Krijg de subwoofer niet correct ingeregeld met de auto setup nr1501

Gestart door NR1501 MS, juni 15, 2012, 23:12:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NR1501 MS

HLP
Hoi Allemaal,

Ik ben al een geruime tijd aan het klooien met de auto setup MRAC  :-(
Speakers zijn Mordaunt Short Premiere met de 308 subwoofer crossover volgens de gegevens is 100hz
Met auto setup zet de nr1501 de crossover van front en centerspeaker op 100 hz en de surrounds op 90hrz?
Volgens gebruiksaanwijzing moet subwoofer volume op half staan, maar na de auto setup dreunt en overheerst hij teveel?
Vooral als ik de Room Eq aanzet pffff boem boem dreun
Ook de afstanden zijn niet erg correct na het opmeten, deze dus zelf maar opgemeten met meetlint!
Ik heb de crossover voor alle speakers in reciever op 100hrz gezet en op de subwoofer crossover volledig opengedraaid naar 150hrz
Moet ik nou alsnog volume sub op reciever terugzetten of op de sub zelf?
Ik dacht dat met zo'n auto setup de reciever correct word ingesteld, maar vind het eigenlijk wel een telleurstelling van zo'n  merk als Marantz.

xander32

Citaat van: NR1501 MS op juni 15, 2012, 23:12:39
HLP
Hoi Allemaal,

Ik ben al een geruime tijd aan het klooien met de auto setup MRAC  :-(
Speakers zijn Mordaunt Short Premiere met de 308 subwoofer crossover volgens de gegevens is 100hz
Met auto setup zet de nr1501 de crossover van front en centerspeaker op 100 hz en de surrounds op 90hrz?
Volgens gebruiksaanwijzing moet subwoofer volume op half staan, maar na de auto setup dreunt en overheerst hij teveel?
Vooral als ik de Room Eq aanzet pffff boem boem dreun
Ook de afstanden zijn niet erg correct na het opmeten, deze dus zelf maar opgemeten met meetlint!
Ik heb de crossover voor alle speakers in reciever op 100hrz gezet en op de subwoofer crossover volledig opengedraaid naar 150hrz
Moet ik nou alsnog volume sub op reciever terugzetten of op de sub zelf?
Ik dacht dat met zo'n auto setup de reciever correct word ingesteld, maar vind het eigenlijk wel een telleurstelling van zo'n  merk als Marantz.
Beste  ??? ,

Jouw eerst post? Normaliter is het heel gewoon om je eerst voor te stellen als je ergens nieuw komt. Aangezien wij hier heel gewoon zijn; ga jou gang  :wink:.


Betreft afstellen sub; troost je, ook ik heb nog geen 1 receiver meegemaakt die middels autom. instellingen een sub goed weg zet. Je zal altijd deze handmatig moeten bijstellen.

Ik begrijp dat jouw set een zgn. sattelietsetje is - die dien je idd. niet te laag af te filteren; 100Hz lijkt mij dan wel ok, ook voor de surrounds (ik zou alles op 100Hz. zetten).

Betreft de sub; deze dien je handmatig bij te stellen; de exacte afstand luisterplek - sub kan je handmatig meten en invoeren. Het volume handmatig (op de sub) bijstellen, op `t gehoor.

Als deze blijft dreunen kan je eens kritisch kijken naar de opstelling van de sub - waar staat deze? Wetende dat je met een sattelietsetje speelt waarbij de crossover hoog staat, zou ik de sub tussen de frontspeakers zetten. En bij erg dreunen uit de hoek.



Geen dank Mr./ Mrs. ¿¿¿

Stadium III

Wat is de waarde in de reciever als uitgang subwoofer
Beste is hem tussen de -3 en + 3 te zetten
Als je dit voor elkaar hebt afstelling gaan doen
Verder fase op 0 zetten
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

NR1501 MS

Oke zal mij eerst nog even voorstellen :wink:
Cor 42 uit Utrecht :-D

Crossover van speakers op 100hrz gezet en subwoofer volume reciever op 0 gezet en de volume op subwoofer op ongeveer 9 uur gezet.
Heb nog wel een vraag over de Room EQ van NR1501
Als de afstanden na de auto setup MRAC al niet kloppen en dat in combi met volume subwoofer, klopt de meting Room eq dan nog wel??

Greetz

xander32

Citaat van: NR1501 MS op juni 16, 2012, 23:53:13
Oke zal mij eerst nog even voorstellen :wink:
Cor 42 uit Utrecht :-D

Crossover van speakers op 100hrz gezet en subwoofer volume reciever op 0 gezet en de volume op subwoofer op ongeveer 9 uur gezet.
Heb nog wel een vraag over de Room EQ van NR1501
Als de afstanden na de auto setup MRAC al niet kloppen en dat in combi met volume subwoofer, klopt de meting Room eq dan nog wel??

Greetz

Beste Cor, ben je al iets verder opgeschoten met het integreren van de sub?

NR1501 MS

Hoi Xander32,

Ja ik heb mijn subwoofer kunnen integreren.
Alleen hoe zit dat Room eq als de rest van de auto setup niet klopt, kloppen deze eq instellingen dan nog wel?

Mvgr Cor

still life

de auto-setup/calibratie vertrekt altijd van uw opstelling & speakerkeuze naast de sub..
vandaar kan je al eens freaky settings of resultaten krijgen..

als de sub teveel boem/bloom oplevert:
ofwel nog iets verder afzwakken in volume (manueel bijregelen of via pre-out: db-regeling/channel lvl)
ofwel de positie aanpassen in de kamer voor minder room-gain

zoals reeds geadviseerd..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

NR1501 MS

Toch nog een vraag over de MRAC Room EQ metingen

Kloppen deze metingen wel, als de afstanden en crossover al niet helemaal kloppen?
Dit systeem word gebracht als supermakkelijk en snel de juiste instellingen ook als je geen technische held bent!
Maar al volg ik alles op van wat de handleiding staat, toch alles zelf moet controleren en corrigeren?
Dus alsnog met rolmaat en crossover en eventueel nog de speakervolume en subwoofer zelf moet aanpassen, vraag ik me af van wat de meerwaarde is van de auto setup mic :no:
Mvg Cor

xander32

Citaat van: NR1501 MS op juni 19, 2012, 22:06:41
Toch nog een vraag over de MRAC Room EQ metingen

Kloppen deze metingen wel, als de afstanden en crossover al niet helemaal kloppen?
Dit systeem word gebracht als supermakkelijk en snel de juiste instellingen ook als je geen technische held bent!
Maar al volg ik alles op van wat de handleiding staat, toch alles zelf moet controleren en corrigeren?
Dus alsnog met rolmaat en crossover en eventueel nog de speakervolume en subwoofer zelf moet aanpassen, vraag ik me af van wat de meerwaarde is van de auto setup mic :no:
Mvg Cor
Beste Cor,

Voor 9 op de 10 Nederlanders is de autom. set-up voldoende. Echter zijn er ook mensen zoals jij en ik die met het resultaat geen genoegen nemen, wetende dat het nog (veel) beter kan ...

still life

Citaat van: NR1501 MS op juni 19, 2012, 22:06:41
Toch nog een vraag over de MRAC Room EQ metingen

Kloppen deze metingen wel, als de afstanden en crossover al niet helemaal kloppen?

maak je niet druk over de afstanden, dat heeft meer vandoen met time-delays
zodat uw surrounds zowat gelijktijdig op de luisterplek toekomen..

voor de rest kan er slechts verder gerekend worden op basis v/d meetresultaten
als je dat goed uitgevoerd hebt, zullen je X-overs ook vrij goed staan..

CiteerDit systeem word gebracht als supermakkelijk en snel de juiste instellingen ook als je geen technische held bent!
... vraag ik me af van wat de meerwaarde is van de auto setup mic

daar is het idd voor, maar die basic setup kan haast altijd nog verbeterd worden (met kennis van zaken)..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300