Eergisteren ben ik op verzoek van Fritz een middag bij hem geweest om een selectie te kiezen (en gedeeltelijk aan te leveren) voor de 15e editie van de Marantz Audiophile Test Demo SACD.
Nadat de selectie gemaakt was, een stuk of 15 á 20 nummers, heeft Fritz nummer voor nummer het MW coding proces laten doorlopen en aanpassingen gedaan.
Dat kostte de nodige tijd maar nagenoeg alle nummers die we hadden gekozen waren al niet slecht maar zijn echt nog wel beter geworden, en geloof me ik vindt niet alles goed wat hij doet maar nummer voor nummer is net even wat meer gepolijst.
Erg leuk en leerzaam om te zien hoe dit in zijn werk gaat en natuurlijk ook erg leuk om muziek aan te leveren en te horen wat er gebeurt zodra de nummers het MW Coding proces hebben doorlopen.
Het wordt een knaller, met ontzettend verrassende muziek die de meesten onder ons wellicht niet zullen verwachten, het wordt zeker geen opvolger van de Dynamic Experience 2 met een toch wel heel erg stevige bas, maar lekkere muziek met veel diepte en mooie plaatsing.
Ook leuk om zelf te ervaren wat er gebeurt met de muziek zodra je er (iets) galm toevoegd, meerdere keren hebben we allebei opgekeken van het effect wat dat kpn hebben op de diepte van de muziek, dus in plaats van dat alles (zanger/es en instrumenten) op één lijn staat voor de luidsprekers, kan er met een kleine toevoeging een enorme diepgang bewerkstelligt worden, waardoor de instrumenten achter de zanger/es komen of juist andersom.
Wat ook gebeurde was dat nadat het specifieke nummer was 'behandeld', de klanken van bepaalde instrumenten meer gaan zingen, in plaats van een klap van bijvoorbeeld een Xylofoon die snel uitdooft komt er nu een soort vloeiende klank uit dat instrument die blijft 'nazingen'.
Een kleine selectie (war ik een kleine bijdrage aan geleverd heb):
- Muddy Waters
- Illinois Jaquet
- Hugh Masekela
- Laurence Juber & Preston Reed
- Melody Gardot
- Jack Johnson
- Loreena Mc Kennitt
- John Campbell
- Eleanora Mc Evoy
- Marc Berthoumieux
- Marcus Miller
Sommige nummers hiervan zullen verschijnen op de 15e editie en een paar waren duidelijk meer voorbestemd voor de Dynamic Experience 3, maar dat er verrassende muziek op komt te staan is wel zeker, het kon wel eens de beste editie tot nu toe gaan worden (imo
).