sr 6006 multichannel problemen (uitval van amp)

Gestart door maartennh, juni 28, 2012, 14:57:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

maartennh

Goedemiddag iedereen!

Allereerst zal ik me eens voorstellen. Ik ben maarten Hanegraaf, 26 jaar woonachtig in de regio Den bosch.
na 8 jaar in de pro audio techniek gewerkt te hebben ben ik nu in de telecom actief. na het bouwen van mijn eigen 5.1 setje kon een nieuwe home theater versterker neit uitblijven. Gister heb ik een sr 6006 aangeschaft. Zie hieronder wat foto's van mijn tijdelijke test opstelling. De statieven voor mijn kastjes ben ik nog aan het bouwen. Tevens ga ik binnekort groter wonen (waar dit setje op gebouwd is)









Nu loop ik tegen een groot probleem aan. na het inmeten van mijn systeem in deze opstelling ben ik eens met volume gaan spelen. Na een tijdje spelen viel de versterker opeens uit (thermische beveiliging). Al snel kwam ik er achter dat de versterker erg warm werd wat niet vreemd is. Hij staan helemaal ingepakt en kan zijn warmte niet kwijt. Ik heb dit opgelost door er een tafel ventilator voor te plaatsen. De versterker speelt in Stereo mode nu gemakkelijk tot +10 db zonder enige problemen. ( Smaart plots zal ik later toevoegen.) Ik meet een constante 107 db over het hele frequentie spectrum zonder enige vervorming van de kastjes. Aangezien dit Stereo was had ik het idee om eens een 5.1 multichannel blue ray aan te zetten om de set eens goed uit te proberen. het versterker volume terug gebracht naar -30 db en de film aan gezet. Na 5 minuten kijken en het volume naar -15db te brengen valt de versterker weer uit. Een rood knippend power lampje verwelkomt mij. De versterker is KOEL door de ventilator.

De versterker kan ik gewoon weer aanzetten. Na het terug brengen van het volume speelt hij ook gewoon weer verder. Na een paar keer proberen blijft de versterker uitvallen als hij 5 kanaals uit moet sturen op zon -20 db en hoger.  Het volgende heb ik gedaan: De impedantie van alle 5 speakers na gemeten. Deze varieren tussen de 8 / 9 ohm wat dus prima is. Voor actieve koeling gezorgd wat ook niet helpt.  Mijn analyse is dat zodra de versterker vermogen moet geven hij de geest geeft.  Wat ik nog wil doen is even mijn voltmeter parralel aan de versterker hangen om te kijken of hij een spanningsdip krijgt. (het is hier qua stroom spannend binnen). Zijn er wellicht mensen hier die hier een advies over kunnen geven wat het probleem zou kunnen zijn? In de handleiding kom ik nergens tegen dat de versterker op foutcode's te checken is dus ik weet ook niet precies waar ik moet zoeken.

Vanavond ga ik eens kijken wat er met de net spanning gebeurt als ik hem laat werken.

Alle input is welkom.
bedankt alvast.

---
Maarten Hanegraaf

still life

#1
welkom maarten,

je probleem lijkt te wijzen op een kortsluiting..
ofwel intern in de speakers ofwel tss de aansluitingen achterop je SR
het kan ook nog in een kabel zitten naar de surrounds toe

eerst bovenstaande even uitsluiten..

mooie speakerset  :yes:
wat heb je voor (zelfbouw) sub ?

test je multichannel anders eens zonder de sub aangesloten => geen problemen ? presto..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

lo

Je zegt dat je de versterker van "geforceerde koeling" hebt voorzien middels de tafel ventilator en dat de omkasting koel blijft. Het zou zo maar kunnen zijn dat de omkasting koel blijft tgv de ventilator maar dat deze inwendig tot heet wordt waardoor hij in protect schiet. Misschien eens proberen om de versterker uit de kast te halen waardoor de koeling wel normaal kan verlopen.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

maartennh

Citaat van: still life op juni 28, 2012, 18:01:03
welkom maarten,

je probleem lijkt te wijzen op een kortsluiting..
ofwel intern in de speakers ofwel tss de aansluitingen achterop je SR
het kan ook nog in een kabel zitten naar de surrounds toe

eerst bovenstaande even uitsluiten..

mooie speakerset  :yes:
wat heb je voor (zelfbouw) sub ?

test je multichannel anders eens zonder de sub aangesloten => geen problemen ? presto..  :-D

Dank voor je compliment over de kastjes :) Ik zal in mijn volgende post eens wat foto's uploaden over de bouw ervan.

De sub is een gesloten 30 liter kast voorzien van een peerless XLS 10"met een Passive Radiator. Die aangestuurd wordt door een Hypex DS 2. De sub geeft een rechte response vanaf 20 tot 120 cycles op 100 DB, Daarna gaan de drivers op bepaalde frequenties op hun Xdamage lopen. Ik laat hem rond de 100 cycles afvallen om dit te voorkomen en dus wat harder te kunnen als die moet. De top kastjes kunnen tot 60 cycles en gaan dus meer als diep genoeg om zonder sub te draaien. Gelukkig is mijn huidige woonruimte vrijstaand en heb ik geen last van buurtbewoners.

Het kortsluiting verhaal ga ik meteen eens testen. Ik ga eens wat Kastjes swappen. wellicht heb ik een fout gemaakt met het bouwen van de filtering waardoor er kortsluiting ontstaat.  Ik heb na de bouw niet meer de moeite genomen om alle kastje afzonderlijk van elkaar te meten met Smaart op input en phase wat niet achteraf gezien niet heel slim is geweest.  Ook dit moet ik eens gaan doen.


CiteerJe zegt dat je de versterker van "geforceerde koeling" hebt voorzien middels de tafel ventilator en dat de omkasting koel blijft. Het zou zo maar kunnen zijn dat de omkasting koel blijft tgv de ventilator maar dat deze inwendig tot heet wordt waardoor hij in protect schiet. Misschien eens proberen om de versterker uit de kast te halen waardoor de koeling wel normaal kan verlopen.

Dit is zeker de moeite waard en ga dit uitproberen. Echt op stereo mode (+ sub) werd hij veeel warmer en ik ondervind de problemen met multi channel al bij -30db wat de versterker amper wakker lijkt te houden.

Bedankt voor alle input :) Ik ga eens op mijn gemak testen en houdt jullie op de hoogte van de vorderingen

arjan1312

Maarten,

Ik heb dit gehad met een SR7001 waar twee speakers op aangesloten waren. Recent vervangen door (ook) een SR6006 en (voor het leuke) een MM7025 eindtrap. Op het forum is nog iemand met deze receiver+eindtrap.

Gelukkig nu dit probleem niet meer.

Hopelijk kom je er snel uit waar het bij jou aan ligt. Gezien je technische vaardigheden zal dit wel lukken.

Groeten,

Arjan


PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac