Voorversterkers

Gestart door erik1950, maart 30, 2012, 07:43:12

Vorige topic - Volgende topic

erik1950

Ik heb nog nooit met voorversterkers gewerkt , hoe gebruikt je dat, samen met een eindversterker denk ik, maar kan je dat gebruiken met een gewone versterker of moet dat een eindversterker zijn,   de meeste versterkers zijn toch geïntegreerde versterkers , kunnen  de twee ook solitair spelen en spelen ze samen beter dan een geïntegreerde versterker

thepioneer

Een voorversterker is het gedeelte waarmee je je ingang selecteerd, volume harder zet en evt bas en balans aanpast. Meer doet hij eigenlijk niet.

De eindversterker versterkt het signaal wat hij binnen krijgt en stuurt het door naar de luidsprekers.

Als je een geintregeerde versterker hebt dan zit dat dus in een behuizing. Op zich heel handig dus. Het voordeel van een voorversterker i.c.m. een eindversterker is dat je ze ook van verschillende merken kunt gebruiken/combineren om het geluid te creeeren wat je graag zou willen hebben.

Het nadeel is weer dat je een extra set kabels nodig bent. Zelf draai ik met een voorversterker en 2 eindversterkers en dat bevalt me prima.

Als je een geintregeerde versterker hebt moet er een schakelaar op zitten om hem te kunnen gebruiken als alleen eindversterker. Maar de meeste versterkers hebben dat helaas niet.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

SB_Marantz

Citaat van: thepioneer op maart 30, 2012, 08:16:24
Een voorversterker is het gedeelte waarmee je je ingang selecteerd, volume harder zet en evt bas en balans aanpast. Meer doet hij eigenlijk niet.

Je stelt het hier wel heel erg simpel als of het niets voorstelt.
Een preamp sectie zit ingewikkelder in elkaar dan een eindtrap.

Je hebt te maken met verschillende versterkende trappen zoals de times ten , tone circuit, waar ook een stuk gain in zit, een phono trap met RIAA curve enz.

Citeer

Als je een geintregeerde versterker hebt moet er een schakelaar op zitten om hem te kunnen gebruiken als alleen eindversterker. Maar de meeste versterkers hebben dat helaas niet.

Een schakelaar kan, maar die koppelt de pre out/main in los.

Soms zijn deze met brugjes verbonden en soms ook helemaal niet.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

laten we het niet te moeilijk maken voor een simpele vraag  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Hier wordt het wat lastiger om simpel te antwoorden JJ.  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zoldar

denk dat de meeste de invloed van een pre sectie onderschatten.

Mijn oude Yamaha Pre/pro ('98) maakte er een potje van. Maakte niet echt veel uit wat je er als EV achter hing. Het was weinig transparant en helder geluid. Hoe anders met de nieuwe onkyo en graaf.

Ik ben niet zo technisch onderlegd maar denk dat het pre gedeelte van een integrated voor een groot deel het geluid bepaalt en niet alleen een doorgeefluik is.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

thepioneer

Ik onderschat het ook absoluut niet. Ik reageer met een simpel antwoord omdat het een basis vraag is. Als je dan heel technisch antwoord dan kan er alleen maar meer verwarring ontstaan.

Ik ben mij heel erg bewust van de functie van een voorversterker. Ik heb daarom meerder optie's geprobeerd.

Voortrap van mijn toen nog aanwezige pm8003
Cambridge audio van Wimpeu beluisterd hier,
Een rotel voorversterker geprobeerd
Een vincent sa-93 geprobeerd om vervolgens bij mijn meridian g02 uit te komen. Die geeft een veel mooier geluid als al die anderen in mijn set. Veel meer gecontroleerd en veel meer detail

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

SB_Marantz

Wil ik nog aan toevoegen dat een preamp het feitelijk veel makkelijk dan een eindversterker heeft en wel omdat deze niets met een luidspreker (var. imp.) van doen heeft en dus alleen met een ingangs impedantie. (vaste waarde)

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erik1950

Bedank allemaal ik heb zo een  beetje een idee van wat het voorstelt

kdt

Goede geintegreerde versterker bestaat uit pre-amp en (2) eindtrappen. Door deze los te koppelen (dus alles apart te hebben) bestaat inderdaad de mogelijkheid om te kiezen tussen diverse merken.
Echter, volgens mij is een goede vuistregel dat wanneer de weergevers ver van af de versterker staan het wenselijk zou zijn om aparte eindversterkers te gaan gebruiken om zo de luidsprekerkabels zo kort mogelijk te houden (de einversterker bij de weergevers plaatsen). De lengte van de interlink tussen pre en power maakt m.i. niet zoveel uit (wel de kwaliteit uiteraard).
Een en ander is uiteraard ook een kewestie: wat mag het allemaal kosten  :wink:.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

erik1950

Ja dat zal uiteraard zijn prijs kennen

211

Heel simpel uitgelegd....Voor het geheel van een versterker heb je :

• een ingang selectie nodig
  • een algemeen voorversterker deel
  • een voorversterker deel voor hele "zwakke" ingangssignalen als een draaitafel element
  • een voorversterker/converter deel voor het omzetten van digitale naar analoge signalen
  • Volume regeling
  • toon regeling
  • andere filters of effecten

Als je je als audio signaal door deze brei hebt geworsteld kom je bij de eindversterker (één voor elk kanaal) voor wat extra anabolen en wordt je richting luidspreker gestuurd...
Heel simpel gezegd, want de ontwerpen van moderne versterkers kennen in de realisatie vele varianten...

Bij een versterker van gematigd vermogen is dat allemaal nog wel in één kastje te proppen met als nadeel wat extra inteferentie maar als voordeel lekkere korte signaallijnen.

Maar stel dat die laatste stap in de keten, de eindversterkers, wat groter moeten. Stel 300Watt per kanaal of meer. Dat betekend dikke voedingen, grote koelblokken, veel warmte... en dat is weer wat lastiger onder te brengen in de standaard schoenendoos...

Splits het geheel in een apart voorversterker deel (met alle toeters en bellen voor DAC, volume, toon, selectie, effecten, etc, etc) en één of meerdere doosjes voor het eindversterker deel en het geheel kan je lekker stapelen.
Staat nog stoer ook...

De extra ontwerp- en productiekosten zijn evident...
Zolang je maar geniet....

211

Citaat van: kdt op april 01, 2012, 11:39:43
Echter, volgens mij is een goede vuistregel dat wanneer de weergevers ver van af de versterker staan het wenselijk zou zijn om aparte eindversterkers te gaan gebruiken om zo de luidsprekerkabels zo kort mogelijk te houden (de einversterker bij de weergevers plaatsen). De lengte van de interlink tussen pre en power maakt m.i. niet zoveel uit (wel de kwaliteit uiteraard).
Daar zijn de meningen over verdeeld :
het ene kamp roept : korte interlinks (vanwege zwakke signalen) en lange LS kabels
het andere kamp roept  : Lange interlinks en korte LS kabels (vanwege verliezen en LF bijwerkingen)
Zolang je maar geniet....

kdt

Lange(re) LS-kabels zijn sowieso uit den boze, en voor lange(re) interlinks geldt dat minder. Zijn het erg lange interlinks kun je altijd ook de gebalanceerde uitvoeringen nemen.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject