Crossover SR7400

Gestart door Rob G, juni 20, 2007, 20:51:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob G

Sinds kort heb ik een dB-meter en ben ik begonnen met het opnieuw afregelen van mijn speakers. Mijn idee was om de juiste cross-over instelling te bepalen aan de hand van de verschillen in geluidsdrukniveau tussen mijn subwoofer en frontspeakerd, voor frequenties rond de 100 hz.
Nu viel mij op dat mijn fronts continue geluid weergaven. Nu dacht ik zelf dat zodra de fronts op small stonden, deze de frequenties vanaf de crossover-instelling (LPF/HPF)  niet meer zouden weergeven, maar deze naar de subwoofer worden gestuurd. Dat is bij mij dus niet het geval.

Ook is het niet bij niet zo dat de subwoofer alleen de frequenties tot de crossover-instelling weergeeft. De sub pakt gewoon alle frequenties mee.

Wat klopt er nu niet, is er ergens een instelling die ik nog moet veranderen?

Stadium III

Wat kun je allemaal in de 7400 selecteren

Small /large ?
Sub yes en no ?
bassmix op mix of both
Kun je een crossover in je reciever selecteren ?

Kun je alleen maar small en large en sub op yes of no dan gaat het lfe door tot 120 hz

Ik zou alles op large zetten en de crossover van  e sub eerst op 120 hz zetten

Wordt dit teveel de crossover dicht gaan draaien tot gewenste resultaat

Je front's geven ook bass dus dat is al een pluspunt

Kun je verder meer dingen selecteren veranderd het

Laat maar weten

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rob G

Small /large ? Ja
Sub yes en no ? Ja
bassmix op mix of both Ja
Kun je een crossover in je reciever selecteren ? Ja (HPF/LPF)

Ik heb de tests gedaan door een toongenerator op mijn verschillende frequenties te laten spelen. De laptop is aangesloten op de receiver.
Bij de selectie van small speelt de sub 'alle' frequenties mee. Draai ik vervolgens de sub zacht, of schakel ik hem uit, dan hoor ik de fronts ook alle frequenties weergeven, ongeacht welke instelling de crossover heeft.
Staan de speakers op large, dan speelt de sub alleen mee als de bassmix op both staat. Ook hier geldt weer dat ze beiden alle frequenties weergeven.

De crossover lijkt helemaal niets te doen.
Ik krijg de lage frequenties (<120hz) niet weg bij mijn fronts.

Maurice

Citaat van: Rob G op juni 20, 2007, 22:37:00
Ik krijg de lage frequenties (<120hz) niet weg bij mijn fronts.
Hoeft niet erg te zijn, beter kun je ze vanaf ca 40-50 hz wegfilteren, aangezien die al moeilijker worden.
Mijn ervaring leert dat sub muzikaler worden naarmate ze hoger worden ingezet, bijv tussen 80-100 hz.
Om te zorgen dat je fronts van onderen afgekapt worden, moet je een high pass filter (=HPF) instellen. Alle tonen boven de instelde waarde worden weergegeven.
Voor je sub kun je eventueel een low pass filter (=LPF) instellen, maar dit kun je beter nog op je sub zelf inregelen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Citaat van: Rob G op juni 20, 2007, 22:37:00
Small /large ? Ja
Sub yes en no ? Ja
bassmix op mix of both Ja
Kun je een crossover in je reciever selecteren ? Ja (HPF/LPF)

Ik heb de tests gedaan door een toongenerator op mijn verschillende frequenties te laten spelen. De laptop is aangesloten op de receiver.
Bij de selectie van small speelt de sub 'alle' frequenties mee. Draai ik vervolgens de sub zacht, of schakel ik hem uit, dan hoor ik de fronts ook alle frequenties weergeven, ongeacht welke instelling de crossover heeft.
Staan de speakers op large, dan speelt de sub alleen mee als de bassmix op both staat. Ook hier geldt weer dat ze beiden alle frequenties weergeven.

De crossover lijkt helemaal niets te doen.
Ik krijg de lage frequenties (<120hz) niet weg bij mijn fronts.


Ik zou de hpf voor je fronts gebruiken
Fronts op lage zetten en dan de bassmix op both zetten als je wilt dat sub en fronts altijd meedoen

Als je de hpf hebt ingesteld zou ik ff een toon generator laten draaien

Verder zou ik je sub tot max een 80 hz mee laten spelen

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rob G

Maar waar is de crossover nu voor? Hij snijdt de frequenties naar mijn fronts en sub niet af, het lijkt mij dat dit in ieder geval bij een van de twee juist wel zo moet zijn.

Ik kan hem wel afstellen zoals jij aangeeft, maar ik heb juist een probleem met staande golven rond de 40 en 60 hz, dit geldt voor zowel de sub als de fronts. Wat ik eigenlijk wil is de fronts tot 80 hz laten spelen, en de sub corrigeren met bijvoorbeel een behringer equalizer, zodat ik de pieken eruit kan filteren.

Stadium III

In princiepe als je je front's tot 80 hz wil laten gaan dan moet dat toch te doen zijn

Heb je al HPF en LPF gebruikt en dan getest ?
Je moet toch een hoorbaar resultaat hebben ?

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rob G

Nu heb ik inmiddels weer wat  verder getesten kom tot de conslusie dat de crossover de het frequentiebereik niet afsnijdt, maar dempt.
Uit de vergelijking tussen direct modus, crossover op 120 en crossover op 80 blijkt dat de frequenties beneden de crossover zachter worden weergegeven i.v.m. de direct modus. Dit verschil is maximaal ca. 17 dB, en minimaal ca. 3 dB.
Zelf vind ik dat wat aan de lage kant, maar misschien is dit nodig voor een overlap van front naar sub?

Rob G

De crossover lijkt onder controle, maar de pieken blijven ontstaan. Nu kan ik dit met een een equalizer bijstellen, maar zijn er nog andere opties?

Stadium III

je kunt het met een EQ bijstellen
Verder krijg je naar mijn weten op bijna geen andere manier een vlakke response

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Citaat van: Rob G op juni 23, 2007, 19:44:59
De crossover lijkt onder controle, maar de pieken blijven ontstaan. Nu kan ik dit met een een equalizer bijstellen, maar zijn er nog andere opties?
Ja, maar dan moet je de akoestiek zelf gaan verbeteren, en ik weet niet of je daar de mogelijkheden voor hebt.
Je klaagt over pieken tussen 40-60 hz, en die hebben meestal met room gain te maken. Dit kan doordat er precies ??n golf past van speaker tot achtermuur, die ongedempt teruggekaatst wordt.
- Demping achter je luisterplek scheelt al weer. Kleed aan de muur, of gewoon een goed gevulde boekenkast doet een hoop.
- Speakers anders opstellen, ipv breedte kamer in de lengterichting van de kamer.
- Speakers verder van de muur opstellen (geldt ook voor de sub). Elke muur die dichtbij staat, geeft een versterking van 3dB in het laag. Staat de speaker in een hoek, dan komt er dus 6dB bij! Dit betekent dus schuiven met de speakers!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Rob G

Ik heb al geschoven met de speakers, maar dat haalde weinig uit. Daarnaast zijn dit frequenties die in het grensbereik van mijn fronts liggen, en wil ik mijn sub deze laten spelen. De sub heeft al in alle hoeken van de kamer gestaan, hoewel ik daarme de pieken rond de 60 hz wel kan dempen, blijft de piek rond de 40hz bestaan. Daar komt bij dat de sub op de gunstigste plaats juist weer goed te lokaliseren is.

De inrichting veranderen kan wel, maar dat is enkel een kwestie van spiegelen; of ik daar dan wat mee opschiet..

Gebruikt er hier iemand een equalizer? Ik heb goede verhalen gehoord over behringers, maar zijn er ook altenatieven?

thom

ben je nu tevreden over de plaats van de sub???

anders moet je je sub op de plaats waar je luisterpositie is zette, en dan rondlopen totdat je het een goed geluid vind. en dan moet de je sub op die plek neerzette.

weet nie of deze tip al is gegeven maar werkt goed

Stadium III

Ik gebruik zelf geen EQ

Ik heb wel gehoord dat je met een behringers heel je set strak kunt krijgen
Maar goed ikzelf vindt dat je eigen sound en meschien wel een lekkere bassboost eruit kan gaan

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rob G

Ik ken ook verhalen dat de bass juist strakker en beter is geworden door het gebruik van en behringer. Horen is weten in dit geval.

De sub kan eventueel in de andere hoek van de kamer waar ik wel een iets vlakkere frequentie-curve heb. Alleen staat hij dan in het zicht (lage waf), en van de 40hz piek ben ik niet af.

Plaatsing op andere lokaties komt al snel in de buurt van de luisterplek, waardoor de lokaliseerbaarheid groter wordt. Dat ervaar ik zeer storend.