Ook brom op phono pm5004, alleen aanwezig met meer geluidsbronnen aangesloten..

Gestart door orangeleaf, december 29, 2011, 17:05:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

orangeleaf

Hallo,

Leuk forum!
Ik heb net een PM5004 en ik heb een probleempje; als ik uitsluitend de platenspeler aangesloten heb (pro-ject debut, met aarde aan de versterker) is er niets aan de hand.
Zodra ik echter een andere aangesloten geluidsbron (SACD, squeezebox) van stroom voorzie komt er een lichte brom op de phono uitgang. Deze wordt luider met het opdraaien van het volume van de pm5004.
Ik heb al geprobeerd aarde te maken tussen de versterker en de verwarming maar het helpt niet echt.
Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank.

Gr. James

orangeleaf

Jon, ik zag je reactie in het andere brom-topic maar wil die niet kapen; daarom reageer ik hier even.

Ik heb aarde gemaakt tussen de platenspeler en versterker, als ik die verwijder treed meteen veel storing op. Ik heb al andere kabels geprobeerd.

Het stopcontact is helaas ongeaard, ik ga even met verlengsnoer kijken of een goed geaarde stopcontact uitkomst bied.

HAL9000

Ja  geen probleem hoor,  aarde  bij de versterker zou in principe genoeg moeten zijn.
maar ik merk  dat u  ook een Pm5004 heeft?  met hetzelfde probleem?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

orangeleaf

Mijn probleem is anders; de brom is niet aanwezig totdat ik een stekker van de cd speler of squeezebox in het stopcontact steek.
Platenspeler en versterker zijn geheel ruisvrij als ik de stekkers van beide andere aangesloten bronnen verwijder.

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

orangeleaf

Denk het niet, het is bij beide apparaten afzonderlijk; als ik willekeurig wat (op netspanning) aansluit komt de brom opzetten. Als de macbook spotify draait is er niets aan de hand  :|

orangeleaf

update;
-marantz cd5004 aangesloten (nu net binnengekregen) ipv dv6500=> daar treedt het geluid niet op!
-andere voeding voor squeezebox geprobeerd; genereerde ander geluid; duidelijk een voeding gerelateerde storing.
-andere stekkerdoos geprobeerd op andere groep in huis; geen verschil.

Ik denk dat ik een stekkerdoos probeer met netfilter; blijkbaar is de cd5004 beter afgeschermd aangezien die werkelijk geen storing veroorzaakt op de phonotrap. Misschien dat dus een netfilter wat scheelt..

pameijer

Misschien kun je eerst een ferrietkern of ringkern proberen, zoals deze:



Klem je om het uiteinde van je stroomkabel aan de kant van de apparatuur, kost slechts EUR2,50 bij de electroboer. Dit wil ook wel eens helpen!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

orangeleaf

Goeie tip, ik heb het meteen geprobeerd met een ferrietkern van een usb kabel maar het helpt niet helaas.
Morgen wordt mijn Cambridge Audio DacMagic geleverd; ben benieuwd of die dezelfde storingen geeft.
Heeft iemand hier ervaringen met een goedkope stekkerdoos met netfilter?

Groeten!

JohnWx

Moet gewoon niet kunnen er is iets niet goed je moet geen truuks uithalen gewoon de versterker retour met je klacht
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

orangeleaf

Tja, dat zal ik zeker doen als het nodig is maar ik wil eerst uitsluiten dat het iets in mijn huis of andere apparatuur is. Vind het erg vreemd dat de cd5004 namelijk geen storing geeft.

thepioneer

Toch een aardlus op de een of andere manier. Stel je voor dat je je platenspeler aansluit, en de dvd speler. Als je nu een stukje kabel pakt en dit aan het chassis van de versterker en dvd houd, heb je dan ook nog een brom ?

Grts Ronald

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

orangeleaf

Het is in ieder geval vreemd; als ik de tulp stekkers van de platenspeler verwijder verdwijnt de phono brom.
Of de platenspeler wel of niet aan netspanning ligt of in of uitgeschakeld is maakt op dat moment niet uit  :|

Tulpstekkers phono aangesloten, squeezebox of dvd speler niet: geen brom
geen tulpstekkers phono aangesloten, squeezebox of dvd speler wel: geen brom

indien alles aangesloten, wel of niet ingeschakeld maakt niet uit: een brom op phono die luider wordt met volume en vanaf 10 uurs positie hinderlijk is maar al bij 9 uur hoorbaar.

Ronald; heb ik geprobeerd maar heeft geen effect. Er is wel ruis op het moment dat ik het chassis aanraak maar dat is gering en kortstondig. Als ik het chassis van de versterker aan een echte aarde leg neemt het niveau van de brom wel af maar hij blijft aanwezig! Ik ben het met John eens dat ik niet teveel moet willen rommelen; ik wil alleen uitsluiten dat de brom buiten de "schuld" van de pm5004 ontstaat.

Zou het probleem in de interlink tussen de platenspeler en versterker kunnen zitten? Die is helaas vast en kan ik niet zomaar wisselen..

Marantz 81

Krijg meer het idee dat je platenspeler het probleem veroorzaakt alleen het vreemde is dat je met de dvd speler er last van hebt maar met cd speler niet

heb je de dvd speler en cd speler op dezelfde input op de pm5004 aangesloten gehad ?

orangeleaf

Ja, zelfde ingang. En de squeezebox doet het ook, die zit op de tuner ingang.
Het gekke is ook dat als ik met m'n vinger langs de RCA plug van de phono (vooral de rode) ga als de ruis aanwezig is; dat de ruis daarop reageert.

Ik weet niet of het nou de phonotrap is of de platenspeler die de ellende veroorzaakt. Zal even van een vriend een andere platenspeler lenen morgen..