Hoe eraan beginnen?

Gestart door Kathan, november 11, 2011, 12:45:31

Vorige topic - Volgende topic

Cadfael

Niet om de boel te bederven...

maar ik las een tijdje terug dat je stelde dat je nog thuis woont op een niet te grote kamer, en misschien nog studeert?
Weet je zeker dat je dan hier nu al aan wilt beginnen??
uiteindelijk natuurlijk helemaal aan je zelf.

Maar als je nu een hoop truken uit de kast moet halen om iets op jouw kamer te krijgen, en je gaat een keer op jezelf wonen, dan lijkt het me beter om gewoon geld opzij te gaan zetten en dan echt wat goeds te kopen als je echt de ruimte hebt.

Ik zou dan ook af gaan vragen of het inderdaad de centen waard is om in deze situatie te investeren terwijl misschien de geluidswinst/ervaringswinst te verwaarlozen is.

een vraag die ik mezelf ook wat vaker moet stellen vrees ik  :-D

Als je dan besluit om toch wat aan te schaffen en als deze situatie 'tijdelijk' is, dan zou ik er niet teveel geld aan uitgeven als je weet dat je over een jaar of wat toch flink moet uitbreiden.

misschien heb je nu met een eenvoudige stereoversterker met een paar boekenplank speakers meer plezier? kijk eens naar de pm5004 bijvoorbeeld, kost zo'n 300 euro. houd je tenminste nog wat extra over voor een paar speakers.

SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

QuattroNL

Of koop voor nu een (2e hands) Onkyo surround receiver. Veel waar voor je geld en er komt leuk geluid uit.
Koop je later als je groot bent (oeps, dat klinkt best wel erg  violent1) een echt leuke set. Tegen die tijd weet je wellicht ook beter wat je zoekt.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Marvin

Er gaat niets boven een leuke installatie, ongeacht waar je woont..

(bericht mogelijk gemaakt door Apple).

still life

toen ik nog onder ouderlijk dak huisde, was er ook een aardig setje aanwezig

eens de deur uit, heb je een pak andere uitgaven/kosten  nopompom
maar de stereo met speakers was daar toen geen deel van

het voorstel v/e PM valt echter te overwegen  :yes:

een nieuwe PM6003 heb je nu voor 269€ (ipv 500€) + koppeltje shine 4 monitors een fijn setje..  8-)

ook iets wat je makkelijk mee verkast, naar een eigen krotje..  :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Maar er zijn zo bar weinig uitbreidings opties wanneer je richting surround wil, -en voor die PM koop je over een jaar ook geen brood meer. Die SR natuurlijk ook niet, maar dat hoeft ook niet.
Daar kunnen namelijk wel meerdere luidsprekers aan.

Ga je over een jaar of twee het huis uit, dan heb je al een degelijke installatie.
Net zoals SL al zegt, er komen dan opeens heel wat extra onvoorziene uitgave om de hoek kijken.

Ik voel m'n afvalstortingsheffing alweer aankomen...  :-o

Kathan

Hey Cadfael, Je hebt inderdaad een goed argument. Maar zoals Still Life zegt: Nu leef ik financieel nog redelijk ruim, vanaf ik in mijn krotje ga wonen zal al het geld verdwijnen in leningen; renovaties; en noem maar op. Maar dan heb ik mijn setje tenminste al  :kwijl:

en om echt eerlijk te zijn, zo heel erg veel geld kan ik er toch niet aan uitgeven. 500 euro voor alleen een speakersetje is voor mij al ruim voldoende.

zonet antwoord gekregen van mediamarkt in Breda: ze hebben de eltax speakers momenteel niet op voorraad (grrr!). Ook hebben ze enkel de zilvere SR 6005. Ik denk deze te gaan bestellen in die duitse winkel die ik in 1 van mijn vorige posts heb geplaatst. Hopelijk heb ik dan geen garantie nodig  violent1 !!

edit: Het garantie probleem is al opgelost: De duitse webwinkel heeft enkel een zwarte SR 6005 als afbeelding, maar verkoopt eigenlijk de zilvere. Jammer... Dan zal het maar een zilvere worden. Moet ik er maar met een zwarte stift over gaan  clown1

Cadfael

Je hebt er in iedergeval even over nagedacht. En inderdaad, van de sr heb je altijd plezier, dus kun je dat maar beter in een keer goed doen.

Misschien ook handig: Als je nu 2 leuk geprijste frontspeakers koopt,kun je die later een keer vervangen door een klasse hoger eventueel, en deze dan als surroundspeakers gebruiken. Dan hoef je nu ook niet gelijk diep in de buidel te gaan.
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

Kathan

hello

net terug uit Rotterdam.  pompom

resultaat: Marantz sr 6004 aangeschaft. Deze was nog iets voordeliger dan de 6005. En de enige verschillen volgens de verkoper waren geen 3D ondersteuning (heb ik niets aan) en 1 hdmi-poort minder.

heb ook wat vloerstaanders beluisterd (in mijn budget):
- Energy CF-30: deze vond ik veel te schel klinken. Niet echt mijn ding.
- Energy CF-50: Deze klonk al iets vollediger en warmer, maar ik heb beter gehoord.
- Klipsch: ik weet niet meer juist welke het waren, maar ook deze klonken me veel te schel in de oren.
- Magnat vector 205:  HB Die klonk het beste. warm maar vooral zacht geluid. Deze klonk niet zo schel als bovenstaande speakers. De energy CF-50 kwam een beetje in de buurt. Maar de Vector heeft tot hier toe mijn voorkeur. Ook de Sub die bij deze set stond, bracht niet veel extra op (of de sub was niet goed,  geen idee welke hij op had staan  :oops:)

heb de aankoop van de speakers nog even gelaten voor wat het was. Nu nog ergens de eltax shine 8 eerst eens beluisteren.

Marantz 81

Magnat bouwt ook mooie speakers  :-)  zeker ook hun betaalbare speakers zijn gewoon goed  :wink:

Sub kun je altijd nog doen ,koop teminste niet zo,n goedkoop boem/rommel bass geval

Zou gewoon beginnen met een paar Zuilen bass genoeg hoor  byebye

Cornelis1921

Citaat van: marvin op november 15, 2011, 14:27:16
Er gaat niets boven een leuke installatie, ongeacht waar je woont..

(bericht mogelijk gemaakt door Apple).
Vond dit gewoon een leuke post... :yes: byebye Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Kathan

iemand ervaring met de magnat concept 1200? Zien er leuke dingen uit: link

Het ligt zo goed als vast dat het de vectors gaan worden hier. Om de eltaxen te beluisteren moet ik net iets teveel moeite doen. Ik ben al in de media markt in breda geweest, maar daar hadden ze enkel de boekenplank luidspreker. Bovendien vind ik de vectors gewoon aangenaam klinken.

Nu zag ik die concept 1200 staan op 2dehands. Zien er goede specs uit... Iemand tips voor het kopen van 2dehands speakers? (waar op te letten?)

mvg

Cadfael

Citaat van: Kathan op november 20, 2011, 17:12:33
Ook de Sub die bij deze set stond, bracht niet veel extra op (of de sub was niet goed,  geen idee welke hij op had staan  :oops:)

Heb je het hier over de vectors? Ik zou in principe eerst zonder sub luisteren. Want ookal doet die niet veel, hij beinvloed de klank wel en dat kan je een ander beeld geven dan hoe de speakers zonder sub klinken.

je kan nu speakers gaan vergelijken icm met de 6004, heb je 1 variabele minder om rekening mee te houden :)

Zelf vind ik dat je een sub niet moet horen, maar dat het wel opvalt als hij er niet is. Maar dat geld eigenlijk ook een beetje voor de speakers, als ze goed geplaatst zijn dan hoor je het geluid ook niet uit de speaker komen als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Marantz 81

Cocept is de serie onder de  Vector serie

Ik heb 5 jaar ( ouder model uit 98 ) naar deze http://www.magnat.de/index.php?id=4404&L=0&cHash=63cc2d38a7fefe9ac2f558e2410fd6e1  speakers geluisterd en vondt het destijds goede speakers en vergleken met Kef Q5  :yes: en vondt de magnat,s beter klinken  byebye

Kathan

Ik sta op het punt om afscheid te nemen van mijn zuurverdiende centjes en een set magnats te bestellen:

- 2 x magnat vector 205 (even getwijfeld om de 207 te nemen, maar ik denk dat ik dan beter voor een goede sub ga?)
- 2 x magnat vector 201 (lijkt me voldoende als achterluidspreker...?)
- 1 x magnat vector 213 (heb hier de betere genomen omdat ik overal lees dat een goede center wel belangrijk is voor surround)

iemand nog opmerkingen over deze set?

Ondertussen trouwens ook opzoek naar een goede videokaart met HDMI-uitgang (om een beetje kabelzooi te besparen in mijn kamertje). Maar god, ik weet nog niet welk bustype ik heb op mijn computer. Dat wordt ook weer een hele uitdaging :-)

Marantz 81

Als het jou speakers zijn en het mooi vindt klinken zou ik zeggen doen  :yes:

Hou wel rekening met de oppervlakte van je luister ruimte ,hoe groot is die ?

Of je een sub nodig hebt is aan jezelf  :-)