Wel of niet een subwoofer overwegen ?

Gestart door Paul, juni 24, 2007, 15:56:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom

Citaat van: Maurice op juni 24, 2007, 20:14:00
Citaat van: thom op juni 24, 2007, 17:07:10
Citaat van: Stadium III op juni 24, 2007, 16:59:01
leuk die sub thom maar als je toch bij klipsch wilt blijven pak dan de ksw 12

Stadium III
waarom hij heeft minder vermogen, en qua hz is die ook een heel klein beetje minder, waarom zouw jij voor de ksw gaan dan???
Vermogen is een overrated kenmerk, zegt er namelijk niets over hoe de sub klinkt.
Marquant maakt bijvoorbeeld ook 400 watt amps, maar die kunnen echt geen fatsoenlijke speaker aansturen.
weet ik, maar als je een grotere woofer neem van de ksw 12 die 100 watt levert, en anders een kleinere woofer heb van 400 watt. denk ik dat de kleine woofer beter is omdat die met meer wat sneller kan reageren. en de grotere meer lucht moet verplaatsen met minder vermogen.

Paul

Citaat van: Maurice op juni 24, 2007, 20:13:03
Ik denk dat een sub zeker een goede aanvulling kan geven.
Paul. je moet denk ik vooral afwegen waar je de sub voornamelijk voor gaat gebruiken, is dat voor muziek of voor films. Beiden stellen namelijk andere eisen aan een sub.
Indien muziek, kies dan een sub met een kleinere woofer met veel afstelmogelijkheden.
Indien films, kies dan een sub met een wat grotere woofer. Die zal meer druk kunnen zetten, mag wat bombastischer klinken.

Het gaat vooral om muziek.
De grootte van de van de luisterruimte is 5.5 x 4 mtr.

Muziek keuze is pop / jazz / symphonische en af en toe klassieke muziek.
Vooral geen heavy metal, punk of andere hoofdpijnmuziek
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Wat is dat toch met het sneller reageren van een woofer  :? :?

Om de setup te voorzien van beter sublaag kan je het beste eerst naar je main speakers kijken,in het geval van Paul zijn speakers daar zitten per box 2x20cm  woofers in ,dus zijn ruimte word al door 4x20cm woofers van laag voorzien 8-),je maakt mij niet wijs dat een subwoofer met een enkele 20cm of 25cm woofer in een zoals in de meeste gevallen sprake van is in een kleine behuizing dan nog wat kan toevoegen :roll: :|
In het geval van een 25cm in een optimale behuizing ,dus een hele grote behuizing a la Rel stadium of de sub zoals Maurice nu gebruikt (extreem lange slag woofer in een forse gesloten behuizing) kan het wel iets toevoegen,maar dat hangt nogmaals af vd gebruike stereo speakers.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

Citaat van: Marco op juni 25, 2007, 10:55:26
Wat is dat toch met het sneller reageren van een woofer  :? :?

Om de setup te voorzien van beter sublaag kan je het beste eerst naar je main speakers kijken,in het geval van Paul zijn speakers daar zitten per box 2x20cm  woofers in ,dus zijn ruimte word al door 4x20cm woofers van laag voorzien 8-),je maakt mij niet wijs dat een subwoofer met een enkele 20cm of 25cm woofer in een zoals in de meeste gevallen sprake van is in een kleine behuizing dan nog wat kan toevoegen :roll: :|
In het geval van een 25cm in een optimale behuizing ,dus een hele grote behuizing a la Rel stadium of de sub zoals Maurice nu gebruikt (extreem lange slag woofer in een forse gesloten behuizing) kan het wel iets toevoegen,maar dat hangt nogmaals af vd gebruike stereo speakers.

greetz Marco
je moet niet vergeten dat een gewoone woofer hiero 4x 20cm heel wat anders is dan een sub-woofer. het aantal hz dat die haalt is heel anders. en ookal is die ook 20cm weet ik zeker dat het heel anders is dan de 20cm woofers uit de klip's

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

Citaat van: Marco op juni 25, 2007, 16:20:37
Wat is het verschil dan?
dat een sub woofer veel lager kan komen dan een gewoone woofer, de klip's gaan tot 37hz en een sub gaat vaak wel rond te 25hz.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Citaat van: Marco op juni 26, 2007, 00:39:46
25 Hz -24db zeker  :-D

Met andere woorden:

Een sub geeft verbetering maar dan is een rel een betere investering gezien de behuizing en omdat deze lager in frequentie kan (vanaf 21Hz) en meer instelmogelijkheden heeft .
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom

Citaat van: Paul op juni 26, 2007, 11:01:47
Citaat van: Marco op juni 26, 2007, 00:39:46
25 Hz -24db zeker  :-D

Met andere woorden:

Een sub geeft verbetering maar dan is een rel een betere investering gezien de behuizing en omdat deze lager in frequentie kan (vanaf 21Hz) en meer instelmogelijkheden heeft .

rel is natuurlijk het subwoofer merk dat goed is in muziek en film, dus als ik jouw was en je hebt de mogelijkhied zouw ik voor een rel gaan ja

TurboMarco

Het is simpel,een woofer in een grote behuizing gaat dieper in het laag dan in een kleine behuizing.

En de Rel's uit de ST serie zitten allemaal in een grote behuizing,de Q series (die doorgaans in kleine kistjes zitten) kunnen dan ook niet tippen aan de ST series.

Zon Stadium past mij ook wel !!!  HB HB
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

paul

wil je hem voornamelijk voor muziek of voor film's???

TurboMarco

Ik denk beide want hij heeft een multichannel receiver  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

Citaat van: Marco op juni 26, 2007, 13:09:35
Ik denk beide want hij heeft een multichannel receiver  :-)
ja dat snap ik ook nog wel, maar waarom overweeg je een sub te nemen kom je tekort in film of muziek??

Maurice

Citaat van: thom op juni 26, 2007, 13:08:10
paul

wil je hem voornamelijk voor muziek of voor film's???
Bovenaan geeft Paul al antwoord  :wink:
Muziek dus.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thom

Citaat van: Maurice op juni 26, 2007, 15:46:13
Bovenaan geeft Paul al antwoord  :wink:
Muziek dus.
shit nouw heb je me :-P, ja dan zouw ik voor een dichte kast gaan :wink:, of een wat kleinere sub-woofer