Aansluiten tv

Gestart door Gentleman, december 12, 2011, 15:04:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gentleman

Waarschijnlijk topic nr 655 over dit onderwerp, maar goed.

Op mijn PM15S1 en SA15S1 zit geen audio in aansluiting, behalve dan de traditionele tulp.
Echter anno 2011 ontkom je er niet aan om ook mee te gaan in de nieuwigheden. dus zo zij het dat ik een TV, Bluray , airport express en een Apple TV heb, waarvan ik graag het geluid via mijn versterker wil afspelen. Nu loopt de Bluray en de apple tv via HDMI naar de tv. Vanuit de tv een tulp naar de versterker. en vanuit de airport express ook een tulp naar de versterker.

nu de vraag. heeft het nut tussen de tv en de versterker een DAC te plaatsen? Wordt het geluid daardoor beduidend beter?

op mijn verlanglijst staat een NA7004, die wel voorzien is van een audio ingang, maar geen wifi heeft. toch op de NA7004 of iets zorgelijks wachten of toch een DAC?

Zweef

Als ik het zo lees is het signaal van je TV naar de versterker al analoog, dus heeft een DAC daar niet zoveel zin.
Stoc:  Marantz NR1506, PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit:CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM80

Gentleman

Andere suggesties ter verbetering zijn van harte welkom.

SMarcel

Probleem is bekend.

Ik heb mijn Rotel Voorversterker, Denon tuner en Marantz eindversterker naar de zolder verbannen en draai nu met een Yamaha HDMI receiver en een Yamaha Blu Ray speler.

Voor sommigen is dit gevloek in de kerk, en ik moet zeggen dat ikzelf ook geen voorstander van dit soort acties ben, maar wij hebben een schitterende Samsung HD LCD 100 Hz en als je deze gebruikt met de analoge apparatuur (tulp aangesloten) had ik steeds het probleem dat de mond/lip bewegingen niet synchroon gingen met het geluid.

Deze ergenis heeft mij ertoe gebracht om de Yamaha aan te schaffen en daar moet ik eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik hier geen spijt van heb. Deze receiver heeft een uitstekende geluidskwaliteit want dat blijft bij mij voorop staan. Als ik de "Direct" knop gebruik voor mijn CD's dan klinkt dit helemaal super.

Dus mocht jouw nieuwsgierigheid omslaan in ergenis, dan wordt het toch tijd om drastische maatregelen te treffen. En de oplossing ligt dan natuurlijk ook in een mooie Marantz receiver met HDMI.

Echt, HDMI is hier het toverwoord.

Succes en groeten,

Marcel

still life

je komt idd snel uit bij een HT-oplossing,
eens je wat geluidseisen begint te stellen omtrent het tv/multimedia-gebeuren..

bvb een NA/UD/SR-combi..

een mooie stereo ('15)-set, is bedoeld om hoogwaardige analoge stereo-inputs te versterken..  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: Zweef op december 12, 2011, 15:42:35
Als ik het zo lees is het signaal van je TV naar de versterker al analoog, dus heeft een DAC daar niet zoveel zin.

Mijn LG LCD heeft ook digital output en die gaat naar de SONY ES digital signal processing met 24 bits DA gescheiden DA converters en wel een beter geluid voor muziek op tv en film


Maar vaak moet het via de Ziggo decoder met digital out anders loopt het geluid en beeld niet gelijk   8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Gentleman

#6
Op mijn Sony zit inderdaad wel een digital out (optical). dus is de vraag of een DAC interessant is weer relevant lijkt me zo.
Maar als een DAC even duur is als een NA7004, dan lijkt een DAC onnodig.

TurboMarco

Citaat van: Gentleman op december 13, 2011, 10:46:52
Op mijn Sony zit inderdaad wel een digital out (optical). dus is de vraag of een DAC interessant is weer relevant lijkt me zo.
Je zou het kunnen proberen maar ik vrees dat je dan alsnog het probleem hebt dat beeld en geluid niet synchroon lopen ,de meeste stand-alone dac's zijn immers bedoelt voor enkel geluid .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Gentleman

ik heb juist gekozen om mijn geluid vanuit mijn tv naar de versterker te laten lopen, om dat probleem te omzuilen. Denk dat het probleem zich pas voordoet als ik vanuit de Bluray bijvoorbeeld het geluid naar de versterker zou laten lopen.

pameijer

#9
Als je vanwege de andere features sowieso al een NA7004 wilt aanschaffen is dat absoluut the way to go. De DAC in je TV zal zeer lowbudget zijn, omdat die alleen je TV-speakers hoeft aan te sturen. Check wel ff het aantal digitale aansluitingen dat je wilt gebruiken, de NA7004 heeft 1x optisch, 1x coax en 1x USB en de laatste ga je niet gebruiken. Je zult dus je TV de switching moeten laten doen tussen de digitale ingangen en vanaf je TV een Toslink naar de NA7004. Je kunt natuurlijk ook een goedkope optische switch kopen, dat zou ik eigenlijk aanraden. Het geluid zal zeker sterk verbeteren als je een betere DAC gebruikt. Al het geluid dan via optisch naar de switch en dan naar de NA7004, en het beeld naar de TV via HDMI. Hoe de lipsync dan is dat weet ik eigenlijk niet.

Een andere optie is een hele goedkope HT-receiver kopen. Ik raad je dit niet aan, je gebruikt dan nl. deze receiver als voorversterker voor je digitale bronnen en dat ga je heel hard merken.

Edit: Amazon is wel een stuk goedkoper!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

TurboMarco

In een dedicated stereo versterker zit geen lipsync processor  :no: dan is het onmogelijk dat beeld en geluid synchroon lopen ,maar misschien heeft jouw tv wel iets dergelijks aan boord .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Gentleman

Citaat van: pameijer op december 13, 2011, 10:57:37
Als je vanwege de andere features sowieso al een NA7004 wilt aanschaffen is dat absoluut the way to go. De DAC in je TV zal zeer lowbudget zijn, omdat die alleen je TV-speakers hoeft aan te sturen. Check wel ff het aantal digitale aansluitingen die je wilt gebruiken, de NA7004 heeft 1x optisch, 1x coax en 1x USB en de laatste ga je niet gebruiken. Je zult dus je TV de switching moeten laten doen tussen de digitale ingangen en vanaf je TV een Toslink naar de NA7004. Je kunt natuurlijk ook een goedkope optische switch kopen, dat zou ik eigenlijk aanraden. Het geluid zal zeker sterk verbeteren als je een betere DAC gebruikt. Al het geluid dan via optisch naar de switch en dan naar de NA7004, en het beeld naar de TV via HDMI. Hoe de lipsync dan is dat weet ik eigenlijk niet.

dus zelfs in het geval van een NA7004, toch een DAC ertussen?

pameijer

Citaat van: Gentleman op december 13, 2011, 11:02:32
Citaat van: pameijer op december 13, 2011, 10:57:37
Als je vanwege de andere features sowieso al een NA7004 wilt aanschaffen is dat absoluut the way to go. De DAC in je TV zal zeer lowbudget zijn, omdat die alleen je TV-speakers hoeft aan te sturen. Check wel ff het aantal digitale aansluitingen die je wilt gebruiken, de NA7004 heeft 1x optisch, 1x coax en 1x USB en de laatste ga je niet gebruiken. Je zult dus je TV de switching moeten laten doen tussen de digitale ingangen en vanaf je TV een Toslink naar de NA7004. Je kunt natuurlijk ook een goedkope optische switch kopen, dat zou ik eigenlijk aanraden. Het geluid zal zeker sterk verbeteren als je een betere DAC gebruikt. Al het geluid dan via optisch naar de switch en dan naar de NA7004, en het beeld naar de TV via HDMI. Hoe de lipsync dan is dat weet ik eigenlijk niet.

dus zelfs in het geval van een NA7004, toch een DAC ertussen?

NEE!! Alleen een optische switch voor een paar euro's, de DAC van de NA7004 is goed.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Gentleman

Citaat van: pameijer op december 13, 2011, 11:05:09
Citaat van: Gentleman op december 13, 2011, 11:02:32

dus zelfs in het geval van een NA7004, toch een DAC ertussen?

NEE!! Alleen een optische switch voor een paar euro's, de DAC van de NA7004 is goed.

aha...en de optische switch dient als uitbreiding van de in- en uitgangen. ok klinkt goed

Tanguy

Aansluitend op dit onderwerp heb ik zelf een specifieke vraag voor mijn configuratie.
1 week geleden heb ik een Marantz PM7004 aangeschaft en wou hier mijn TV op aansluiten. Heb dan de analoge stereo uitgangen aangesloten op een vrij kanaal op mijn versterker, maar ik krijg er geen geluid uit. Nu zijn er 2 mogelijke oorzaken:
1) Configuratie op mijn TV.
2) Verbinding tussen versterker en TV

Ps.: Ik ben er zeker van dat ik de juiste uitgang van de TV heb genomen (cinch rood-wit) daar kan het niet aan liggen ;-)

Kan iemand me hierbij helpen?

Thanks