actieve subwoofer aansluiten op de Marantz PM-KI Pearl Lite

Gestart door Moste400, februari 02, 2012, 23:34:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moste400

Beste forumleden,

ik zou graag willen weten of ik een active subwoofer aan kan sluiten op mijn Marantz PM-KI Pearl Lite
achterop de versterker zit een PRE OUT aansluiting.

alvast bedankt.

Niber

Dat kan...
Volgens mij sowieso op de pre out. Voor muziek schijnt "high level" mooier te zijn..
Waarom weet ik niet, heb het ook maar van horen zeggen.  clown1
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Moste400

Ik moet het wel zeker weten of het kan, want het zou zonde zijn als de versterker kapot gaat.

Vlearmoes

Een active sub kan nooit niet op een pre uit  :no:

Je zult de sub high-level moeten aansluiten op/bij de luidsprekers
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

pameijer

Citaat van: Vlearmoes op februari 03, 2012, 07:20:25
Een active sub kan nooit niet op een pre uit  :no:

Je zult de sub high-level moeten aansluiten op/bij de luidsprekers

Niet om de TS gek te maken, maar volgens mij moet de sub juist wel op de pre-out als hij actief is , anders zou je dubbel gaan versterken. Highlevel heeft te maken met waar de filtering van de X-over plaatsvindt, in de sub of in de receiver, bij highlevel krijgt de sub het volledige signaal, dus ook de hoge tonen, en filtert zelf aan de hand van de instelling op de achterkant van de sub welk frequentiespectrum hij weergeeft.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

cz79

Doe je het gewoon lekker allebei (bij REL en BK en MJ Acoustics is dt geen enkel probleem), kun je daarna kijken wat je het prettigst vindt klinken

Perfect_audio

Laat ik ook nog een duit in het zakje doen.
Een sub kun je vaak op drie manieren aansluiten: LFE, Li+Re low level, en Li+Re high level.
1- LFE: dit gebruik je als je (voor)versterker een LFE-uitgang heeft. De meeste av-receivers hebben dat en dan maak je tevens gebruik van het basmanagement van de av-receiver. Dit is de beste aansluiting voor surround. De LFE-aansluiting gaat buiten de controls van de sub om (behalve level).
2- Li+Re low level: hiervan maak je gebruik als je bijvoorbeeld een geïntegreerde versterker hebt met Li+Re pre out zoals de starter van dit topic (Moste400). Zijn versterker heeft geen basmanagement en dus gebruik je de controls op de sub (level, phase, crossover) om de sub te integreren in het muziekbeeld.
3-Li+Re high level: dit gebruik je als je geen pre out op je versterker hebt. Je maakt een aansluiting van de speaker terminals naar deze ingang op de sub (dus parallel aan de luidsprekers). Achter deze high level aansluiting op de sub zit een verzwakker (weerstandsnetwerk) om het signaal terug te brengen naar lijn niveau (zie verder optie 2). Deze ingang heeft een relatief hoge weerstand en vraagt weinig vermogen.
Als je een A-B-aansluiting hebt op de versterker, dan kun je de aansluiitng voor de sub op de B-aansluiting zetten. Zo kun je dan het gebruik van de sub aan- en uitschakelen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

pameijer

Citaat van: Perfect_audio op februari 03, 2012, 09:26:04
Als je een A-B-aansluiting hebt op de versterker, dan kun je de aansluiitng voor de sub op de B-aansluiting zetten. Zo kun je dan het gebruik van de sub aan- en uitschakelen.

En deze optie is dus prima voor de TS!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Citaat van: Moste400 op februari 02, 2012, 23:34:52
Beste forumleden,

ik zou graag willen weten of ik een active subwoofer aan kan sluiten op mijn Marantz PM-KI Pearl Lite
achterop de versterker zit een PRE OUT aansluiting.

alvast bedankt.
Dat gaat prima, mits de subwoofer zelf een high-level /line-in bezit (zijnde niet de lfe).

cz79

Ik kan me vergissen maar een High level aansluiten op de pre-out?  :no:

Ik zou de sub, als je hem toch voor muziek gaat gebruiken, lekker aansluiten via High-level, dan staat deze dus parallel aan je voorluidsprekers en regele je de crossover en het volume en fase lekker met de sub zelf.

xander32

Citaat van: cz79 op februari 03, 2012, 11:21:50
Ik kan me vergissen maar een High level aansluiten op de pre-out?  :no:

Ik zou de sub, als je hem toch voor muziek gaat gebruiken, lekker aansluiten via High-level, dan staat deze dus parallel aan je voorluidsprekers en regele je de crossover en het volume en fase lekker met de sub zelf.
Meest aanbevolen aansluiting in een stereo-opstelling is die van pre-out versterker naar pre-in van de sub middels een (stereo) ic (rca >>> rca).

cz79

Ja dat begrijp ik omdat dat doorgaans in een HT set voor de .1 wordt gebruikt, maar als je je set op Pure Direct heb staan (stereo) dan werd er in mijn geval geen signaal via de pre-out gestuurd. De enige optie was om de sub high-level aan te sluiten zodat deze altijd het signaal van de fronts meepakt.

Als je hem op de pre-out zet van de AMP dan is dat dus LFE of low-level, als je de sub aansluit via de spekaerterminals of Neutrik Speakon ingang (op de sub) dan is dat High-level

xander32

Citaat van: cz79 op februari 03, 2012, 13:41:00
Ja dat begrijp ik omdat dat doorgaans in een HT set voor de .1 wordt gebruikt, maar als je je set op Pure Direct heb staan (stereo) dan werd er in mijn geval geen signaal via de pre-out gestuurd. De enige optie was om de sub high-level aan te sluiten zodat deze altijd het signaal van de fronts meepakt.

Als je hem op de pre-out zet van de AMP dan is dat dus LFE of low-level, als je de sub aansluit via de spekaerterminals of Neutrik Speakon ingang (op de sub) dan is dat High-level
Klopt  :yes:.

cz79