Ik ben zelf miereneuker 2e klas, en vind nog steeds dat verschillende versterkers absoluut anders klinken. Ben het nu thuis met verschillende units aan het testen (gelukkig goede winkels hier in Groningen) met dus steeds dezelfde akoestiek, zelfde speakers, kabels, bronnen etc., en het
ìs gewoon anders. Room correction is wmb alleen nodig als je echt een dikke bassbubble hebt, anders zie ik het nut niet.
Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: er bestaat niet zoiets als
"hoe het geluid nu echt bedoeld was door de muzikant"! Hoe het uiteindelijk klinkt is o.a. afhankelijk van (en hier gaan we): de gebruikte microfoons in de studio, de lengte van de nagels van de gitarist (echt waar, ik ben gitarist, zelfs het vijlen/polijsten v.d. nagels scheelt al), heeft de zanger goed geslapen en net een peuk op, hoeveel opnamesporen worden er gebruikt, wat is de akoestiek van de studio enz. enz. Vervolgens, heeft u weleens een mengpaneel gezien? Honderden knopjes die allemaal het geluid beïnvloeden, regelt de geluidstechnicus tijdens en na de opname. Na de opname wordt de mastertape gemastered door o.a. de productieleider, een technicus, iemand van de platenmaatschappij en wordt het geluid weer veranderd (tegenwoordig vaak verkloot dankzij de loudnesswar, omdat het allemaal ook goed moet klinken op de autoradio). Ik hoor regelmatig rasechte audioten het hebben over de plaatsing van de instrumenten (de soundstage, mooi 3-dimensionaal blabla, ik hoor de piano 2 meter achter en 1 meter boven de zangeres) terwijl de opname oorspronkelijk op meersporen was, bv. eerst de bas en drum, later de gitaren en daarna de zang eroverheen gedubt. Dan zet je jezelf wel lekker voor schut.
Ergo, als iedereen zich met het plaatje bemoeit, mag jouw installatie en huis dat ook wel doen. Streven naar zuivere weergave is onzin, want er bestaat geen referentie!!! Ik streef er naar dat het bij mij thuis goed klinkt, en dat ik het mooi vindt, en daar gaat het om. Amen. En kom nu maar op met de reacties