NR1601 geen HD-audio, soms geen DD of DTS

Gestart door smattie17, december 27, 2011, 20:44:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

smattie17

Hallo beste mensen op dit forum!

Ik heb een Marantz NR1601 waar ik erg blij mee was.  :cry:
Sinds enkele weken heeft het apparaat soms problemen met doorgeven van digitale surround audio, net waar ik het ding voor heb gekocht...

Ik heb er een PS3, een ACRyan Playon HD en een UPC Mediabox via HDMI op aangesloten.
Aanvankelijk was het zo dat ik van de ACRyan bronnen afspeelde met DD of DTS en dat er slechts stereo uit mijn 7.1 setup kwam. Wanneer ik dan even overschakelde naar mijn PS3 met dito bron en weer terugschakelde was het probleem de wereld uit.

Nu heb ik echter een week geleden meegemaakt dat er geen digitale audio werd doorgegeven door geen van de apparaten die ik in mijn bezit heb, enkel analoog. Een coaxial kabeltje bood uitkomst en ik had weer DD en DTS maar natuurlijk geen HD-audio. Enkele dagen later (nadat alles het soms ook weer WEL deed) had ik zelfs door de coaxial aansluiting geen surround. Na de stekker van de NR1601 eruit te hebben gehaald en weer terug te hebben gedaan was het probleem verholpen.

Zojuist heb ik vanaf mijn ACRyan films proberen af te spelen (die eerder geen problemen gaven) met DTS HD, Dolby True HD en Master Audio geluidsstromen en deze worden door de Marantz op het display als stereo weergegeven maar in feite komt er GEEN geluid uit... Normale DTS en DD worden wel doorgegeven. Dit alles door de HDMI aansluiting want de coaxial heb ik fysiek en uit het menu van de Marantz verwijderd.

Ik heb HDMI control aan staan omdat ik op deze wijze gewoon TV kan kijken wanneer de Marantz uit staat.

Het rare aan het verhaal is dat alles werkte, en toen ineens niet meer, zonder een voor mij aanwijsbare reden...

Ik was al lid geworden van het ACRyan forum omdat ik stellig overtuigd was dat hier de oorzaak lag maar hier ben ik op terug gekomen.
De ACRyan geeft wanneer ik het probleem ervaar aan dat er wel de juiste audiostroom wordt uitgevoerd, dus DD of DTS.

Wie o wie, weet er een oplossing?
Ik heb trouwens via de website van Marantz een contactformulier ingevuld met een verkorte versie van bovenstaand verhaal.

Alvast bedankt voor eventuele hersenspinsels!

Maurice

Als ik dit zo lees dan denk ik aan een kabel die niet meer goed is. Kan ergens een breukje zijn. Probeer eens andere kabels (misschien even van iemand lenen).
Een keertje de kabel bewegen kan in dat geval ervoor zorgen dat je ineens wel weer of dan weer niet geluid hebt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

smattie17

HDMI-kabel bedoel je? Heb ik al geprobeerd maar ik zal het nog eens doen!
Ik heb ook al geprobeerd een andere HDMI-ingang in de Marantz te gebruiken...
Ik heb ook al geprobeerd HDMI control af te zetten, geen succes.

Al bedankt voor je hersenspinsel!

smattie17

Oh, en ik vergeet te vermelden dat ik bij het gebruik van mijn PS3 regelmatig heb dat er geen surround wordt doorgegeven, terwijl dit een andere kabel en ingang is!