marantz sr 4001 speaker b optie

Gestart door Olav, juli 05, 2012, 10:48:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Olav

Goededag allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Olav en ik ben een Marantz liefhebber sinds ik een aantal jaren geleden in een kringloop een marantz 2226 reciever tegenkwam. Inmiddels is deze vervangen voor een 2238 die ik naast hersteld (want defect gekocht) voorzien heb van nieuwe elcos in de audiolijn.

Omdat mijn jvc surround versterker er wat plastic bij afstak heb ik onlangs een sr 4001 aangeschaft. Met defect (check pow 5). Ondanks alle hororverhalen op het internet had ik het defect snel gevonden, namelijk een eindtor met sluiting. Enthousiast het ding weer in elkaar geschroefd (heeeel veel schroeven 8-) en aangesloten. Versterker start weer op, geen checkpow5 meer en belangrijker hij werkt! Helaas zit er nog een foutje in. De linker front speaker krijgt vervormd signaal en ik weet inmiddels zeker dat dit dit in de voorversterker van dit kanaal zit. Waarschijnlijk zat dit defect er al in voor de checkpow 5 en heeft de eigenaar met draden wisselen om de linker speaker op een andere uitgang te testen sluiting gemaakt of de uitgang die defect was te zwaar belast. Kortom het ding zal weer open moeten, veel schroeven dus...of toch niet? Ik kwam namelijk op het lumineuze idee om de speaker B te activeren daar ik toch geen 7.1 opstelling hebt en tot mijn grote vreugde werkt dit met behoud van 5.1 surround!!!

Ik ben dus helemaal tevree. Echter zit ik met een vraag. Zodra de speaker b functie geselecteerd wordt kan ik in het menu niet meer kiezen voor small of large speakers. Activeer ik in het menu nou eerst 7.1 dan heb ik wel de optie om te kiezen tussen small of large echter vanaf dit moment is de versterker een 7.1 en valt de speaker B functie af.

Ik twijfel nu dus of een beetje of de speaker B standaard als large geconfigureerd staat of standaard als small en ik dus het beste uit mijn speakers haal. Misschien is er iemand die ooit met de zelfde vraag heeft gezeten? Of misschien is het gewoon een interessant vraagstuk voor bezitters die de speaker B functie voor wat voor doeleind dan ook willen gaan gebruiken. Het internet biedt geen antwoord. De manual ook niet. Heb trouwens nog geen contact met de importeur van Marantz gezocht!

Alvast dank voor het eventuele meedenken.
Ik ga even verder met op het forum rondkijken  byebye

groet

Olav


Olav

...overigens  bedenk ik me opeens waarom er uberhaupt een instelling large of small gekozen moet worden. Je zou zeggen dat het filter van de speaker dit al ondervangt. En crossover wordt al met een aparte instelling op de reciever geregeld en is zelfs ook op de meeste subwoofers nog in te stellen...

still life

vooreerst, welkom hier..

vwb spkr B, is het geen spkr C waar je op doelt ?
daarmee schakel je de backs om voor bi-amp doeleinden..

vwb small/large: kan te maken hebben met andere settings:
bvb: SW: Y/N ? lfe: SW + main ? of SW only ?

het blijft een mooie selectie, waarmee je bepaalt of de receiver fullband uitstuurt of enkel boven de X-over..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300