krakende speakers

Gestart door erik1950, juni 17, 2012, 08:32:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

erik1950

ik hoorde laatst dat mijn versrerker  als ik de volume hoger zetten de speakers hoorde kraken , er is niet mis met de speakers , denk dat het met de versterker  te maken heeft , moet er bij zeggen dat er lichte speakerdraad aan lag , denk beetje te licht , maar als dat daarmee te maken kan hebben  weet niet  , zal ook eens proberen met dikkere 0,75 bv  die versterker  is een akai AM 2600  heel mooie versterker  een zwarte , meer antracit kleur

Yorki

Ik vermoet dat er wat stof of vuil mee gemoeid is. De volumeknop afhalen en het binnenwerk even kuisen met contact clean kan het probleem verhelpen.

JohnWx

kabel doet er niet toe daar speelde ze ook mee in de jaren 60/70/80

koop een busje contact spray en spray wat draaiende delen in en dan effe 10 minuten er aan blijven draaien



Zal SB wel weer komen dat ze waarschijnlijk dicht zijn die potmeters  :-D gaatje in boren en sprayen


dit was een telefonisch consult van het dochter bedrijf SB online
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

erik1950

Ja maar het is een constant gekraak niet als ik aan de potmeter draai een gekraak van  een pot meter dat ken ik

JohnWx

Citaat van: erik1950 op juni 17, 2012, 12:03:22
Ja maar het is een constant gekraak niet als ik aan de potmeter draai een gekraak van  een pot meter dat ken ik

Dan is hij aan het stuk gaan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pietjepc

Wat is de bron? Bij mij bleek het eens de cd-speler te zijn die verantwoordelijk was voor gekraak over de luidsprekers
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

mountainbiker

Citaat van: erik1950 op juni 17, 2012, 12:03:22
Ja maar het is een constant gekraak niet als ik aan de potmeter draai een gekraak van  een pot meter dat ken ik
Het gekraak komt me akelig bekend voor en volgens mij gaat het om de elco's in de versterker.Hoe oud is de versterker en heeft ie ooit een onderhoudsbeurt gehad?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op juni 17, 2012, 14:19:05
Het gekraak komt me akelig bekend voor en volgens mij gaat het om de elco's in de versterker.Hoe oud is de versterker en heeft ie ooit een onderhoudsbeurt gehad?


nog tijdens de bouw van de Berlijnse muur  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Ik ken de  akai  am2800 en 2850 en 2950  :-P  Deze  gaan nu  allemaal  wel  kraken en ploffen.
Ik denk dat  het  differentieel  defect is,  akai  gebruikt  C711  redface En  die  hebben vaak  oxidatie.


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

erik1950

#9
De verkoper zei dat ie een onderhoudsbeurt gehad heeft maar ja dat moet je dan geloven kan je nooit zien , en de bron was de tuner de AT 2600, ik moet hem al heel luid zetten voor ie het doet

HAL9000

Citaat van: erik1950 op juni 17, 2012, 16:47:05
De verkoper zei dat ie een onderhoudsbeurt gehad heeft maar ja dat moet je dan geloven kan je nooit zien , en de bron was de tuner de AT 2600, ik moet hem al heel luid zetten voor ie het doet

Ja  heb genoeg van die  tuners  gehad.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#11
Citaat van: erik1950 op juni 17, 2012, 16:47:05
De verkoper zei dat ie een onderhoudsbeurt gehad heeft maar ja dat moet je dan geloven kan je nooit zien , en de bron was de tuner de AT 2600, ik moet hem al heel luid zetten voor ie het doet


Dan kan het goed zijn dat je je luidsprekers overbelast.

Heb je interne foto's van die versterker die een onderhoudsbeurt heeft gehad?

Dat schept misschien wat duidelijkheid.

Wanneer de ingangstrap ( diff. amp stuk is of een van de twee torretjes een dusdanig verschil in gain heeft resulteert dit in een te hoge positieve of negatieve offset welke in de meeste gevallen niet meer te corrigeren valt.
Vervangen dus......mocht het dat zijn natuurlijk.

Met een te hoge positieve offset wordt de conus van de woofer naar buiten gedrukt en bij een negatieve naar binnen gezogen.
Maar dan heb ik het wel over een paar honderd mV.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erik1950

maar het rare is dat hij het  één keer gedaan heeft  nu hoor ik geen mankementen meer

JohnWx

Citaat van: erik1950 op juni 20, 2012, 08:45:12
maar het rare is dat hij het  één keer gedaan heeft  nu hoor ik geen mankementen meer

toch geen cd van STS Digital de laatste gebruikt  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

erik1950