Subwoofer plaatsing - werkwijze ¿¿¿

Gestart door xander32, augustus 28, 2011, 13:25:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xander32

Beste mede-forumleden,

Op welke wijze kan ik de plek bepalen waarop mijn sub het beste tot z`n recht komt?


Ter info: na verhuizing dien ik de installatie weer geheel nieuw op te stellen. Door de indeling van de kamer en het handzame formaat van de sub ben ik meer flexibel betreft het plaatsen van de sub. Standaard tussen de speakers in is (lang) niet altijd de juiste plek heb ik al gelezen ...

De sub gaat deel uitmaken van een 2.1 stereo set, ter aanvulling van mijn Usher monitoren. Geluidsdruk is dus minder van belang.


Ik zie jullie reactie graag tegemoet.


Sander.

Totofan

Dit word interesant, ik heb de sub tussen mijn speakers staan, en dat bevalt goed.
Soms denk ik, zal ik de sub eens aan de andere kant van de kamer zetten, of dat een verbetering word weet ik niet.
Ik zou het eens moeten proberen.

Groet Marcel
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Stadium III

De beste/juiste plek voor de subwoofer in veel gevallen mist het mogenlijk is in de linkerhoek en zeker een 50 cm vrij van beide wanden
Voor downfiring is dit meestal wel het beste
FF subs zijn at makkelijker te plaatsen ivm straling die de woofer meegeeft
Je kunt hem ook tussen de luidsprekers zetten maar als je zover bent dat je gaat schuiven en testen dan de calibrator gebruiken en dan eens gaan luisteren waneer ie het vlakste speelt

Heeft jou Velodyne een EQ erin zitten ?

Suc 6
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

#3
Citaat van: Stadium III op augustus 28, 2011, 15:49:48
De beste/juiste plek voor de subwoofer in veel gevallen mist het mogenlijk is in de linkerhoek en zeker een 50 cm vrij van beide wanden
Voor downfiring is dit meestal wel het beste
FF subs zijn at makkelijker te plaatsen ivm straling die de woofer meegeeft
Je kunt hem ook tussen de luidsprekers zetten maar als je zover bent dat je gaat schuiven en testen dan de calibrator gebruiken en dan eens gaan luisteren waneer ie het vlakste speelt

Heeft jou Velodyne een EQ erin zitten ?

Suc 6
Yep, de Velo bezit een EQ. Echter heb ik begrepen (lees: gelezen) dat de plaatsing gewoon essentieel blijft, dat de EQ slechts de curve in beperkte mate wat kan optimaliseren maar niet een onjuiste plaatsing v.d. sub kan compeneseren ... (?)

@ Rob: why specifiek de linker hoek?

Ik ga t.b.v. de opstelling een no-name-drop-veter ic kopen van een metertje of 10, zodat ik naar hartelust kan schuiven met de sub. Echter ben ik daarvoor wel opzoek naar een geëigende werkwijze.

Sander.

Stadium III

Hoekplaatding kan wat ruimte versterkingen meegeven die wel positief kunnen zijn
Ik heb hem zef ook in de hoek gehad en daar ook weer uit gehaald
Ik kreeg zoals ie nu staat wat dieper laag en wat minder boost a 40 hz

Daarom is mijn tip ook ga plaatsen en gebruik te calibrator
Mocht je willen wil ik je wel meehelpen om het mee te plaatsen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: Stadium III op augustus 28, 2011, 16:19:06
Hoekplaatding kan wat ruimte versterkingen meegeven die wel positief kunnen zijn
Ik heb hem zef ook in de hoek gehad en daar ook weer uit gehaald
Ik kreeg zoals ie nu staat wat dieper laag en wat minder boost a 40 hz

Daarom is mijn tip ook ga plaatsen en gebruik te calibrator
Mocht je willen wil ik je wel meehelpen om het mee te plaatsen
Haha ...  :-D ... Rob jij bent altijd welkom. Wanneer ik het er naar heb zal ik jou contacten om tot een datum te komen. Allicht dan ook gelijk de anderen nodigen voor een M&G, al is dat allicht niet handig met het oog op het afstellen van de sub.

Ik ga er ook in eerste instantie zelf mee stoeien om ervaring op te doen maar een helpdesk is nooit weg!


Sander.

p.s. ik weet ondertussen nog steeds niet hoe, suggesties?

Marantz 81

Gain op 80 % en knallen  clown1

vanuit de hoek werken zoals rob al zij ,beste is gewoon zelf gaan schuiven  byebye


Marantz 81


WimPeu

Als ik jou was zou ik eerst verhuizen en alle dozen ed uitpakken...me rustig settelen en daarna me druk gaan maken waar ik mijn sub moet gaan plaatsen... byebye
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marantz 81

Zit er trouwens geen manual bij ? daarin worden meestal wel de richtlijnen aangegeven  byebye

xander32

Citaat van: WimPeu op augustus 28, 2011, 16:46:36
Als ik jou was zou ik eerst verhuizen en alle dozen ed uitpakken...me rustig settelen en daarna me druk gaan maken waar ik mijn sub moet gaan plaatsen... byebye
Haha ... ik zit er momenteel al, alleen m`n spulletjes nog niet  :wink:.
En dan nog zou ik graag weten wat een juiste werkwijze is betreft plaatsing sub.

Betreft de overige zaken heb ik dat wel in beeld.


Sander.

Stadium III

Als je er al zit geef eens een foto van de ruimte
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WimPeu

Kan niet...fototoestel is nog ingepakt... :-P
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Vlearmoes

Volgens mij kan die sub het best onder je bed    scheelt een hoop werk  clown1 pompom

De Calibrator in de speler  en......... :schater:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v