Ik heb al vaker op dit forum mijn ongenoegen geuit over de stereokwaliteiten van mijn SR6004. Nadat ik mijn SR6004 had opgeblazen (
zie voor de oorzaak hier) istie ter reparatie naar Elst gegaan. Ik had meteen aangegeven dat de geluidskwaliteit niet best was. In Pure of Source Direct was het geluid al helemaal plat, en de bas totaal verdwenen. Na reparatie was alles weer een stuk frisser. In Direct-modus ook weer goed genietbaar, inderdaad ietsjes beter dan zonder Source Direct.
Nadat ik echter eergister Audyssey opnieuw had ingesteld was ik weer terug bij af. Mèt Audyssey was het alsof er een loudnessknop was ingedrukt met overdreven benadrukking op alle frequenties. Klinkt eventjes lekker vol, maar na 5 minuten erg vermoeiend. En met een bassline zoals die van Waylon - Jealousy (
Spotifylink) was het één flinke boembas. De Adèle Live bluray was ook erg vermoeiend in surroundmodus met Audyssey.
Het idiote is echter dat ook de geluidskwaliteit in Pure of Source Direct weer belabberd was. Dit zou in principe niets uit moeten maken, aangezien alle processing dan wordt gebypassed. Maar toch, zò veel slechter is niet te missen. Alle bas verdween, en het geluid bleef aan de speaker plakken. Gelukkig had ik voordat ik Audyssey had ingeregeld de instellingen opgeslagen. Nadat ik die had teruggezet was alles weer goed, dus nu maar handmatig de surroundspeakerinstellingen afregelen. De verbetering in geluid had dus niets met de reparatie te maken, maar met het feit dat de SR6004 naar fabrieksinstellingen was gereset helaas.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Zijn er meer mensen met deze ervaring?