua constructieve uitvoering en degelijkheid weer erg laag. En de K701 scoort qua degelijkheid heel hoog en is heel mooi uitgevoerd!
CONCLUSIE: (toch) EEN ECHTE AANRADER! (al zal hij niet ieders 'cup of tea' zijn)
Porcupine Tree en Roxy Music (en andere gitaarmuziek) klinken erg erg goed met K701. HD600 daarintegen weer geschikter om van klassiek en jazz te genieten.
@jowa & @Zoldar (en alle overige K701-gebruikers en bekenden hiermee): graag jullie commentaar op deze korte en bondige review.
* Ga shoppen of koop een gebruikt exemplaar (investering voor jaren).
*2 Slechts één maal waargenomen en is waarschijnlijk een fout in de mastering!
Edit: De z.g. "gruizigheid" verdwijnt na verloop van tijd en de basweergave is na dito tijd meer dan voldoende verbeterd. Kortom een geweldige hoofdtelefoon nogmaals. De Q701 is zeker een aanrader in dit kader, ondanks de meerprijs. AKG is here to stay and to never go away. En als je helemaal op je bol uit je bol wilt gaan: Sennheiser HD800, maar die kost dan ook 1K.