Brom op phono ingang PM5004

Gestart door John D, december 12, 2011, 19:57:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John D

Goedenavond,

Ik heb een Pro-ject Debut III Esprit welke op de phono ingang van de Marantz PM5004 zit aangesloten.
Nu merkte ik gister dat als ik het volume opschroef er een brom wordt versterkt.
Ik heb daardoor de arm terug op de steun gezet en de volume "droog" omhoog gedraaid tot 12uur. Hierbij is zeer duidelijk een brom te horen.
Ik heb hierop de platenspeler los gekoppeld en het volume op de versterker nogmaals omhoog gedraaid tot 12uur, maar de brom blijft aanwezig.
Als ik de versterker op alle andere ingangen zet is er niks aan de hand, geen brom te horen, zelfs niet tot 3uur.
Nu heb ik vanavond de hele set ontkoppeld (op de luidsprekers na) en de versterker los op een stopcontact gezet om uit te sluiten dat de brom door de andere componenten wordt veroorzaakt.
Helaas ook hierbij blijft brom aanwezig.

Heeft iemand een suggestie wat de oplossing zou kunnen wezen?

Alvast ontzettend bedankt,

Groeten,

John

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zweef

Mijn ouwe CS505-4 heeft een aardedraad die ik aan de PM7200 kon vastmaken, heeft dat ding van jou een aardedraadje?
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

JohnWx

Citaat van: Zweef op december 12, 2011, 20:52:23
Mijn ouwe CS505-4 heeft een aardedraad die ik aan de PM7200 kon vastmaken, heeft dat ding van jou een aardedraadje?

maakt niet uit je moet je versterker even aarden kan ook wel is zo zijn om juist niet de aarde kabel van de draaitafel vast te maken omdat er een aardlus in zit in het systeem
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John D

@Zweef: Er zit bij de Pro-ject ook een aarde draad welke ik op de aardeklem van de versterker heb geklemd.

@John: Hoe moet ik dat precies maken? Kan ik deze bij de aardeklem van de platenspeler vastmaken?
Ik neem aan dat deze dan aan een centrale verwarming of dergelijke vast gemaakt moet worden.
Helaas zit er geen verwarming(buis) in de buurt van de versterker.
Zijn er andere opties?

Bedankt voor jullie snelle reacties!

John

JohnWx

Citaat van: John D op december 12, 2011, 21:32:18
@Zweef: Er zit bij de Pro-ject ook een aarde draad welke ik op de aardeklem van de versterker heb geklemd.

@John: Hoe moet ik dat precies maken? Kan ik deze bij de aardeklem van de platenspeler vastmaken?
Ik neem aan dat deze dan aan een centrale verwarming of dergelijke vast gemaakt moet worden.
Helaas zit er geen verwarming(buis) in de buurt van de versterker.
Zijn er andere opties?

Bedankt voor jullie snelle reacties!

John

ja op aarde maar je kan ook even op de kabel van de radio/tv vastplakken

kijk ook even of alle kabeltjes van het element vast zitten

wat ook wel is helpt gewoon aarde vast maken en dan volume laag je hoort de brom en dan de kabels in ingang van de phono los halen en er weer in doen


vraag me niet waarom maar het helpt wel is en aarde is een raar geval wel is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John D

Hallo John,

Ik heb gister zowel een kabel naar de verwarming als aan de TV-kabel vastgemaakt, maar helaas blijft de brom aanwezig.
Heb wel gehoord dat als de platenspeler is aangesloten dat de brom minder wordt.

Groeten,

John

John D

Ben inmiddels terug gegaan naar Raf, zij hadden nog de tip de stekker om te draaien, maar helaas.
Kreeg het advies om de versterker terug op reparatie te sturen.
Wacht hiermee even tot Januari, de feestdagen zonder muziek doorkomen wordt lastig.  :wink:

Bedankt voor het meedenken!

Groeten,

John

orangeleaf

Hallo,

Zelf heb ik ook net een PM5004 en ik heb een soortgelijk probleem; als ik uitsluitend de platenspeler aangesloten heb (pro-ject debut, met aarde aan de versterker) is er niets aan de hand.
Zodra ik echter een andere aangesloten geluidsbron (SACD, squeezebox) van stroom voorzie komt er een lichte brom op de phono uitgang. Deze wordt luider met het opdraaien van het volume van de pm5004.

Ik denk dat ik er maar een nieuw topic van maak, maar als je meer uitvindt hierover lees ik geïnteresseerd mee.

Gr. James

HAL9000

platen speler moet aan de versterker  geaard  zijn.  Deze Phono versterkers zijn erg gevoelig.
Hoor je toevallig ook een centrale  brom op andere  kanalen.?

De brom versterkt,  de voeding is sowieso niet  defect; een van de signaal kabels niet goed?

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

drees62

Citaat van: HAL9000 op december 29, 2011, 17:03:25
platen speler moet aan de versterker  geaard  zijn.  Deze Phono versterkers zijn erg gevoelig.
Hoor je toevallig ook een centrale  brom op andere  kanalen.?

De brom versterkt,  de voeding is sowieso niet  defect; een van de signaal kabels niet goed?

Jon

Hoe doet Rega dat dan? Mijn P3-24 heeft geen aarde-aansluiting voor de phono-aansluiting met mijn Marantz PM15-S2. Heb me laten vertellen dat Rega de aarde over één van de interlinkdraden laat lopen. Ook de Marantz is volgens mij niet geaard, slecht 2 pinnen in IEC-stekker.

orangeleaf

John; laat je even weten hoe dit afloopt na reparatie? Ben wel benieuwd wat het probleem is namelijk, gezien de issues die ik ook met dezelfde versterker heb. Gr James

HAL9000

Citaat van: drees62 op december 29, 2011, 18:51:50
Citaat van: HAL9000 op december 29, 2011, 17:03:25
platen speler moet aan de versterker  geaard  zijn.  Deze Phono versterkers zijn erg gevoelig.
Hoor je toevallig ook een centrale  brom op andere  kanalen.?

De brom versterkt,  de voeding is sowieso niet  defect; een van de signaal kabels niet goed?

Jon

Hoe doet Rega dat dan? Mijn P3-24 heeft geen aarde-aansluiting voor de phono-aansluiting met mijn Marantz PM15-S2. Heb me laten vertellen dat Rega de aarde over één van de interlinkdraden laat lopen. Ook de Marantz is volgens mij niet geaard, slecht 2 pinnen in IEC-stekker.

Dat kan ook, maar  is technisch  wat moeilijker te maken dat heeft met terug  koppelen naar de voeding  te maken.
zo  creer je een perfecte  0v lijn.  Dus ook geen mogelijke  storing of  bijgeluiden.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

John D

Hallo James,

Ik laat het je zeker weten hoe het is afgelopen met de brom.
Zoals je misschien hebt gelezen in het topic over het gebruik van een losse phono voorversterker, heb ik inmiddels een V-LPS en V-PSU aangeschaft, tot nu toe is daarmee het probleem voor mij opgelost.
Niet te min stuur ik de versterker wel voor onderzoek terug, blijft toch vreemd.

Groeten,

John