Marantz PM-80 vreemd probleem

Gestart door Gijsb, maart 16, 2012, 12:14:57

Vorige topic - Volgende topic

Gijsb

Beste mensen,

Ik beschouw mezelf niet echt als een Hi-fi afficionado (was daarom voorheen geen lid van dit forum) maar ben wel al 15 jaar Marantz gebruiker (versterkers en cd-spelers). Ik zit nu echter met een probleem waar ik alleen niet uit kom waarbij ik eenieder ZEER dankbaar zou zijn voor bruikbaar advies.

Mijn probleem:

Na het inschakelen van mijn PM-80 krijg ik na 5 of 15 minuten of na langere tijd een vreemd steeds luider wordend gerommel wat voornamelijk uit de rechter speaker lijkt te komen. het gerommel wordt al gauw zo luid dat ik de versterker uit moet zetten. Als ik tijdens het rommelen van kanaal (cd, aux) wissel verandert er niets. Als ik source-direct of andere knoppen indruk gebeurt er ook niets. Het gerommel stopt alleen wanneer ik de speakergroep knop uitdruk. Het probleem doet zich zowel voor wanneer ik mijn twee speakers aansluit op speakergoep 1 als speakergroep 2.

Mijn speakers zijn 2 stuks JBL LX-750 4 ohm die voor zover mij bekend goed functioneren. Heb helaas geen andere versterker om dit te kunnen controleren.

De PM-80 staat nu bij een reparateur waar we er echter niet in slagen het probleem te reproduceren. Maw: hij heeft daar de hele dag aan gestaan zonder dat het probleem zich voordeed.

Heeft iemand na het bovenstaande te hebben gelezen enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zou al heel dankbaar zijn als ik alleen al uit zou kunnen sluiten of het uberhaupt wel aan mijn PM-80 ligt, of dat ik de oorzaak elders zou moeten zoeken (speakers, snoeren, input?) .

Zeer veel dank bij voorbaat!
Gijs

Gijsb

Bij nader inzien had dit onderwerp denk ik beter bij de sectie Techniek geplaats kunnen worden. Mijn excuses.

SB_Marantz

Dag Gijs,

Ik vermoed een hoop gescheurde soldeerverbindingen of een lekkende transistor als dan niet in combinatie met een oxidatie probleem in de driver trapjes.

Soms moet je dergelijke klachten echt lang onderzoeken alvorens erachter te komen waar het probleem daadwerkelijk zit.

Alles vervangen is onzin.

Ook kan het probleem in de voltage amp zitten.

Maar goed, ook ik heb geen glazen bol en zou het apparaat moeten zien.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

probleem zit  hem duidelijk in de  STK module.  :roll:  Dit komt vaak voor bij PM80.
Als je verder in het techniek board  kijk zul je ene hoop topic's vinden omtrent de PM80 en dergelijke versies.

Reviseer de Pm80 ook gelijk!.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Dat kan maar hoeft niet.

Die dingen kosten geen drol en zijn makkelijk te vervangen dus mocht je het zelf willen proberen.......
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

na  15 min, en dan pas  geritsel. Dat moet  een transistor zijn waarvan de vervuil lagen aan het rommelen zijn.

SB_Marantz

My thought's exactly..........geloof dat de glazen bol toch redelijk werkt.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

En Gijs?

Kun je wat met deze adviezen?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Gijsb

Veel dank voor deze reacties. Even een kleine geschiedenis:

Ik heb de PM-80 naar de reparateur gebracht met 2 klachten: 1) Zoals hierboven beschreven 2) een ander probleem met rechterkanaal (lijkend op iets wat ik ook op het forum ben tegengekomen). Ik heb de versterker teruggekregen met probleem 2) verholpen maar met probleem 1) dus nog steeds niet. (factuur vermeldt 2 relais, 3 condensators, + schoonmaak)

Het punt is dat we het probleem niet kunnen reproduceren bij de reparateur, en hij daardoor zegt niets te kunnen doen. Daardoor blijft bij mij de vraag of het ook niet iets anders zou kunnen zijn. Wat jullie? Als het probleem is wat jullie denken wat het is, is dat dan een kostbaar verhaal om te repareren?

Nog iets anders trouwens: hoe behoort volgens jullie bij de PM-80 de volumeknop te werken: met de klok mee harder, of met de klok mee zachter? Heb de indruk dat er iets is omgedraaid hier bij de reparatie maar weet het niet zeker.

Bij voorbaat veel dank.

JohnWx

Citaat van: Gijsb op maart 16, 2012, 16:11:52
Veel dank voor deze reacties. Even een kleine geschiedenis:

Ik heb de PM-80 naar de reparateur gebracht met 2 klachten: 1) Zoals hierboven beschreven 2) een ander probleem met rechterkanaal (lijkend op iets wat ik ook op het forum ben tegengekomen). Ik heb de versterker teruggekregen met probleem 2) verholpen maar met probleem 1) dus nog steeds niet. (factuur vermeldt 2 relais, 3 condensators, + schoonmaak)

Het punt is dat we het probleem niet kunnen reproduceren bij de reparateur, en hij daardoor zegt niets te kunnen doen. Daardoor blijft bij mij de vraag of het ook niet iets anders zou kunnen zijn. Wat jullie? Als het probleem is wat jullie denken wat het is, is dat dan een kostbaar verhaal om te repareren?

Nog iets anders trouwens: hoe behoort volgens jullie bij de PM-80 de volumeknop te werken: met de klok mee harder, of met de klok mee zachter? Heb de indruk dat er iets is omgedraaid hier bij de reparatie maar weet het niet zeker.

Bij voorbaat veel dank.

altijd klok mee is harder als het niet zo is gauw een klacht bij de reperateur melden en je geld terug halen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pietjepc

Heb je het probleem bij elke bron die je er op aansluit? Ben geen techneut, maar probeer gewoon even mee te denken...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Exxar

Heel vreed.

Als ik iets ter herstelling ergens binnenbreng, dan verwacht ik wel een hersteld toestel terug te krijgen. Misschien dat je maar eens terug moet gaan?

Maar je zegt dat je het gerommel niet kon reproduceren bij die hersteller? Heb je je luidsprekers al eens omgekeerd aangesloten, dwz de linker aan de rechter versterkeruitgang en de rechter aan de linker versterkeruitgang? Verplaatste het probleem zich ook of bleef het gelijk?

En ik denk dat je hier op't forum ook al wel gezien en gelezen hebt dat er bij de revisie van een oudere versterker wel net iets meer nodig is dan 3 condensators en 2 relais...

SB_Marantz

Gewoon aan de scope hangen dat ding en de technische staat bekijken, ben je er relatief snel achter.

Ik geloof niet dat ik er met mijn eerdere diagnose ver naast zit.  clown1
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ik weet niet  wat ik allemaal lees, maar men  heeft weer  aardig  zitten  beunhazen  in die  Pm80  nopompom

mountainbiker

Alle oude elco's standaard vervangen (geen Elna!!!) en niet eens de moeite nemen om door te meten.Nieuwe stk module met extra koeling en alle printbindingen doorsolderen.Transistors even doormeten en zonnodig vervangen. Er zijn enkele reparateurs op dit forum zoals Hal9000 die jarenlange ervaring hebben met dit model mischien zou je daar eens contact mee kunnen opnemen.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE