De perfecte 7.1 speakers voor Marantz SR5004

Gestart door paddyboy1987, februari 17, 2012, 13:09:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

paddyboy1987

Ik heb nu al een tijdje mijn marants sr5004, maar met een heel ''cheap'' 7.1 setje eraan. Ik wil in fases de speakers vervangen totdat ik de ''perfecte'' 7.1 heb. Ik denk te beginnen bij de FRONT of de CENTER, vervolgens de twee achter speakers en dan de twee midden speakers, en last but least the isub.

Ik woon in een flat met een woonkamer van 7 bij 5 meter. En zit 5 meter van de TV. Ik zat te denken om zuilen te nemen omdat je daarmee de beste klanken krijgt, ( heb ik mij laten vertellen.) De prijsklasse ligt circa 500eu per speaker, het mag een beetje hoger eventueel maar dit is de richtprijs.

Ik weet dat het zeer persoonlijk is welke speaker het beste matcht, maar om een richting aan te geven welke speaker aan te raden zijn voor films en concerten wil ik graag jullie mening horen.

Dus 1 keer concreet:

- Nieuwe 7.1 set, te beginnen bij FRONT of CENTER.
- Prijs +- 500,- per speaker
- woonkamer 7x5m
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

WilliamB

Ik heb zelf erg goede ervaring met KEFQ serie,
Deze zitten ongeveer op die prijs.

Toch is klank erg persoonlijk, en moet je ze eerst beluisteren.

Veel succes verder.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cadfael

Er bestaat een beetje een misverstand over de zijspeakers.
Men denk nl dat je met 5.1 front, center en achterspeakers hebt, maar die laatste zijn juist zijspeakers.
Bij 7.1 komen er pas speakers achter bij.

dus (denk ik) zou je beter eerst je zijspeakers kunnen vervangen en dan pas achter.

Voor zij en achter kun je prima boekenplankspeakers gebruiken, volgens mij zijn er niet veel die hier ook zuilen voor hebben. Kom je ook iets goedkoper uit en kun je dat geld in je fronts en sub steken.



SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

Audiotic

Kijk eens bij Nubert (www.nubert.de). Zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

i-DSI

Citaat van: paddyboy1987 op februari 17, 2012, 13:09:06
Ik zat te denken om zuilen te nemen omdat je daarmee de beste klanken krijgt, ( heb ik mij laten vertellen.) De prijsklasse ligt circa 500eu per speaker, het mag een beetje hoger eventueel maar dit is de richtprijs.
Beste Paddyboy,
Ik zou niet al te hard luisteren naar wat 'ze' je vertellen. Zoals hierboven reeds geschreven werd: 'beste' geluid is heel persoonlijk. Mijn advies: 
- Als je op 500 euro/speaker rekent (gemiddeld?) zou ik toch wel iets meer voor de fronts overhebben. Deze twee gaan misschien wel heel veel meer spelen bij gewoon stereoweergave.
- Een zuilmodel gaat niet per definitie beter presteren dan een bookshelf.  En als je toch een sub gaat aanschaffen: die zorgt voor (veel) laag dus daar hoef je 't ook niet voor te doen.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Marvin

http://link.marktplaats.nl/531285065

Subwoofer erbij zoeken en eventueel nog wat bijpassende zuilen en je hebt een prachtige 7.1 installatie staan.
Zo zou er nog een subwoofer bij moeten en je hebt een geweldige 5.1 installatie.



paddyboy1987

Super voor de reacties.

Het is erg moeilijk door de hoeveelheid keuzes, maar ik wil gewoon zeker weten dat ik in mijn categorie de beste prijs/kwaliteit verhouding heb. Gister in een audiozaak geweest en heb daar Klipsch beluisterd, deze vond ik erg mooi door zijn zuivere toon en hoge tonen( bij een gitaar cd). Deze kost 399eu per speaker. Wat ik mij afvraag, wat maakt een speaker van 1000eu per stuk nou anders. De detaillering, de levensduur?
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Marvin

Gebruikte materialen staat voorop.
Je kan spaanplaat gebruiken maar ook mdf, beter is een combinatie van materialen.
Je kan wc rolletjes tot pulp maken en je conus er van persen maar je zou ook een hele studie vooraf kunnen doen om te ondervinden welk papier mengsel het stijfst en tevens ligt is.

Je kan een koelkast magneet gebruiken, maar beter zal het zijn wanneer je iets hoogwaardiger materiaal gebruikt.

Je kan een filter in elkaar plempen van een tientje en op hoop van zegen goed geluid krijgen, je zou ook vele luister testen kunnen ondergaan om te oordelen welk filter component  wat doet me het geluid.

Je kan voor de drivers standaard dingen inkopen, ook zou je ze zelf kunnen fabriceren zodat de parameters geheel kloppen met de kast waar ze ingebouwd worden...


Etc etc,.....



Cadfael

Citaat van: paddyboy1987 op februari 17, 2012, 14:47:34
Super voor de reacties.

Het is erg moeilijk door de hoeveelheid keuzes, maar ik wil gewoon zeker weten dat ik in mijn categorie de beste prijs/kwaliteit verhouding heb. Gister in een audiozaak geweest en heb daar Klipsch beluisterd, deze vond ik erg mooi door zijn zuivere toon en hoge tonen( bij een gitaar cd). Deze kost 399eu per speaker. Wat ik mij afvraag, wat maakt een speaker van 1000eu per stuk nou anders. De detaillering, de levensduur?

Ik zou niet teveel op die manier denken, want anders heb je altijd het idee dat het beter kan... en dan blijf je bezig met of wat je hebt wel het beste is, en die tijd kan je beter besteden aan lekker luisteren en genieten van je spullen.

Ik zou er wel rustig de tijd voor nemen en veel gaan luisteren en vergelijken, dan krijg je ook meer ervaring en krijg je een beter beeld van wat je mooi vind.
Het is leuk als de ene zegt die speaker geeft hogere tonen beter weer, maar als je dat zelf niet ervaart dan zegt dat ook weinig.

het zijn vooral de materialen die het duurder maken, maar zoals bij zoveel spul denk ik ook wel voor een gedeelte de naam die erop staat.
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

paddyboy1987

Marvin ik begrijp je punt :wink:

Ja ik ga gewoon veel luisteren en dan op mijn gevoel afgaan wat het mooiste klinkt. Ik laat het weten als ik besloten heb welke! En zijn er nog do's en don't bij het zoeken van een speaker?
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Marvin

Hoeft overigens geen garantie te zijn voor beter geluid.

Maar dat is met alles natuurlijk het geval, prijs zegt gelukkig niet altijd alles.
Voor 400€ per stuk kan je al een heel fijn klinkende luidspreker bouwen.
Voor minder trouwens ook..... ;)



JohnWx

Ik zou voor dat geld een SR7005 kopen en van de rest goed naar 2de hands speakers kijken


succes met je beslising
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Cadfael

Zelf muziek meenemen is wel een must, want muziek die je kent kun je beter beoordelen.
Neem wat verschillende soorten muziek mee, vaak zijn een paar cd'tjes wel genoeg heb ik ervaren, want anders moet je weer teveel vergelijken...

En schrijf je bevindingen op, want na een paar uurtjes intensief luisteren ben je behoorlijk gaar en dan ga je dingen door elkaar halen en vergeten.

En als je een keer bent geweest, is het handig om de speakers die je het beste bevielen nog een keer te beluisteren op een andere dag (evt met weer anderen ernaast ter vergelijk). Want vaak klinkt het toch weer anders als je er een tweede keer naar luistert.
Het is soms net als met een huis, bij de tweede bezichtiging gaan er een hoop andere dingen opvallen :)
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

JohnWx

Citaat van: Cadfael op februari 17, 2012, 16:23:18
Zelf muziek meenemen is wel een must, want muziek die je kent kun je beter beoordelen.
Neem wat verschillende soorten muziek mee, vaak zijn een paar cd'tjes wel genoeg heb ik ervaren, want anders moet je weer teveel vergelijken...

En schrijf je bevindingen op, want na een paar uurtjes intensief luisteren ben je behoorlijk gaar en dan ga je dingen door elkaar halen en vergeten.

En als je een keer bent geweest, is het handig om de speakers die je het beste bevielen nog een keer te beluisteren op een andere dag (evt met weer anderen ernaast ter vergelijk). Want vaak klinkt het toch weer anders als je er een tweede keer naar luistert.
Het is soms net als met een huis, bij de tweede bezichtiging gaan er een hoop andere dingen opvallen :)

+1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

i-DSI

Citaat van: paddyboy1987 op februari 17, 2012, 14:47:34
...399eu per speaker. Wat ik mij afvraag, wat maakt een speaker van 1000eu per stuk nou anders. De detaillering, de levensduur?
...de 'totaalervaring'.  Ik heb al heel wat speakers gehad de laatste 15 jaar. En nog steeds wat in huis staan gaande van 200 euro/paar tot ver boven 1000 euro/paar (eigenlijk tot net geen 2000). Goedkopere exemplaren klinken verre van slecht. En ook ik heb jaren kunnen genieten van speakers van enkele honderden euro's. Voor mij persoonlijk bieden mijn duurdere exemplaren het 'live'-gevoel, kippevelmoment, fascinatie, ....  Dat gaat heus niet over 'detail' alleen.  Want goedkope dingen kunnen ook best aardig gedetailleerd klinken.
Don'ts als je gaat luisteren: onder de indruk zijn van speakers die veel laag en veel hoog geven en je daardoor positief gaan opvallen.  Dat zijn valkuilen.
Do's: neem zeker muziek mee ZONDER veel laag of hoog maar met zoveel mogelijk puur stemgeluid.  En luister dan zonder de prijs te kennen eens naar een reeksje speakers. Zowel vloerstaand als zuil.
Als je vergelijkt tussen twee modellen: begin tussen het overschakelen telkens terug van op volume '0' om te vermijden dat de luidst klinkende het best zou scoren.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1