Nagalmbeheersing door foto’s op canvas

Gestart door rmu, september 05, 2011, 21:36:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rmu

Hallo
Mijn kamer is zoals in veel 'moderne' huizen hard met wanden en plafond van gestuukt beton en plavuizen op de vloer.
De kamer is als het ware in een U vorm gebouwd waarbij de langste muur zoiets van dertien meter is.
De keuken achter met de zitruimte voor in een vierkante ruimte van circa 5 x 5 meter.
Op de kop z'n kant bij de zithoek 2 ramen waarvan de grootste een oppervlakte van schattenderwijs circa 4 vierkante meter heeft.   

Nu wil het dus het geval dat al snel na installeren van de apparatuur blijkt dat er veel echo in de ruimte is. Met name de hogere tonen lijken dan wel rond te zingen.
Duurde wel eff voordat ik begreep wat ik nu hoorde en dan begint de zoektocht naar een acceptabele oplossing.
Er is wel info over dit fenomeen te vinden maar dan komt het snel op oplossingen die ik hier niet door de interne schoonheid commissie kan krijgen.
Na een leuk gesprek met een standhouder op een beurs ben ik op het spoor van foto's op canvas doek gezet.
Er zijn veel bedrijven die foto's op doek afdrukken maar ik heb er maar één kunnen vinden die er dan aan de achterkant een soort van rockwool achter monteert.

- het belangrijkste is dan natuurlijk of het werkt.
Voor mijn oren in ieder geval wel ! En op hun site een verhandeling over de dempenden werking van gespannen canvas doek.
Omdat je ook wel eens een gokje moet wagen en er toch vakantie foto's wachten op een lijstje hebben stapsgewijs een aantal doeken besteld.
Achter elke frontspeakers flink doek van 1,5 m2 en achter de luisterpositie meerdere foto's op doek,ieder met dat rockwool erachter.
Dus de schoonheidscommissie blij en ik blij.

Mijn vraag is nu of er ook andere ervaringen zijn met deze oplossing en of het laten uitvoeren inclusief rockwool wel nodig is.
Dat kost wel geen vermogen maar liever aan nwe muziek uitgeven dan aan iets wat je toch niet ziet of hoort.
Verder ben ik benieuwd of er ook teveel demping mogelijk is want de 'commissie' heeft de smaak te pakken.

Alvast bedankt voor de moeite

dolf
av8003 /mm8003
ud8004
Luidsprekers Focal ;
front 836v
center cc800c
achter 2 x 806v
subwoofer Rel B3

Plasma Panasonic type th-50py700f
Sat tuner Homecast hs9000 cipvr

lo

Ik denk dat je die rockwool zeker niet kunt missen, dat is namelijk de dempende materie.
In mijn akoestische plafond is ook "rockwool" toegepast.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WilliamB

He leuk idee.

Op dit forum is veel te lezen over dit onderwerp.
Kijk even naar het topic van Marantz 81"nagalm beheersing of de Topic van dees62.( luisterruimte m.b.v. Toine Dingemans)

Veel succes, en we horen wel hoe het is geworden.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3