zin of onzin van een 7.1 set

Gestart door dmeerpa, september 19, 2011, 18:09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Ik heb de nodige speakers en heb zelf een tijdje met een 7.1 setup gespeeld. Na mijn verhuis en minder ruimte heb ik besloten om terug een 5.1 set  te gebruiken en de 2 overige surround te gaan gebruiken als multiroom in de keuken.

Nu merk ik dat de laatste films die ik kocht 6.1 (Star Wars Saga & The Lord of the Rings 'Extended Edition') of 7.1 (Pirates of th Caribbean - On stranger tides) geluidskanalen bevatten.

Is dit nu toevallig of kent 7.1 eindelijk een opmars en moet ik toch gaan denken om mijn 7.1 setje terug te zetten ?
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

Stadium III

Een opmars nee maar het komt wel zo nu en dan eens wat meer om de hoek kijken
Liever een mooie 5.1 als een opgepropte 7.1
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Audiotic

Helemaal gelijk. Maar als je ruimte hebt heeft 7.1 net wat extra...
Weet uit ervaring :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

TurboMarco

Ik heb even met 7.1 gespeeld door 2 speakers als wide in te zetten ,volgens de beschrijving van mijn receiver zou het plaatje dan pas compleet zijn als er ook nog 2 speakers als highs ingezet zouden worden ,de reden dat ik nu weer 5.1 draai is omdat de speakers die ik gebruikte voor wide te groot waren zodat de fronts teveel naar binnen kwamen te staan .
Ik wil dit nog weleens uitproberen met kleinere effect speakers waarvan ik er nu al 2 heb van Onkyo ,uiteraard wil ik nog 2 van dezelfde Onkyo's erbij hebben  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mels.Huijbers

Hoi, ook ik heb een 7.1 opstelling, maar denk er ook over om terug te gaan naar 5.1. Het probleem is dat ik de front speakers weer wil gaan bi-ampen en dat gaat alleen maar als ik terug ga. Echter ik ga de back speaker weer gebruiken door een stereo versterker te koop en daat het back geluid door te laten komen. Of dat gaat lukken weet ik niet want bij Marantz denkt men dat ik daar een dure versterker vor moet hebben. Er wordt niet over gepraat dat het signaal van de 2de versterker uit de SR5003 moet komen. Ik denk dat ik eerste met een oude Sony versterker e.e.a ga uitproberen....
Maar hoe denk jij erover, heb je ook het gevoel gehad dat je qua bass acheruit bent gegaan sinds je van 5.1naar 7.1 ging of niet.

Hoor graag van je...

JohnWx

Citaat van: Mels.Huijbers op december 18, 2011, 18:22:54
Hoi, ook ik heb een 7.1 opstelling, maar denk er ook over om terug te gaan naar 5.1. Het probleem is dat ik de front speakers weer wil gaan bi-ampen en dat gaat alleen maar als ik terug ga. Echter ik ga de back speaker weer gebruiken door een stereo versterker te koop en daat het back geluid door te laten komen. Of dat gaat lukken weet ik niet want bij Marantz denkt men dat ik daar een dure versterker vor moet hebben. Er wordt niet over gepraat dat het signaal van de 2de versterker uit de SR5003 moet komen. Ik denk dat ik eerste met een oude Sony versterker e.e.a ga uitproberen....
Maar hoe denk jij erover, heb je ook het gevoel gehad dat je qua bass acheruit bent gegaan sinds je van 5.1naar 7.1 ging of niet.

Hoor graag van je...

Waarom bi-ampen ? doe je het via de receiver is het eigenlijk semi-biampen

Zou je een verklaring weten waarom je denkt dat het laag minder word ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: Marco op september 20, 2011, 08:53:08
Ik heb even met 7.1 gespeeld door 2 speakers als wide in te zetten ,volgens de beschrijving van mijn receiver zou het plaatje dan pas compleet zijn als er ook nog 2 speakers als highs ingezet zouden worden ,de reden dat ik nu weer 5.1 draai is omdat de speakers die ik gebruikte voor wide te groot waren zodat de fronts teveel naar binnen kwamen te staan .
Ik wil dit nog weleens uitproberen met kleinere effect speakers waarvan ik er nu al 2 heb van Onkyo ,uiteraard wil ik nog 2 van dezelfde Onkyo's erbij hebben  :yes:

Het is wel van belang te weten wat 5.1, 6.1 en 7.1 inhoudt.
5.1 kennen we van DTS en Dolby en bevat Li, Ce, Re, Sr-li, Sr-re en sub.
6.1 biedt nog een extra backkanaal (center)
7.1 biedt twee backkanalen, Bk-li en Bk-re.
Sommige AVR's kunnen van 5.1 7.1 maken door het signaal uit de surroundkanalen te gebruiken voor backkanalen. Of dat veel toevoegt is de vraag en hangt vooral af van de gebruikte techniek.
Wides en Hights zijn kanalen die door Audyssey DSX worden gemaakt. Het idee erachter is om de stage te verbreden of te verhogen. Er zijn maar enkele AVR's die beide tegelijkertijd kunnen weergeven.

Het zal duidelijk zijn dat vooral (effect)films nut kunnen hebben van die extra kanalen. Voor muziek DVD's komt 80% van het geluid van het podium (front) en de rest is ambiance.
Een ander aspect is dat we geluid van achter moeilijk kunnen 'plaatsen', maar in effectfilms kan alles natuurlijk. Dan mag geluid overal vandaan komen.
Voor muziek ligt het gevoeliger.

In mijn luisterruimte heb ik wides, hights en backkanalen en kan dus experimenteren omdat de versterker veel modi biedt.
Wides levert inderdaad een 'breder' geluidsbeeld dat overeenkomt met het podium, dat gebruik ik dan ook meestal.

En natuurlijk is de kwaliteit van het bronmateriaal van groot belang voor de uiteindelijke beleving. De mix (5.1 6.1 7.1) moet wel goed zijn, anders kan de avr er geen goede chocolade van maken.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Dank voor de goede uitleg wederom Ron en de tip ga even een chocolaatje pakken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.