DAC setting: slow roll-off versus sharp roll-off (kan soms ook op CD speler)

Gestart door Audiotic, november 29, 2011, 22:20:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiotic

Heb net een setting op mijn Logitech Transporter ontdekt: sinds de nieuwe software kan je het filter type instellen waarmee de DAC het signaal opwerkt: een stijl, brick-wall filter (zoals de normale CD spelers, en ook de standaard op de Transporter) en een "slow roll-off" instelling, waarbij zaken als pre-ringing voorkomen wordt. Maar dit gaat ten koste van de lienariteit van de frequentie-gang, je verliest een paar dB aan het hoge eind.
Het effect schijnt te zijn, als ik de verhalen lees, dat je meer ruimtelijkheid, meer openheid, en vooral meer natuurlijkheid, meer een analoog karakter dus, krijgt met de slow roll-off. Als dat zo ik ruil ik dat verlies aan het hoge eind graag ik. ben al 50, dus boven de 15 kHz is er toch niet veel meer voor mij :-) Ik las ook ergens dat inderdaad wat oudere audiofielen de slow roll-off schijnen te waarderen.

Nu is Logitech hier niet nieuw mee, Ayre en DCs schijnen dit al jaren toe te passen.

Nu, ik ga eens experimenteren, het filter is makkelijk te wisselen, vanuit je stoel.

Mijn vraag - heeft iemand ervaring met verschillende filter-types in zijn/haar DAC of speler? Wil je die delen?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

lo

Mijn CD17mk3KI heeft het (staat nu in opslag), wel eens mee gespeeld maar......... kan niet zeggen dat er veel verschil in zat. Altijd op de standaard setting laten staan.

Mijn voormalige SA7 had het ook, drie filter types voor zowel SACD als CD. Ooit ook wel eens mee gespeeld maar.......... idem dus voor mij geen wereld schokkende verschillen waargenomen. Vond het bij de SA7 ook een "belastende" klus om al die filter instellingen voor SACD en CD serieus te gaan zitten beluisteren. Liet hem lekker op standaard staan en genieten. D'r zijn hier ook nog al wat SA11 bezitters en die speler heeft dezelfde opties, ik weet niet of iemand die zo'n speler bezit hier al mee bezig is geweest.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.