Boston Acoustics ipv Tannoy Revolution R2 op Marantz PM7004

Gestart door MarkH, oktober 19, 2011, 23:51:57

Vorige topic - Volgende topic

MarkH

Ik bezit nu de Tannoy R2 en icm de PM7004 heb ik weinig te klagen. In mijn woonkamer (5 x 5 x 2.7 m) klinken ze mooi, misschien af en toe iets te dof, maar dat kan door de akoestiek komen (houten vloer, strakke wanden).

De Tannoy's staan nu zo'n 4.5 meter uit elkaar en mijn luisterpositie is op 4 meter vanaf de speakers iets rechts uit het midden. Ik kan de speakers nergens anders kwijt, maar ze staan me ook flink in de weg (in doorloop, voor kastjes). Verder staan ze ook niet mooi in het interieur.

Nu wil ik de vloerstaanders vervangen door boekenplank speakers die ik ophang met beugels aan de muur (op ongeveer dezelfde positie als de staanders, maar dan boven de kastjes). Zouden de Boston Acoustics A25 in staat zijn om mijn Tannoy's te vervangen of moet ik in een hogere prijsklasse gaan zoeken?

RP

Ik weet niet hoe de Boston Aucoustics klinken dus dan zal er maar een ding opzitten: zelf gaan luisteren!
De een is er lirisch over en de andere weer minder.
Het zou vervelend zijn als je die speakers online zou betsellen en ze bevallen niet.
Nu is dat merk ineens enorm in opkomst en misschien is er in de marketing een onzettende hoeveelheid geld gekost om de verkoop te laten stijgen.
Het zelfde geldt voor mijn speakers die door Whathifi de hemel in werden geprezen met een 5 sterren award en toen ik ze thuis had bleken het in mijn oren grote puinbakken te zijn.
Dus nogmaals zoek een winkel op en laat je niet misleiden door een groot aantal speakers die opgesteld staan en die je kan schakelen door een of ander paneel maar laat ze los op stellen en dan kan je een oordeel vellen.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Marvin

Probeer eens een Tannoy Sensys DC1 op de kop te tikken.
Dat beetje doffe wordt door de Dualconcentric wel recht getrokken, daarbij heb je nog een extra supertweeter die wat extra lucht om de instrumenten toverd.
Laag weergave van deze luidsprekers is zeer diep maar niet boemerig, zeer geschikt voor de afstanden waar op jij luisterd.

MarkH

Citaat van: RP op oktober 20, 2011, 12:44:32
Ik weet niet hoe de Boston Aucoustics klinken dus dan zal er maar een ding opzitten: zelf gaan luisteren!

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik zou ook nooit een speaker kopen zonder te luisteren.

Ik wil echter wat voorwerk doen, zodat ik al heel gericht naar bepaalde monitors kan gaan luisteren. Ik vind mijn Tannoy's prima (heb er destijds zover ik me kan herinneren 1200 gulden voor betaald, kan ook 600 gulden zijn) en vraag me af voor welk budget ik met monitors in dezelfde categorie zou uitkomen.
Ik weet dat prijs niet 1:1 overeenkomt met geluidskwaliteit en dat smaken verschillen, maar het geeft toch een indicatie.

Verder wil ik natuurlijk vloerstaanders vervangen door monitors en ik heb geen flauw idee wat ik moet verwachten. Heb eigenlijk nog nooit naar monitors geluisterd.

xander32

Citaat van: MarkH op oktober 19, 2011, 23:51:57
Ik bezit nu de Tannoy R2 en icm de PM7004 heb ik weinig te klagen. In mijn woonkamer (5 x 5 x 2.7 m) klinken ze mooi, misschien af en toe iets te dof, maar dat kan door de akoestiek komen (houten vloer, strakke wanden).

De Tannoy's staan nu zo'n 4.5 meter uit elkaar en mijn luisterpositie is op 4 meter vanaf de speakers iets rechts uit het midden. Ik kan de speakers nergens anders kwijt, maar ze staan me ook flink in de weg (in doorloop, voor kastjes). Verder staan ze ook niet mooi in het interieur.

Nu wil ik de vloerstaanders vervangen door boekenplank speakers die ik ophang met beugels aan de muur (op ongeveer dezelfde positie als de staanders, maar dan boven de kastjes). Zouden de Boston Acoustics A25 in staat zijn om mijn Tannoy's te vervangen of moet ik in een hogere prijsklasse gaan zoeken?
Vreemd; bij een (harde) houten vloer en dito wanden zou ik juist veel nagalm / weinig absorptie verwachten waardoor in de regel een benadrukking van `t hoog ...

Bij luisterafstanden van boven de 3 meter en de speakers zover uit elkaar, heb je speakers nodig die het geluid enigzins centreren/bundelen. Ik heb echter geen idee welke daarvoor in aanmerking komen :roll:.

Sander.

TurboMarco

Wanneer het geluid iets te dof klinkt kan je toch gewoon de treble iets luider zetten .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

MarkH

Met dof heb ik me verkeerd uitgedrukt, het is inderdaad (na)galm wat op den duur gaat storen. Ik heb al een groot kleed neergelegd, maar nog steeds heb ik er last van. Heb niet het idee dat het hoog benadrukt wordt.

Moet ik met deze akoestiek nog specifiek rekening houden bij mijn speakerkeuze?

TurboMarco

Dat probleem van de nagalm blijf je behouden met iedere speaker wanneer je geen akoestische aanpassingen doet .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

erikd

Hoi, ben nieuw op dit forum. Leuk om eens te communiceren met gelijkgezinden. Ik heb zelf de marantz pm 15 s1 en boston acoustics vs336. Ook ik heb vanwege te aanwezige bas ivm 'harde akoustiek' een vloerkleed gelegd. Wel belangrijk om de speakers voldoende van de achter- en zij wand te zetten. Galm vind ik nu acceptabel. Het geluid van de tannoy ken ik niet. Ik vind  wel dat je met boston acoustics veel waar voor je geld hebt. Ze schijnen trouwens ook een erg goede service te bieden. Groet, Erik
Usher MD2 DMD
Marantz pm 11s2
Marantz na 7004
Marantz sa 8003
Audioquest jaguar en king cobra interlinks
Twisted Pair Design Ascent

Marantz 81

Hallo Erik  welkom hier

Plaatsing van de speakers doet een hoop ja  :yes:

eventuele verder acoustische aanpassingen nog meer ,dat kan bijvoorbeeld ook als diffusie  met planten  :wink: