SR5006 sub aansluiten (lfe vs lft/rgt)

Gestart door GdG, april 05, 2012, 23:55:54

Vorige topic - Volgende topic

GdG

Ik heb de SR5006 inmiddels enkele weken in huis maar heb de aansluiting van de sub nog niet naar wens kunnen afstemmen. Ik gebruik de volgende speakers:

Dali Ikon 5 MK2
Dali Basis 100 (sub)

De sub kan worden aangesloten via de enkelvoudige sub/lfe uitgang of de dubbele lft/rght ingang. Welke aansluiting verdient de voorkeur?

Bij de dubbele aansluiting kan de cross-over via de sub worden ingesteld, heb de indruk dat hiermee het beste (stereo) resulaat wordt verkregen. Hierbij wordt de sub bij het automatisch instellen echter niet gedetecteerd. Bij het later handmatig opvoerenn van de sub kan daarnee Audyssee niet meer worden gebruikt. Vraag is dus hoe belangrijk Audyssee voor de geluidskwaliteit is? Al lees ik daar inderdaad wisselende ervaringen over.

Iemand goede tips?

still life

welkom G,

imho ga je best voor de low-lvl aansluiting oftwel via de pre-out naar je lfe-input op de sub
voor tips bij het inmeten moet je ff zoeken hier, zijn reeds tal van topics voor..

eens deze goed is geïntegreerd, zal die ook meedoen in stereo,
zeker indien je fronts small staan
bij een large setting moet je dan het SW-channel instellen op both of main + lfe

CiteerVraag is dus hoe belangrijk Audyssee voor de geluidskwaliteit is? Al lees ik daar inderdaad wisselende ervaringen over.

tja, het is niet altijd even makkelijk goed in te stellen
& het is ook sterk afhankelijk van hoe je erin staat

het kan in elk geval zeer veel doen & regelt je channels mooi af (basic setup)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

GdG

Ik krijg juist de indruk dat via de low-lvl aansluiting vanaf het ingestelde niveau al het laag naar de sub gaat ipv de speakers. Dit wil ik nu juist voorkomen omdat de speakers op zichzelf een erg mooi laag geven.

De sub dient ter ondersteuning (voor het ruimte effect), vandaar de aansluiting op de lft/rght. Alleen werkt dan het audyssee systeem niet meer.

Gesproken met een audiofiel, deze is sowieso tegen elke vorm van 'dynamic' verbetering omdat de artiest dit dan wel bij het afmixen had meegenomen........

Stadium III

Via de subwoofer pre out naar de LFE ingang
Audyssey goed laten inregelen en dan moet het goedkomen
Audyssey kijkt wel wat de speakers aankunnen en zoekt zo de optimale mix van speakers sub voor de optimale weergave

Verder ff wat verslagen hier op het forum lezen van mensen die audyssey hebben !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Perfect_audio

Citaat van: GdG op april 09, 2012, 10:01:24

Gesproken met een audiofiel, deze is sowieso tegen elke vorm van 'dynamic' verbetering omdat de artiest dit dan wel bij het afmixen had meegenomen........

Oh ja? En hoe weet de artiest hoe het er bij de mensen thuis uit ziet? Welke apparatuur heeft men? En hoe is de invloed van de kamerakoestiek?
En heeft die audiofiel met de artiest(en) gesproken?
Dogma's noemen we dat.

ron

Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.