hoe krijg je het beste geluid uit je ipod?

Gestart door ties., oktober 04, 2011, 16:47:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ties.

hallo,
ik heb een ipod 4 g thuis, waar ik al mijn muziek mee afspeel.
ik gebruik nu een kabeltje die ik aan mijn aux ingang aansluit en dan naar mijn ipod toe.
ik vind dit eerlijk gezegt niet top klinken als je het met een cd speler vergelijkt.
nu mijn vraag.
hoe krijg ik het beste geluid uit mijn ipod onder 200 euro?
ik heb al dingen gehoort over d/a converters en dockingstations maar weet het nog steeds niet zeker.
mvg

Marvin

Het begint bij al die 128kb meuk eraf knallen en met een hogere bitrate gaan werken, mijn iphone klinkt namelijk gewoon goed over de installatie.

dmeerpa

Ik vond mijn iPhone 3G en vind mijn iPhone 4 heel slecht klinken als ik deze via de 3,5inch jack aansluit op de analoge ingang van de receiver (zelf de Apple TV eerste generatie klinkt zowel analoog als via de digitale ook maar zwak). Ja en dit zelfs met Lossless muziek bestanden.

Het beste geluid, ga je krijgen door het geluid digitaal naar een DAC te sturen, en dan denk ik aan "Wadia", maar de prijs is er ook naar.

De nieuwe Marantz produkten zijn ondertussen ook uitgerust met een USB aansluiting, je kan dus de iPod/iPhone dan op de USB van de receiver, Blu-Ray, SA-KI Pearl Lite of NA7004 aansluiten. Hoe die kwaliteit is weet ik niet, maar kan ik je volgende week wel zeggen, vrijdag heb ik normaal de SR7005 en UD7006 die beide zo'n USB hebben. Ook ondersteunen een deel van dezecomponenten Airstream die ook het afspelen van MP3's mogelijk maakt. Echter kom je terug niet toe met je 200€.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Jeroen

Hoi ik weet niet of je jackplug ingang op je versterker hebt, zo ja dan je kun het deze connector gebruiken (op afbeelding). Deze kost ongeveer 85 euro en is te bestellen op http://www.qables.com/shop/index.php?main_page=page_company&zenid=e7c10cf28169c1b9dc6ffc1f7db6d3b9, of als je handig bent met solderen kun je zelf onderdelen bestellen en er een tulp stekker van maken. De hoofdtelefoon uitgang is heel erg beperkt en hier zijn kosten op bespaard als je de connector uitgang gebruikt gebruik je de volle uitput en hoef je niet het  volume in te stellen.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de muziek in lossless op ipod zet want dit klinkt het beste.
Op deze manier kun je zonder aanschaf van een dockingstation toch naar hoogwaardige muziek luisteren

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

dmeerpa

Nadeel hiervan Jeroen is dat je terug de DAC van de iPod gaat gebruiken en deze is echt niet goed.
Nu de kwaliteit van de versterker en luidsprekers spelen ook een rol. In mijn wagen Heb ik de iPhone al aangesloten via USB en de stereo jack. Het verschil tussen beide is kleiner, en via USB durf ik niet zeggen dat die minder klinkt dan CD wel veel stiller, dus moet de volume knop een flink stuk hoger.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

xander32

Een goede dock gebruiken welke de media lossless doorgeeft aan een component met eigen dac of een separate dac. Onkyo heeft zo`n dock en is bij mijn weten ook nog eens de meest voordelige (+/- €120,-).



http://www.youtube.com/watch?v=I2oW2cBT0YA&feature=player_embedded


Sander.

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Jeroen

Citaat van: dmeerpa op oktober 04, 2011, 21:34:32
Nadeel hiervan Jeroen is dat je terug de DAC van de iPod gaat gebruiken en deze is echt niet goed.

Sorry hoor maar daar ik ben ik het niet mee eens, als je de connector gebruikt zoals mijn afbeelding laat zien komt het audio signaal direct achter dac vandaan en juist de dac in de ipod is van hoge kwaliteit misschien geen high end maar dat kan ook niet.
Als je bijvoorbeeld zo'n docking station aanschaft en die dus net de digitale uitgang gebruikt dan is dat natuurlijk beter, alleen ik twijfel of die vergelijkbaar is met de wadia.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

dmeerpa

Citaat van: Jeroen op oktober 05, 2011, 00:46:44
Citaat van: dmeerpa op oktober 04, 2011, 21:34:32
Nadeel hiervan Jeroen is dat je terug de DAC van de iPod gaat gebruiken en deze is echt niet goed.

Sorry hoor maar daar ik ben ik het niet mee eens, als je de connector gebruikt zoals mijn afbeelding laat zien komt het audio signaal direct achter dac vandaan en juist de dac in de ipod is van hoge kwaliteit misschien geen high end maar dat kan ook niet.
Als je bijvoorbeeld zo'n docking station aanschaft en die dus net de digitale uitgang gebruikt dan is dat natuurlijk beter, alleen ik twijfel of die vergelijkbaar is met de wadia.

Gr. Jeroen

Het kan dat de DAC van de iPod beter is als deze van de IPhone. Maar mijn ervaring met iPhone 3, 4 en AppleTV blijven dat deze van mij op mijn set een onvoldoende krijgen.
Ik heb toevallig nog begin deze week lossless muziek op de AppleTV gezet en beluisterd ik omschreef het geluid als wollig, romig. Vooral de lage tonen vielen op door gebrek aan detail en zuiverheid.
De AppleTV (eerste generatie) is mijn grootste miskoop van de laatste 8 jaar. Ik heb nog nooit kunnen genieten van het geluid ervan, waardoor ik hem nauwelijks of niet gebruik.
Maar zoals ik al zei, de iPod kan met betere componenten gebouwd zijn, al zou mij dat wel verrassen.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

xander32

#9
Citaat van: Jeroen op oktober 05, 2011, 00:46:44
Citaat van: dmeerpa op oktober 04, 2011, 21:34:32
Nadeel hiervan Jeroen is dat je terug de DAC van de iPod gaat gebruiken en deze is echt niet goed.

Sorry hoor maar daar ik ben ik het niet mee eens, als je de connector gebruikt zoals mijn afbeelding laat zien komt het audio signaal direct achter dac vandaan en juist de dac in de ipod is van hoge kwaliteit misschien geen high end maar dat kan ook niet.
Als je bijvoorbeeld zo'n docking station aanschaft en die dus net de digitale uitgang gebruikt dan is dat natuurlijk beter, alleen ik twijfel of die vergelijkbaar is met de wadia.

Gr. Jeroen
Hallo Jeroen, respect voor jouw mening dan wel ervaring maar die van mij en van vele inhoudelijk deskundigen (reviewers) die meermaals de dac van de IPod 1 op 1 hebben vergeleken met andere dac`s, is dat de dac in de IPod zeer magertjes presteert ... Grote winst is er te behalen door de dac van de IPod te omzeilen en het signaal door een andere dac te laten omzetten. Over een (goede) hoofdtelefoon is het geluid van een IPod echt niet slecht maar over diens eigen dac en een installatie van een beetje kwaliteit gaat die flink onderuit in een 1 op 1 vergelijk.

Betreft de Onkyo-dock; ff zelf googlen betreft diens prestaties :wink:.


Sander.

Jeroen

Hoi Sander, je hebt helemaal gelijk alleen ik snap niet dat je de dac van de ipod gaat vergelijken met dac van high end apparatuur dat is geen eerlijk vergelijk. Je zou deze moeten vergelijken met die van andere mp3 spelers en daarvan is mijn mening de ipod of iphone de beste.
Inderdaad als je de ipod of iphone in de wadia of onkyo docking-station zet en deze digitaal aansluit op je hifi set tenminste als de topic starter een digitale ingang heeft op zijn hifi-set want ik ging ervan uit dat dit niet het geval was.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

JohnWx

Citaat van: Jeroen op oktober 05, 2011, 18:49:02
Hoi Sander, je hebt helemaal gelijk alleen ik snap niet dat je de dac van de ipod gaat vergelijken met dac van high end apparatuur dat is geen eerlijk vergelijk. Je zou deze moeten vergelijken met die van andere mp3 spelers en daarvan is mijn mening de ipod of iphone de beste.
Inderdaad als je de ipod of iphone in de wadia of onkyo docking-station zet en deze digitaal aansluit op je hifi set tenminste als de topic starter een digitale ingang heeft op zijn hifi-set want ik ging ervan uit dat dit niet het geval was.

Gr. Jeroen

notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

xander32

Citaat van: Jeroen op oktober 05, 2011, 18:49:02
Hoi Sander, je hebt helemaal gelijk alleen ik snap niet dat je de dac van de ipod gaat vergelijken met dac van high end apparatuur dat is geen eerlijk vergelijk. Je zou deze moeten vergelijken met die van andere mp3 spelers en daarvan is mijn mening de ipod of iphone de beste.
Inderdaad als je de ipod of iphone in de wadia of onkyo docking-station zet en deze digitaal aansluit op je hifi set tenminste als de topic starter een digitale ingang heeft op zijn hifi-set want ik ging ervan uit dat dit niet het geval was.

Gr. Jeroen

Mijn reactie was ook n.a.v. de startpost, de daarin gestelde vraag:

Citaat van: ties. op oktober 04, 2011, 16:47:09
hallo,
ik heb een ipod 4 g thuis, waar ik al mijn muziek mee afspeel.
ik gebruik nu een kabeltje die ik aan mijn aux ingang aansluit en dan naar mijn ipod toe.
ik vind dit eerlijk gezegt niet top klinken als je het met een cd speler vergelijkt.
nu mijn vraag.
hoe krijg ik het beste geluid uit mijn ipod onder 200 euro?ik heb al dingen gehoort over d/a converters en dockingstations maar weet het nog steeds niet zeker.
mvg

En ik denk dat jij Onkyo heel gelukkig maakt als jij hun dock onder de noemer high-end gaat scharen :wink: .


Sander.

ties.

Citaat van: xander32 op oktober 04, 2011, 21:53:10
Een goede dock gebruiken welke de media lossless doorgeeft aan een component met eigen dac of een separate dac. Onkyo heeft zo`n dock en is bij mijn weten ook nog eens de meest voordelige (+/- €120,-).



http://www.youtube.com/watch?v=I2oW2cBT0YA&feature=player_embedded


Sander.

Is zoiets ergens 2e hands te koop?
En is de ds-a3 ongeveer van dezelfde kwaliteit of niet?
Deze is wel 2 e hands te koop.


xander32

Citaat van: ties. op oktober 06, 2011, 16:15:39
Citaat van: xander32 op oktober 04, 2011, 21:53:10
Een goede dock gebruiken welke de media lossless doorgeeft aan een component met eigen dac of een separate dac. Onkyo heeft zo`n dock en is bij mijn weten ook nog eens de meest voordelige (+/- €120,-).



http://www.youtube.com/watch?v=I2oW2cBT0YA&feature=player_embedded


Sander.

Is zoiets ergens 2e hands te koop?
En is de ds-a3 ongeveer van dezelfde kwaliteit of niet?
Deze is wel 2 e hands te koop.


De ds-a3 heeft niet dezelfde mogelijkheden als de ND-s1 en heeft geen digitale output: nee dus. :no:.


Sander.