Marantz PM80MKII wimpol

Gestart door HAL9000, november 28, 2011, 22:51:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb een  PM80 MKII op de  tafel gehad,  deze keer van  forumlid  wimpol. Is mijn favoriete  Pm80, echter wel meeste  werk maargoed.  Wim klaagde  dat  de Pm80  kraakte  en  hier en dara wat dingen vuil en los  zaten,  inderdaad was dat waar,  De  versterker  wel  en voeding waren wel  functioneel  alleen de elkos  waren bij de voeding  allemaal  ±50% dus dat was wel toe  aan vervangen,  Bij de eindversterker  waren er veel bindingen los.


totaal overzicht alles oud.


De  voeding pcb.

verse nieuwe panasonic's NHG en FC.  Je  merkt  duidelijk dat de boel minder warm word.


voorversterker oud.

toonregeling etc  nieuwe.


volume versterker oud,  ben vergeten  een foto te maken van na  de revisie. 4  elko's  en  die kleine HDAM modules opnieuw  vertint.

phono versterker  met MM MC module.  Gereviseerd  en alle  connectoren  vertint.
Ook de schakelaars want  zaten veel eilandjes in eilandjes.


Nieuwe  elko's  in de eindversterker,  nieuwe  kleine  signaal torren in het power management en alles goed  vertint.
Was  wel  een hoop  tin.  redface


alle  oude componenten. 



De versterker presteert  goed,  mooie heldere klank.  En  genoeg vermogen.
weet iemand toevallig  wat  het prijsverschil was tussen een PM80 en deze  de MKII?
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

frboe

Heel tof, ik vernam het via Wim heb me nu ook ingeschreven in het Maran,tz Forum, zelf heb ik een PM16 die ook aan revisie toe is
Marantz PM16

wimpol

Mooi werk! Hopelijk is ie snel terug...

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

wimpol

En hij is gisteren goed toegekomen!

Gisterenavond geïnstalleerd en ik hoor duidelijk dat hoge frequenties minder schel (minder harsh) klinken, het klankbeeld ademt meer en ik krijg de indruk dat de versterker bij lage frequenties de luidspreker beter onder controle heeft (slaat precies minder uit voor meer volume, strakker), hebben de caps veel invloeg op de damping factor van een versterker? Want zo lijkt het toch.

Ik ben zeer tevreden, deze versterker gaat erg goed samen met m'n transmissionline Scan-speak 'Event' boxen, het laag klinkt ongedwongen diep (minder vermoeiend dan wat bassreflex doorgaans geeft). Misschien niet de sterkste boxen op gebied van middentonen (het is ook maar een 2-weg) maar het klankbeeld is zo breed door het diepdoorlopend laag (zonder een sub nodig te hebben) dat het telkens blijft verrassen.

mvg,
wim

JohnWx

Citaat van: wimpol op december 07, 2011, 10:23:55
En hij is gisteren goed toegekomen!

Gisterenavond geïnstalleerd en ik hoor duidelijk dat hoge frequenties minder schel (minder harsh) klinken, het klankbeeld ademt meer en ik krijg de indruk dat de versterker bij lage frequenties de luidspreker beter onder controle heeft (slaat precies minder uit voor meer volume, strakker), hebben de caps veel invloeg op de damping factor van een versterker? Want zo lijkt het toch.

Ik ben zeer tevreden, deze versterker gaat erg goed samen met m'n transmissionline Scan-speak 'Event' boxen, het laag klinkt ongedwongen diep (minder vermoeiend dan wat bassreflex doorgaans geeft). Misschien niet de sterkste boxen op gebied van middentonen (het is ook maar een 2-weg) maar het klankbeeld is zo breed door het diepdoorlopend laag (zonder een sub nodig te hebben) dat het telkens blijft verrassen.

mvg,
wim

als een versterker een dempingsfaktor lager dan 10 heeft kan het problemen geven alles daarboven totaal geen invloed


mooi dat het weer genieten is




ps:vaak willen we meer horen wat er is omdat je weer blij bent dat hij als nieuw is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Blij om te horen  dat  de versterker naar  wenst klinkt.  Zijn prima  modellen die  mkii's.

En  op een  eerdere vraag het antwoord: ja  hoge  tonen  zijn vaak  subtieler en correct ipv  schreeuwerig  en schel.
Ik heb  wel eens versterkers gehad  waar 1µf koppel bij  signaal binnenkomst zo  slecht was geworden dat  de boel slisste.  Demping factor  heeft te maken met  generale stabiliteit bij speakers. Hoe  hoger  des te meer speakers komen in aanmerking. Vooral moeilijk, laag rendement, transmissie lijn. Als  de versterker gereviseerd is, zou deze moeten presteren zoals bij de  bijgeleverde  specs van het merk. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

merlin

Hallo John Wx,

je stelling/feitje? dat een dempingsfactor van meer dan 10 geen invloed heeft  :-o (waarop? alleen hoge tonen?) vind ik interessant omdat je niet uitlegt waarom en ik dit nog nooit eerder gehoord heb.
.... Ben benieuwd of je het wil toelichten..?
m.vr.gr.
merlin
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

JohnWx

Citaat van: merlin op december 18, 2011, 23:06:36
Hallo John Wx,

je stelling/feitje? dat een dempingsfactor van meer dan 10 geen invloed heeft  :-o (waarop? alleen hoge tonen?) vind ik interessant omdat je niet uitlegt waarom en ik dit nog nooit eerder gehoord heb.
.... Ben benieuwd of je het wil toelichten..?
m.vr.gr.
merlin


www.breem.nl word het netjes uitgelegd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Demping (dempingsfactor) of uitgangs impedantie

De bedoeling is dat de eigen beweging van de luidspreker door de versterker gedempt worden. Bij onvoldoende demping kan de eigen resonantie van de luidpreker de overhand krijgen. Bij basluidspreker wordt dit het meest merkbaar, door een wat boemerig geluid. Sommige bastonen klinken veel luider dan andere..

Voor een goede demping moet de uitgangs impedantie van de versterker zo'n tien keer lager zijn dan die van de luidspreker. Lager is ook goed, maar nauwelijks meer beter. Een waarde van 0.8 Ohm of lager is ok.

Vaak wordt niet de uitgangs impedantie opgegeven, maar de "dempingsfactor". Dit is een misleidende term die zo gedefinieerd is dat er gemakkelijk een groot getal ontstaat. De definitie is: 8 Ohm gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de demping bepaald wordt door de som van de versterker impedantie, de kabel weerstand, evt. de weerstand van spoelen in het wisselfilter en de gelijkstroom weerstand van de luidspreker zelf. En die laatste is zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm luidspreker. Het maakt dan niet erg uit of de versterker er een paar tiende of een paar honderste Ohm aan toe voegt.

Elk dempings getal groter dan 10 is goed. Grotere getallen zijn niet meer beter. (maar je ziet vaak waardes van 100 of 400)
Er is een apart hoofdstuk over de demping van luidsprekers waarin o.m. duidelijk wordt hoe het passieve wisselfilter in de luidsprekerkast die demping verknalt.



ben ook niet de beroerdste dus maar even geplakt en geknipt voor je
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

merlin

Citaat van: John Wx op december 18, 2011, 23:39:24
Demping (dempingsfactor) of uitgangs impedantie

De bedoeling is dat de eigen beweging van de luidspreker door de versterker gedempt worden. Bij onvoldoende demping kan de eigen resonantie van de luidpreker de overhand krijgen. Bij basluidspreker wordt dit het meest merkbaar, door een wat boemerig geluid. Sommige bastonen klinken veel luider dan andere..

Voor een goede demping moet de uitgangs impedantie van de versterker zo'n tien keer lager zijn dan die van de luidspreker. Lager is ook goed, maar nauwelijks meer beter. Een waarde van 0.8 Ohm of lager is ok.

Vaak wordt niet de uitgangs impedantie opgegeven, maar de "dempingsfactor". Dit is een misleidende term die zo gedefinieerd is dat er gemakkelijk een groot getal ontstaat. De definitie is: 8 Ohm gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de demping bepaald wordt door de som van de versterker impedantie, de kabel weerstand, evt. de weerstand van spoelen in het wisselfilter en de gelijkstroom weerstand van de luidspreker zelf. En die laatste is zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm luidspreker. Het maakt dan niet erg uit of de versterker er een paar tiende of een paar honderste Ohm aan toe voegt.

Elk dempings getal groter dan 10 is goed. Grotere getallen zijn niet meer beter. (maar je ziet vaak waardes van 100 of 400)
Er is een apart hoofdstuk over de demping van luidsprekers waarin o.m. duidelijk wordt hoe het passieve wisselfilter in de luidsprekerkast die demping verknalt.



ben ook niet de beroerdste dus maar even geplakt en geknipt voor je

Ik neem het in dank aan!
Een deel van het verhaal had ik in het (verre) verleden al eens gehoord (de definitie n.l) maar ik begrijp dus nu eigenlijk dat die 8 ohm een keuze is. .... zoals uiteraard alle definities keuzes zijn...
Nu schiet je daar eigenlijk niets mee op omdat je ook wil weten wat de dempingsfactor is als impedantie van de box zakt naar 4 of zelfs 2 ohm. Dan zou die 0,8 voorbeeld ohm weer meer significant worden lijkt me. Domme vraag? Zij het dat ik begrijp dat met name de tweeters in impedantie zakken en niet zozeer de woofers? maar dan maakt het nauwelijks uit: immers de hoogste impedantie overheerst....  toch..? :|
nogmaals dank!
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

Cornelis1921

Citaat van: John Wx op december 18, 2011, 23:39:24
Demping (dempingsfactor) of uitgangs impedantie

De bedoeling is dat de eigen beweging van de luidspreker door de versterker gedempt worden. Bij onvoldoende demping kan de eigen resonantie van de luidpreker de overhand krijgen. Bij basluidspreker wordt dit het meest merkbaar, door een wat boemerig geluid. Sommige bastonen klinken veel luider dan andere..

Voor een goede demping moet de uitgangs impedantie van de versterker zo'n tien keer lager zijn dan die van de luidspreker. Lager is ook goed, maar nauwelijks meer beter. Een waarde van 0.8 Ohm of lager is ok.

Vaak wordt niet de uitgangs impedantie opgegeven, maar de "dempingsfactor". Dit is een misleidende term die zo gedefinieerd is dat er gemakkelijk een groot getal ontstaat. De definitie is: 8 Ohm gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de demping bepaald wordt door de som van de versterker impedantie, de kabel weerstand, evt. de weerstand van spoelen in het wisselfilter en de gelijkstroom weerstand van de luidspreker zelf. En die laatste is zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm luidspreker. Het maakt dan niet erg uit of de versterker er een paar tiende of een paar honderste Ohm aan toe voegt.

Elk dempings getal groter dan 10 is goed. Grotere getallen zijn niet meer beter. (maar je ziet vaak waardes van 100 of 400)
Er is een apart hoofdstuk over de demping van luidsprekers waarin o.m. duidelijk wordt hoe het passieve wisselfilter in de luidsprekerkast die demping verknalt.



ben ook niet de beroerdste dus maar even geplakt en geknipt voor je

John, nogmaals: heel veel dank voor je niet aflatende ijver - chapeau! Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

niet dat ik het zeg maar de "kenners"zeggen dat het niet moeilijk is HiFi

alleen de merken maken er getallen van en nieuwe termen tot dat de termen bepalen of iets goed is ?

en soms is het prettig om naar de basis te gaan zoals Breem en weer even nuchter na te denken

het blijft een persoonlijk iets net zoals mensen veel verschil in versterkers horen andere niet maar wel in kabels en wel of weer niet in cd spelers etc.etc.

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Ik heb me dagen Cor en op 42 jarige leeftijd moet je pieken en de dagen uitkiezen  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject