YBA WD202 USB DAC vs Marantz SA15s1 DAC

Gestart door cz79, oktober 16, 2011, 12:36:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cz79

Beste leden,

Ik heb een mooie DAC gezien met goede recensies (zegt niet zo heel veel natuurlijk maar toch...) en vraag me nu af of dit een verstandige upgrade is van de standaard DAC in de SA15s1.

Het betreft de YBA WD202 USB DAC, alles erop en eraan en meer dan genoeg aansluitingen.

Zijnh er leden die hier wat over kunnen vertellen (misschien ervaring...)


Alvast bedankt!

WimPeu

Wat wil je dan? De SA15 als loopwerk gebruiken?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

cz79

Yep, maar als ik weet dat de DAC niets gaat toevoegen dan is het geen upgrade en koop ik hem ook niet.

cz79

Eigenlijk is de vraag; Hoe goed is de DAC in de SA15s1?

joep

Met een dac kun je leuke dingen doen. Kijk maar naar de Wadia iPod dock en dac. Daar gaat het geluid echt op vooruit. De iPod heeft een software matige dac en dan is de Wadia dac beter. Om nu de dac uit de sa-15 te verbeteren is een heel andere zaak. Dan moet je echt een dac kopen van heel veel geld maar dan is het loopwerk weer ver de mindere. Jouw loopwerk moet dus de dac aankunnen op het gebied van kwaliteit en andersom natuurlijk ook. Marantz geeft dan ook de waarschuwing "pas op dat je er niet op achteruit gaat als je er een externe dac op zet". Wil je echt verbeteren ga dan net als ik voor een SA-11S2. Maar als je e.e.a. kunt uitproberen moet je dat zeker doen. Het zou best kunnen dat het geluid via een goedkope dac jou aanspreekt.

cz79

Is 800 euro voor een DAC goedkoop? je hebt duurder maar 800 euro voor puur een DAC is best wel wat geld denk ik.
Zou in een speler van nieuwprijs 1599 euro een DAC zijn ingebouwd die te vergelijken is met een losse standalone DAC van 800 euro?

Ik wil het eventueel proberen op een Mediaplayer en niet op een Ipod (heb ik niet) dus ik zou hem dan aansluiten op een Popcorn Hour C200

Sander

Citaat van: cz79 op oktober 18, 2011, 13:06:49
Is 800 euro voor een DAC goedkoop? je hebt duurder maar 800 euro voor puur een DAC is best wel wat geld denk ik.
Zou in een speler van nieuwprijs 1599 euro een DAC zijn ingebouwd die te vergelijken is met een losse standalone DAC van 800 euro?

Ik wil het eventueel proberen op een Mediaplayer en niet op een Ipod (heb ik niet) dus ik zou hem dan aansluiten op een Popcorn Hour C200

Het zou mij niks verbazen als een losse Dac van 800 Euro niet veel gaat brengen op een speler van 1600 Euro
Ben daarentegen erg benieuwd naar je bevindingen!



Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

cz79

Ik ben nog in dubio of het dan wel een goede optie is voor digitale muziek, het is een leuk probeersel maar voor de 400 euro die het moet kosten kun je ook andere leuke dingen doen.
Ik kijk het ook nog wel even aan

Zoldar

Citaat van: cz79 op oktober 18, 2011, 13:06:49
Is 800 euro voor een DAC goedkoop? je hebt duurder maar 800 euro voor puur een DAC is best wel wat geld denk ik.
Zou in een speler van nieuwprijs 1599 euro een DAC zijn ingebouwd die te vergelijken is met een losse standalone DAC van 800 euro?

Ik wil het eventueel proberen op een Mediaplayer en niet op een Ipod (heb ik niet) dus ik zou hem dan aansluiten op een Popcorn Hour C200

Ik heb wel een vergelijking gedaan met een speler van 700-800 euro (SA8003) en Dac's van 800 tot 1500 euro. Je gaat er pas op vooruit als je diep in de buidel tast, was mijn conclusie. De Marantz CD spelers zijn netjes gebouwd met een goede voeding, DAC en line stage (hdam).
De reden om een dac te nemen is om van andere digitale bronnen mooie muziek te halen. Zo klinken high resolution files hier mooier dan SACD's en kun je die afspelen vanuit je PC, laptop of flac files streamen via de Squeezebox touch of spotify of internet radio. En een cd'tje spelen kan ook nog steeds. Sommige bands brengen hun muziek ook uit op blu-ray of DVD in hogere resolutries (pink floyd dark side of the moon staat in 24bit/96 khz lpcm op blu ray).
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Wel leuk om daar eens mee aan de slag te gaan dus, met die High resolution files.

hhhmmmm ik kijk even hoe een en ander loopt en dan neem ik een beslissing.

@Zoldar hoe verhoudt een flac/wav file zich t.o.v. een standaard cd bij jou, klinkt de flac file via jouw DAC mooier/minder mooi dan de originele cd in je cd speler?

Zoldar

in naam der wetenschap of gewoon hi-fi nerdisme.

vergelijking gedaan. Gekochte origine CD met EAC geript naar flac en op de NAS Server gezet.

- CD via coax naar DAC
- flac afspelen via SB touch, coax naar DAC
- flac afsepelen via laptop/asio4all/foobar en dan via aynchrone usb-coax naar DAC.

Tussen gewoon een CD afspelen op het loopwerk en streamen via SB touch zat nagenoeg geen verschil. Ik zou iets meer detail en diepte horen via de Touch maar het verschil is erg klein. De laptop via async USB liet wat duidelijker verschil horen. Wat scherper hoog en ook wat meer detail info. Het klinkt wat analytischer, digitaler mischien. Maar ook wat minder ruimte info.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Niber

Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

cz79

Dat is hem...Ik heb al mailcontact met de beste man. Wel een mooi apparaat om te zien in ieder geval

Zoldar

bij dealers kun je een dac vaak een tijdje mee nemen. het zijn compacte doosjes  :roll:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Ik ga vanvond eerst even de Popcorn Hour C200 aansluiten (als die binnen is...) en dan ga ik eens luisteren naar de muziekweergave zonder externe DAC, ik verwacht daar niet zo heel veel van maar toch maar even luisteren wat beter kan en hoort.

De metrum NOS DAC wordt ook aardig enthousiast ontvangen dooe diverse gebruikers en Hifi.nl etc. en die kost ook maar 345 euro. Iemand ervaring met deze DAC?