Kan je je versterker beter aan laten staan?

Gestart door danny47, april 24, 2012, 23:13:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

danny47

Ik heb een Marantz PM KI Pearl lite , je leest wel eens dat een versterker beter aan kan blijven staan. Wat vinden jullie?

Zweef

Stoc:  Marantz NR1506, PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit:CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM80

Niber

Zodat hij "warm" blijft?
Lijkt me geen meerwaarde hebben...

Sowieso zonde van alle stroom welke je wel verbruikt maar niet gebruikt...
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Zoldar

mwa niet doen. gewoon een CD'tje opzetten en daarna is ie ruim op temperatuur om er voor te gaan zitten.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Jeroen

Er zijn merken waarvan je de apparaten beter aan kunnen laten staan zoals naim, de ruststroom (als je geen muziek afspeelt) die het apparaat verbruikt is hetzelfde als dat een apparaat standby staat (heb ik met laten vertellen) maar bij andere merken lijkt me dit niet nodig die kun je beter uitzetten.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

danny47

Oke, helder allemaal, bedankt voor jullie reacties.
Groet

QuattroNL

Het probleem met steeds uit- en aanzetten is dat alle componenten steeds opwarmen en daarna weer afkoelen. Dit geldt dus ook voor de printplaten met al z'n solderingen (opwarmen=uitzetten, afkoelen =krimpen).
Op de hele lange termijn zou het kunnen zijn dat er solderingen los gaan zitten (haarscheurtjes).

Ook de componenten zijn iets meer onderhevig aan slijtage (weerstanden, elco's), al is dat lang zo erg niet als bij bijv. een auto (vanwege de mechanische componenten).

Het mooist is het als je apparatuur op een constante temperatuur blijft, maarja...
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op april 26, 2012, 12:39:37
Het probleem met steeds uit- en aanzetten is dat alle componenten steeds opwarmen en daarna weer afkoelen. Dit geldt dus ook voor de printplaten met al z'n solderingen (opwarmen=uitzetten, afkoelen =krimpen).
Op de hele lange termijn zou het kunnen zijn dat er solderingen los gaan zitten (haarscheurtjes).

Ook de componenten zijn iets meer onderhevig aan slijtage (weerstanden, elco's), al is dat lang zo erg niet als bij bijv. een auto (vanwege de mechanische componenten).

Het mooist is het als je apparatuur op een constante temperatuur blijft, maarja...

ik zeg ketel op 32 graden constant
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

WilliamB

#8
Ik heb zo`n versterker waar een knop op zit voor een constante temperatuur, maar ik gebruik deze niet.
Volgens mij verbruikt de versterker dan meer.

@QuattroNL Ik heb altijd gedacht dat het niet goed was voor je printplaten om deze altijd op temperatuur te laten staan.
Zo zie je, ben weer wat wijzer geworden.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

vielzweck

#9
Eens heb ik mijn rotel spullen 3 maanden aan laten staan. Ik was zo trots want een echte audiofiel  :wink:
Na drie maanden was ik weer gewoon liefhebber en heb ik het geheel weer netjes uitgezet.  :wink:
De rotelinstalatie heb ik niet meer.
Toen ik eens van mijn zwager een philips mfb instalatie kreeg, zomaar omdat ie er niet mee overweg kon heb ik hem mijn rotelinstalatie kado gedaan  spaarzame bediening (goed voor mijn zwager) missionboxen enz.
Ik had het wel gehad met het analytische geluid.

Ik heb nu alleen nog maar vintagespullen (marantz en philips mfb) die doen het na 30 of 40 jaar nog. 80 procent van mijn spullen is nog nooit in revisie geweest en als er eentje kraakt zet ik een andere aan (bij wijze van spreke dan)

En het geluid? Ach, knoppen zat om het bij te regelen, daar kan een aanknop niet tegen op.  :evil:


Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

QuattroNL

Citaat van: wbrands op april 26, 2012, 13:43:26
@QuattroNL Ik heb altijd gedacht dat het niet goed was voor je printplaten om deze altijd op temperatuur te laten staan.
Zo zie je, ben weer wat wijzer geworden.
Juist die temperatuursschommelingen zijn killing, al heb je het dan over jaaaaren, áls het überhaupt
Ben wel enigszins technisch onderlegd maar wil mezelf zeker geen expert noemen.
Het zou dus best kunnen dat juist het onder spanning laten staan van componenten een ander, negatief, effect heeft.
Hoor dit graag van de experts.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

gewoon om en om gelijk een reden om op de koffie te gaan in Rdam of Cuijk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

cz79

Mijn versterkers staan nagenoeg altijd in standby (stand-by <3 watt), de boel is dan weer lekker op temperatuur na een minuut of 20

211

Alles gaat gewoon uit. Soms wat eerder aan.... :wink:
Zolang je maar geniet....

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.